شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • فرصت‌های حضور در بازار ترکمنستان

    کشور ترکمنستان به لحاظ منابع طبیعی غنی بوده و پنجمین تولید کننده گاز طبیعی و دهمین تولید کننده پنبه درجهان است. دنیای اقتصاد، سپهر استیری- تجارت خارجی را موتور توسعه در جوامع امروزی دانسته‌اند. گسترش تجارت بین‌المللی همراه با افزایش امکان بهره‌گیری از توانمندی‌های اقتصادی بالقوه کشور (با توجه به مزیت‌های نسبی موجود و قابل خلق) علایم روشنی برای سرمایه گذاری در طرح‌های اقتصادی سودآور و قابل رقابت در عرصه جهانی پدیدار می‌سازد. اقتصاد استان خراسان رضوی نیز به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی و همجوار با کشورهای همسایه همواره از این امکان بهره‌مند بوده‌است تا از مزیت نزدیکی به بازار این کشورها استفاده کرده و محصولات خود را در این بازارها عرضه کند.
  • سرخس؛ قطب ذخیره سازی گاز خاورمیانه

    دنیای اقتصاد، حسین میرشاهی- همزمان با هشتمین سفر استانی‌ هیات دولت به خراسان رضوی، بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی خاورمیانه با حضور وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی نفت و گاز ایران در سرخس به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح، ایران از نظر توان ذخیره‌سازی گاز در رتبه اول خاورمیانه و رتبه پنجم جهان قرار گرفت. بیژن نامدار زنگنه طی جلسه‌ای با مسئولان شرکت گاز و در جمع خبرنگاران به میدان‌های مشترک ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت :این میدان‌ها برای ما در اولویت قرار دارند که پس از اکتشاف، نفت مرکزی ورود پیدا می کند .
  • کارآفرینی؛بهترین کار فرهنگی

    با تنش‌زدایی، دولت‌هایی را که در زمان جنگ همراه صدام با ایران می‌جنگیدند، به میز مذاکره آوردیم دنیای اقتصاد- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدارصنعت‌گران و فعالان اقتصادی خراسان رضوی گفت: می‌توان این فرهنگ را در جامعه فراگیر کرد که کارآفرینی نه تنها ضد ارزش نیست، بلکه به خاطر ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری‌ها، یکی از بهترین کارهای فرهنگی است که جلوی خیلی از ضد فرهنگی‌ها را می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی صحبت می‌کرد با برشمردن ابعاد فرهنگ، به فرهنگ تدوین سیاست‌های کلی نظام در جامعه اشاره کرد و گفت: بر اساس همان فرهنگ، اصل ۴۴ قانون اساسی اصلاح شد که صدر و ذیلش در جهت تقویت بخش خصوصی و میدان دادن به مردم در کارهای اقتصادی بود.
  • برگزاری دومین همایش برندینگ، مشتری‌مداری و حضور در بازارهای جهانی در مشهد

    دنیای اقتصاد،گروه صنعت- دومین همایش استانی برندینگ، مشتری‌مداری و حضور در بازارهای جهانی به همت تشکل‌های بخش خصوصی پس از برگزاری موفق اولین دوره در سال ۹۲، امسال نیز با استقبال خوب علاقه‌مندان برگزار شد. همایشی که با همکاری انجمن مدیران صنایع، اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان و دیگر تشکل‌های اقتصادی استان خراسان رضوی تحت عنوان «برندینگ؛ مشتری مداری، حضور در بازارهای جهانی» و با حضور اساتید صاحب نام و چهره‌های مطرح کشوری و استانی در روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور ماه سال جاری در سالن همایش‌های مجتمع ساپکو مشهد برگزار و در پایان با معرفی برندهای برتر که حائز شرایط انتخاب شناخته شده‌بودند، به کار خود پایان داد.
  • ۵۰۰ مورد درخواست ثبت شرکت سرمایه گذاری خارجی در خراسان

    ایرنا - رییس سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در طول یک سال اخیر ۵۰۰ درخواست خارجی جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری در این استان داشتیم که نتیجه بهبود عملکرد دولت در عرصه روابط بین‌الملل و افزایش اعتماد به سرمایه گذاری در ایران است. سیدعلی شهابی افزود: شمار درخواست‌های ثبت و راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در این استان طی یک سال اخیر برابر با تعداد درخواست‌های ۱۰ سال گذشته است.
    وی گفت: این میزان درخواست برابر با تعداد درخواست‌های ۱۰سال گذشته در خراسان رضوی است. رییس سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: حوزه فعالیتی این شرکت‌ها بیشتر در بخش‌های تولیدی، صنعت و معدن و گردشگری است.
  • بهره برداری از سه پروژه عمرانی در شهرجدید بینالود

    ایرنا - سه پروژه عمرانی طی مراسمی در شهرجدید بینالود مورد بهره برداری قرار گرفت. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: این شرکت با اجرای طرحهای زیربنایی و روبنایی به دنبال ایجاد جاذبه در شهرهای جدید در سطح کشور به منظور سکونت بیشتر است.
    محسن نریمان افزود: پیش از این با اخذ مصوبه وزارت راه و شهرسازی در شهرجدید بینالود رعایت سه مورد از چهار شرط مسکن مهر سراسر کشور مستثنی شده بود و فقط فرم «ج» یعنی عدم استفاده از تسهیلات دولتی در این شرکت بررسی می شد لذا شروط عدم سکونت پنج ساله، تجرد و داشتن مسکن، ملاک رد تقاضای متقاضی نبود.
  • خبر کوتاه - ۲۵ شهریور ۹۳

    بازدید هاشمی رفسنجانی از بیمارستان رضوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین روز از سفر خود به خراسان رضوی از بیمارستان رضوی بازدید کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در این بازدیداز امکانات و بخش های مختلف فاز دو این بیمارستان شامل مرکز تصویربرداری، رادیوترابی و آنژیوگرافی و بخش پزشکی هسته ای بازدید کرد. در این بازدید دکتر عبدالحسینی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان بیمارستان رضوی توضیحاتی در مورد بخش های مختلف این بیمارستان ارائه دادند. .
  • تولید با اعمال شاقه

    اردلان منصوریان* متاسفانه یکی از مشکلات پیرامون صنعت لوله‌سازی استان موضوع تهیه مواد اولیه است. مواد اولیه لوله‌های پلی‌اتیلن از طریق پتروشیمی‌های داخلی و از طریق بورس برای مصارف آب عرضه می‌شود. ولی برای تولید لوله‌های گاز، مواد اولیه باید از خارج وارد شود که با مشکل تحریم مواجه است. متاسفانه نبود ثبات و مشکلاتی که در هر زمان به شکلی ظاهر می شود هم بر دشواری این مساله می‌افزاید. به عنوان مثال تا ۳ ماه پیش امکان تامین نیاز مواد اولیه از طریق بورس میسر نبود.
    همچنین در بحث صادرات، هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.
  • ضررهای اقتصادی GOLBAL WARMING

    الهه میرزاده زمین سیاره حیات ما و تنها زیست‌گاه پایداریست که تاکنون شناخته شده‌است؛ این کره خاکی با فاصله صد و پنجاه کیلومتری از خورشید، خوشبختانه در کمربند حیات خورشید قرار گرفته‌است. محدوده‌ای که احتمال شکل‌گیری حیات درآن وجوددارد. به جز زمین، سیاره زهره و مریخ هم در این کمربند هستند که البته به علت عدم‌حضور آب، فعلا در آن‌ها حیات میسر نیست. اما در این ایام گرم تابستانی سیاره ما روزهایی گرم‌تر از همیشه را تجربه می‌کند. شرایطی که آژیرهای خطر را به صدا درآورده و زندگی آدمیان را در سالیان نه چندان دور تهدید می‌کند.
  • بانوی خراسانی،نایب قهرمان تنیس روی میز کارگران کشور

    نماینده خراسان رضوی مقام نایب قهرمانی مسابقات تنیس روی میز بانوان کارگر کشور را کسب کرد . به گزارش روابط عمومی تربیت بدنی کارگران خراسان رضوی، حمیدرضا محمدی رئیس تربیت بدنی کارگران با اعلام این خبر گفت: مسابقات قهرمانی تنیس روی میز بانوان کارگر در استان اصفهان و با حضور ۱۶ نفر از منتخبان استان‌ها برگزار شد که خانم افسانه خانپور از خراسان رضوی به مقام نایب قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت و بر سکوی دوم ایستاد . .
  • کاهش اتلاف سرمایه‌گذاری با تولید بدون کارخانه

    دنیای اقتصاد، نجمه موسوی زاده- امروزه مسئله بهره‌وری و استفاده بهینه از تمامی امکانات تولیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش کلیدی دارد. افزایش قابلیت های بهره گیری از منابع تولیدی می‌تواند حرکت موثری در تولید کمی و کیفی محصولات صنعتی ایجاد کند. با توسعه روند جهانی شدن، نیاز به تمرکز روی برنامه‌ریزی زنجیره تامین و هماهنگ کردن اجزا برای مدیریت زنجیره‌های گسسته احساس می‌شد، در همین راستا موضوعی در اقتصاد تحت عنوان
    « تولید بدون کارخانه» شکل گرفت. این نوع تولید از جمله الگوهای تولیدی به شمارمی‌رود که در دنیا از سابقه طولانی مدتی برخوردار است و در کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می‌شود.
  • تجارت، غریب در وزارت

    علی باخرد باگذشت بیش از دوسال از انجام مقدمات ادغام دو وزارت‌خانه مهم در اقتصاد ایران، سرانجام چارت تشکیلاتی وزارت جدیدالتأسیس صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ شد. آنچه در تشکیلات جدید وزارت تازه تأسیس خود نمائی می‏کند، تغییراتی اساسی است که در حوزه مدیریت اداری تجارت ایران روی داده‎است. بامدیریت جدید این وزارت‎خانه وسمت وسوی صنعتی آن، برگرفته از تمامیت دولت تدبیروامید، تقویت حوزه صنعت ومعدن نه تنها دور از انتظار نبود که پیش‏بینی هم می‌شد. نوشتار ذیل به بخشی از این تغییرات و تهدیدات پیش روی حوزه تجاری کشور با تشکیلات ابلاغی جدید اشاره دارد.
بیشتر