گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حالی شاهد افت شاخص بود که پیامدهای عرضه بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس و همچنین وضعیت بازار جهانی مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران را تشکیل می‌داد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که صرف بخش عمده‌ای از نقدینگی بازار به ویژه در عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس همچنان سطح نقدینگی بازار را در فشار قابل ملاحظه‌ای قرار داده است. براساس آمار روز سه‌شنبه در جریان عرضه نزدیک به ۳/۱ میلیارد سهم «فارس» ۴۰درصد توسط خریداران حقیقی خریداری شد که معادل ۵۰۰میلیون سهم بوده است. اختصاص نزدیک به۳۷۵میلیارد تومان از نقدینگی افراد حقیقی به خرید این سهم موجب شده است تا همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه شود. این امر در آستانه روز یکشبنه موعد پرداخت ثمن معامله از سوی خریداران روز نخست فشار بیشتری را به کارگزاران و سرمایه‌گذاران وارد کرده

است.

به گونه‌ای که دیروز بازار مملو از عرضه‌های گوناگون بود و معامله‌گران عموما حقیقی هرچه در چنته داشتند حتی در مورد نمادهایی که عرضه‌های اندکی را در هفته‌های اخیر تجربه کرده بودند را به روی تابلو بردند تا شاخص با افت ۱۹۶واحدی مواجه شود. در این میان با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از حقیقی‌های بازار همچنان سهام هلدینگ را در اختیار دارند. بازار هنوز با حبس نقدینگی در این نماد مواجه است. این امر موجب می‌شود که معامله‌گران چشم به راه روزهای آتی باشند، جایی که این نماد در نزدیکی نقطه ورود به بازار نیازمند تزریق شدید نقدینگی خواهد بود.

در همین حال بازار دیروز متاثر از افت شدید قیمت فلزات در بازار جهانی نیز بود. عصر روز جمعه در توقف بازارهای جهانی بهای مس به ۶هزار و ۹۲۱دلار، روی یک هزار و ۸۴۷دلار و سرب ۲هزار و ۱۱دلار رسیدند که این قیمت‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای را نسبت به قبل نشان می‌دهند. همین امر نیز موجب شد تا نمادهای وابسته به این فلزات دیروز با کاهش قیمت همراه شوند.

در بازار دیروز در تحولات کلان بحث در مورد بهای گاز همچنان ادامه داشت؛ این درحالی است که برخی منابع در شرکت‌های پتروشیمی از عدم تغییر نرخ گاز خبر داده و صورت حساب‌های اخیر وزارت نفت را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند. در همین حال به نظر می‌رسد بحث در شرایط کنونی میان ۷ سنت با بهای ارز مبادلاتی و ۱۲سنت است که بحث در مورد این دو سناریو همچنان مطرح است.

در گروه تجهیزات، مپنا نیز دیروز با خبرهایی همراه بود. دیروز معاونت مالی و اقتصادی شرکت گروه مپنا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز میزان مالکیت نیروگاه‌های مپنا را هشت هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: از این میزان دو هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های پرند و سنندج بوده که بابت مطالبات به شرکت واگذار شده است. به این ترتیب با توجه به فروش برق در دو نیروگاه مذکور، جریان مطالبات ادامه دار بوده و برهمین منوال دولت همواره به مپنا بدهکار می‌ماند. به طوری که حجم کل بدهی‌های دولت به مپنا تا پایان اسفند ماه ۹۱ به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار کرد: امسال تصویر روشنی در ارتباط با جریان وصول طلب‌ها در نیمه نخست وجود ندارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد در شش ماهه اول بیشتر منابع مالی مورد نیاز مپنا از محل تسهیلاتی نظیر انتشار اوراق بهادار تامین شود. اما انتظار می‌رود درشش ماهه دوم روند دریافت طلب‌های مپنا بهبود یابد.

میرزایی به وجود موانعی برسر ورود نیروگاه برق عسلویه به بورس اشاره کرد و اظهار داشت: مپنا با سازمان بورس وارد مذاکراتی شده تا هر چه سریع تر موانع موجود برای ورود این واحد نیروگاهی رفع شود. چراکه اختلاف نظراتی درباره بدهی ۲۷۰ میلیون یورویی این زیرمجموعه و تسعیر کل این مبلغ در سود و زیان سال مالی جاری آن وجود دارد. حال آنکه با توجه به قرارداد فروش برق به صورت تضمینی در این نیروگاه و وجود فرمول تعدیلی برای قیمت‌های فروش آن، جامعه حسابداران رسمی متقاعد شده که قراردادهای این نیروگاه مشمول استاندارد تسعیر نرخ ارز نمی شود و پرداخت‌های آتی اقساط بدهی‌های فعلی از طریق در نظر گرفتن این فرمول برای نرخ فروش برق، مصون‌سازی شده است.

وی افزود: به این ترتیب تنها حصه جاری این میزان بدهی در صورت‌های مالی سال جاری تسعیر شده و حصه بلندمدت آن در صورت سود و زیان جامع در نظر گرفته می‌شود تا در زمان تحقق، وارد صورت سود و زیان همان سال مالی گردد.

معاونت مالی و اقتصادی مپنا ادامه داد: البته سازمان بورس با عدم پذیرش این دلایل، از ما درخواست کرده تا از کمیته فنی سازمان حسابرسی نیز در خصوص این موضوع تاییدیه دریافت کنیم.

در گروه دارویی، وضعیت نامشخص فروش شرکت‌های این گروه موجب شده است بخشی از نمادهای گروه دارویی عقب‌نشینی را از صف‌های خرید نشان دهند.

در همین ارتباط معاون امور مالی شرکت داروسازی سینا در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: به دنبال تغییر ارز مرجع به ارز مبادله‌ای بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت نزدیک به دو برابر خواهد شد که در صورت تحقق دستور دولت مبنی بر اعطای یارانه به فعالان گروه دارویی، می‌توان گفت که این شرکت‌ها روند سودآوری مناسبی را در پیش می‌گیرند. اما در صورت عدم تحقق این امر مشکلاتی در روند سودآوری این شرکت‌ها رخ خواهد داد.

در گروه غذایی، حذف ارز مرجع موجب تغییر در قیمت گذاری محصولات غذایی شده است. در حالی که بازار در انتظار قیمت‌های جدید برای روغن و شکر است دیروز معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت خبر داد روغن از اول اردیبهشت‌ماه با فرمول قیمت‌گذاری جدید به بازار عرضه می‌شود.

حسن رادمرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ارز مرجع برای واردات روغن نباتی حذف شده است، اظهار کرد: ارز مرجع روغن حذف شده و نحوه قیمت‌گذاری آن تغییر پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: تاکنون قیمت روغن براساس ارز مرجع محاسبه می‌شد اما از این پس ۵۰ درصد روغن خام با قیمت ارز مرجع از محل ذخایر شرکت بازرگانی داخلی ایران و ۵۰ درصد دیگر که توسط بخش خصوصی وارد شده است، با ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود.

در بازار دیروز گروه سیمانی همچنان صدر بازار را در اختیار داشت؛ این امر در شرایطی بود که دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان از ارائه پیشنهاد این انجمن به سازمان حمایت برای افزایش قیمت سیمان بر اساس نرخ تورم سال ۹۱ خبر داد.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: برای افزایش قیمت سیمان در حال مذاکره با سازمان حمایت هستیم و پیشنهاد‌ ما در این مورد رشد قیمت سیمان به اندازه نرخ تورم سال ۹۱ است.

وی با بیان اینکه قیمت سیمان اوایل مهر ۹۱ افزایش یافته بود، گفت: این افزایش قیمت با توجه به تورم سال ۹۰ اتفاق افتاده بود و در حال حاضر پیشنهاد ما تعیین قیمت براساس نرخ تورم سال ۹۱ است.

دبیر انجمن سیمان تصریح کرد:قیمت تمام‌شده تولید سیمان به دلیل رشد قیمت قطعات، آجر نسوز، حمل داخلی، هزینه پیمانکاری و نرخ دستمزد افزایش یافته که قیمت جدید سیمان باید با در نظر گرفتن این موارد تعیین شود.

وی ادامه داد: امیدواریم به زودی در این مورد با سازمان حمایت به نتیجه برسیم و قیمت سیمان تعدیل شود.

از سوی دیگر در گروه کانی غیرفلزی دیروز نماد شیشه همدان برای اعلام گزارش سودآوری شرکت متوقف شد. انتظار می‌رود این شرکت سود خود را افزایش دهد.

همچنین در گروه شرکت‌های هلدینگی نیز نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی متوقف شد که انتظار می‌رود وبانک بتواند با توجه به شرایط پتروشیمی شازند و نماد وتوسم تعدیلی را صورت دهد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در چنبره تحولات مرتبط با نماد هلدینگ خلیج‌فارس بود که در آن شاخص با ۱۹۶واحد افت به ۴۰هزار و ۵۵۰واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۴۸میلیارد تومان بود که ۴/۲۱ درصد آن را معامله ۴۰میلیون سهام پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد.از ۲۴۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۳۳نماد با کاهش قیمت و ۱۱۱نماد با رشد ارزش همراه شدند و سه نماد نیز بدون تغییر بودند.