گروه بورس- هدیه لطفی: مهم‌ترین اتفاق روز گذشته بازار فرابورس عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت پخش البرز بود که با پافشاری خریداران در قیمت 345 تومان عرضه شد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز ۳۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پخش البرز از سوی سهامدار عمده عرضه شد که در نهایت هر سهم آن سه هزار و ۴۵۰ ریال قیمت خورد و در مجموع ۳۰ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۲/۱۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد.
براساس این گزارش، از 30 میلیون سهم قابل عرضه 28 میلیون سهم بابت کشف قیمت و دو میلیون سهم دیگر برای معامله گران برخط در نظرگرفته شده که بعد از کشف قیمت و طبق سهمیه در نظر گرفته شده به معامله‌گران برخط تخصیص داده می شود.
همچنین سقف خرید هر ایستگاه کاری کارگزاران فرابورس ۳۳هزار سهم در نظر گرفته شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به دلیل محدودیت‌های موجود در اساسنامه، سهمیه‌ای برای خرید سهام نداشتند. پخش البرز نخستین شرکت حاضر در صنعت خرده‌فروشی است که سهام آن در بازار سرمایه عرضه می‌شود.
این در حالی است که بازار دیروز در مجموع شرایط منفی را تجربه کرد؛ در این روز بیشتر نمادها تا آستانه تشکیل صف فروش پیش رفتند که به این ترتیب با نوسان منفی در محدوده 5 درصد به کار خود پایان دادند. در این میان می‌توان به قندی‌ها، پتروشیمی‌ها و ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد.
افزون بر این، بیمه کارآفرین با معاملات ۴۲ میلیون سهمی خود به عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز شناخته شد، همچنین ارزش معاملات این نماد به ۲/۹۲ میلیارد ریال رسید.
میدکو، ذوب‌آهن و بانک خاورمیانه نیز هر کدام به ترتیب با دادوستد 5/17، 5/13 و 6/12 میلیون سهمی را تجربه کرده و در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
از سوی دیگر در دومین روز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه بوتان، پذیره‌نوسی مزبور به اتمام رسید؛ روز گذشته ۲۲۱ هزار سهم «بوتان» به ارزش ۳/۲۲۱ میلیارد ریال خرید و فروش شد که به این ترتیب کل اوراق مزبور مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت.
قطعیت معامله «باختر»
افزون بر این، روز گذشته معامله بلوک ۲۱/۲۷ درصدی سهام پتروشیمی باختر به قطعیت رسید.
بر این اساس، معامله تعداد 816 میلیون و 217 هزار و 267 سهم معادل 21/27 درصد از سهام شرکت پتروشیمی باختر که در روز 29 بهمن‌ماه عرضه شده بود، قطعی شد.
قیمت خریداری هر سهم یادشده ۲۰ هزار و ۴۲۵ ریال و ارزش معاملات آن ۱۶ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال بوده است.