در ایران یکی مدافع ارز نیمایی و دیگری موافق ارز تک‌نرخی است، یکی موافق عوارض زیاد برای مواد خام و دیگری مخالف است، یکی موافق سامانه جامع مالیاتی و دیگری موافق بازار زیرزمینی است.

تسهیل فرآیندهای کسب‌وکار از زمان‌های دور مورد نظر بشر بوده، به ترتیبی که فلسفه تشکیل دولت‌ها، تسهیل این فرآیند بوده است.

دولت‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان اقتصادی در کشور‌های مختلف در تلاش بوده‌اند که انجام کسب‌وکار را برای فعالان اقتصادی تسهیل کنند.

در سده اخیر نقش اتاق‌های بازرگانی جهت سهولت کسب‌وکار کشورها پررنگ شد و اتاق‌های کشور‌های مختلف در حد توان و بضاعت خود تلاش کرده‌اند، فضای کسب‌وکار کشور خود را بهبود ببخشند.

علاوه بر اتاق‌های بازرگانی، نهاد‌های دولتی و خصوصی مختلفی جهت بهبود محیط کسب‌وکار تلاش کرده‌اند.

یکی از این نهاد‌های بین‌المللی، بانک جهانی است که حدود دو دهه با تدوین استانداردی جهانی جهت سهولت انجام کسب‌وکار با نام پروژه Doing Business تلاش داشته استانداردی را برای سهولت انجام کسب‌وکار اجرایی و عملیاتی کند.

البته حدود سه‌سال پیش با مشکلات و فسادی که در انجام ارزیابی‌ها صورت گرفت، این پروژه کاملا اصلاح و به‌روزرسانی شد تا شفافیت و کیفیت ارزیابی افزایش یابد.

پروژه جدید  Business Ready(آمادگی کسب‌وکار) نام دارد.

این پروژه تلاش دارد علاوه بر تسهیل شروع و توسعه کسب‌وکار، باعث کاهش فقر، افزایش اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شود.

در استاندارد‌های طراحی‌شده توجه ویژه‌ای به حضور زنان در عرصه کسب‌وکار شده و علاوه بر آن توسعه پایدار شرکت‌ها و مسائل زیست‌محیطی و تاثیر فعالیت فعالان اقتصادی بر جامعه، مسائلی هستند که در جای جای این استاندارد دیده می‌شود. در اخرین رتبه‌بندی انجام‌شده، رتبه ایران ۱۲۷ در میان ۱۹۰کشور بوده است.

با توجه بر وقفه‌ای که جهت اصلاح پروژه افتاده است، ارزیابی بعدی ایران حدود یک‌سال آینده خواهد بود.

در ارزیابی‌های گذشته طی سال‌های قبل، یکی از مشکلات، بانک اطلاعاتی ضعیفی بود که بانک جهانی به علت مشکلات داخلی ایران توانست جمع‌آوری کند. در آن سال‌ها اتاق‌های بازرگانی و مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد تلاش کردند تا ارزیابی‌ها عادلانه‌تر صورت گیرد.

در دور جدید نیز با توجه به اهمیت موضوع، اتاق بازرگانی تهران و ایران با تشکیل کارگروهی با همراهی معاونت مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت بازرگانی و افراد متخصص تلاش دارد تا با شناخت صحیح پروژه جدید بانک جهانی (Business Ready) سندی را تدوین کند تا نقشه راهی باشد جهت اصلاح فرآیندهای کسب‌وکار و تعامل بهتر، راحت‌تر و کارآمدتر بین بخش خصوصی و دولت‌ها.

حتی انجام برخی از استانداردهای پروژه Business Ready (آمادگی کسب‌وکار) می‌تواند باعث سهولت انجام کسب‌وکار شود. این استاندارد به نحوی تدوین شده که یک فرد بتواند بدون تبعیض در محیطی عادلانه، شفاف و با کمترین هزینه برای خود، جامعه و محیط‌زیست بتواند کسب‌وکار خود را شروع کند و بتواند در محیطی که اطلاعات و خدمات برای همه یکسان و به‌راحتی قابل دسترس است کسب‌وکار خود را توسعه دهد و در صورت نیاز به انحلال بتواند به‌راحتی فرآیند‌های آن را انجام دهد.

اتاق بازرگانی به اهمیت پروژه آمادگی کسب‌وکار بانک جهانی واقف است و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا قبل از انجام ارزیابی بانک جهانی، بستر‌های لازم را فراهم کند تا رتبه ایران افزایش یابد و فرآیندهای کسب‌وکار برای بخش خصوصی تسهیل شود.