روسیه در حال پیشروی در اوکراین

اما نیروهای روسی در مدت یک هفته سه روستا را در غرب آودیوکا به تصرف خود درآورده‌اند و حداقل در حال رقابت بر سر یک روستای دیگر هستند. تصاویر ماهواره‌ای در مقیاس نشان داده‌شده در اینجا به‌طور گسترده در دسترس است. مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی گفتند که نگران این هستند که اوکراین خطوط دفاعی خود را زود یا به اندازه کافی تقویت نکرده و ممکن است اکنون با عواقب آن مواجه شود؛ زیرا واحدهای روسی به آرامی اما پیوسته فراتر از آودیوکا پیشروی می‌کنند.

اطلاعات نظامی بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در دو هفته گذشته تا حدود چهار مایلی مرکز آودیوکا پیشروی کرده‌اند که در مقایسه با عملیات تهاجمی پیشین، یک پیشروی کوچک اما غیرعادی و سریع است. فرماندهان اوکراینی زمان کافی برای آماده‌سازی دفاع در خارج از آودیوکا داشته‌اند. این منطقه از سال۲۰۱۴ مورد حمله قرار گرفته است و اوکراین از زمانی که روسیه حمله تمام‌عیار خود را از دو سال پیش آغاز کرد، کنترل ضعیفی بر آن داشت. اما پدافند اوکراینی در خارج از آودیوکا، استحکامات خاکی ابتدایی را نشان می‌دهد که اغلب با یک سنگر دیگر در ارتباط است که مسیر را برای نیروهای پیاده‌نظام تسهیل کرده است.

فقدان استحکامات سنگرهای اوکراین، در کنار دفاع قدرتمند روسیه که در تابستان گذشته ضدحمله اوکراین را با شکست مواجه و پیشروی‌های کی‌یف را خنثی کرد، ضعف‌های این کشور را در جنگ علیه روسیه بیش از پیش آشکار کرد. استحکامات روسیه در خارج از دهکده جنوبی وربو که اوکراین تلاش کرد و نتوانست آنها را در پاییز امسال بازپس گیرد، تصویر بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد. برخلاف روستاهای ضعیفی که نیروهای روسی در تلاش برای تصرف خارج از آودیوکا هستند، وربو دارای یک حلقه متحدالمرکز از استحکامات است.

این روستا توانسته است با ایجاد سنگرهای به اندازه کافی مستحکم، تانک‌ها و خودروهای زرهیِ در حال پیشرفت روس‌ها را به دام بیندازد. آنها سپس شبکه‌ای از موانع سیمانی به نام دندان‌های اژدها ایجاد کرده‌اند که برای توقف وسایل نقلیه نیز استفاده می‌شود و در نهایت، یک سنگر گسترده برای پیاده نظام دیده می‌شود. تصاویر ماهواره‌ای از فوریه، دفاع چندلایه روسیه را در غرب وربو نشان می‌دهد که با هزاران دهانه پوسته در زمین‌های اطراف قابل مشاهده است.

یک گزینه پرهزینه

دلایل زیادی برای فقدان دفاعی آشکار اوکراین وجود دارد. مقامات آمریکایی و کارشناسان نظامی گفتند، مقامات اوکراینی ممکن است بیش از حد بر عملیات تهاجمی در سال گذشته متمرکز شده باشند تا منابع لازم را برای ساختن نوع سنگرها و تله‌های تانک متعددی که مهندسان روسی از اواخر سال۲۰۲۲ در جنوب این کشور ساخته‌اند، اختصاص دهند. سرهی هرابسکی، سرهنگ بازنشسته ارتش اوکراین گفت که اوکراین در آن زمان منابع کمی در اختیار داشت. او افزود: «اما چه کسی اهمیت داد و چه کسی گزینه دفاعی را به‌عنوان یک گزینه در نظر گرفت؛ زیرا این یک گزینه بسیار پرهزینه است؛ ساخت خطوط دفاعی؟ هیچ‌کس!» مقامات آمریکایی گفتند که ممکن است یک عنصر روانی نیز در بازی وجود داشته باشد.

اگر نیروهای اوکراینی به‌شدت مناطق خاصی را برای خنثی کردن پیشروی‌های روسیه مین‌گذاری کنند، این یک تصدیق ضمنی خواهد بود که بعید است در آینده در همان منطقه عملیات تهاجمی انجام دهند. مقامات گفتند که آنها عملا آن قلمرو را در اختیار ارتش روسیه خواهند گذاشت. درحالی‌که مسکو بیش از نیم سال قبل از حمله متقابل کی‌یف، ساخت خطوط دفاعی را در جنوب آغاز کرد، به نظر می‌رسد که اوکراین برنامه‌هایی را برای استحکامات جدید از سه ماه پیش آغاز کرده است؛ زمانی که مقامات دولتی تشکیل یک گروه کاری را برای هماهنگ کردن تلاش‌ها بین مقامات غیرنظامی و نظامی اعلام کردند. مقامات گفتند که مسوولیت ساخت اولین خط دفاعی بر عهده واحدهای نظامی مستقر در منطقه خواهد بود؛ درحالی‌که خطوط دفاعی بعدی توسط مقامات غیرنظامی و با کمک پیمانکاران خصوصی ساخته خواهد شد. دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین گفت که حدود ۳۰میلیارد گُریونا اوکراین، حدود ۸۰۰میلیون دلار، برای استحکامات در سال جاری اختصاص یافته است.