نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 8 بهمن

تولید فیات در ایران قطعی شد!

کدخبر: ۶۲۴۷۱۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تولید فیات در ایران قطعی شد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم بهمن 1353؛ قیمت مسکن و اجاره‌خانه کاهش می‌یابد

28 کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته، در سال آینده آغاز به کار خواهد کرد و به یاری برنامه عظیم و بی‌سابقه خانه‌سازی ایران خواهد شتافت. از این تعداد در حدود 11 کارخانه پیش‌ساخته متعلق به دولت است و بقیه به وسیله بخش خصوصی که سهم عمده‌ای در تلاش خانه‌سازی خواهد داشت، به وجود می‌آید.

همایون جابری انصاری، وزیر مسکن و شهرسازی پیش‌بینی کرد: با تحول وسیعی که در صنعت ساختمان به وجود خواهد آمد، از یک سو قیمت تمام‌شده ساختمان نسبت به ماه‌های اخیر تقلیل خواهد یافت و ازسویی دیگر با فزونی تولید و رقابت بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان ساختمان، قیمت واحد مسکونی به قیمت معقول‌تری کاهش خواهد یافت و طبیعتا در چنین شرایطی اجاره‌خانه نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

هشتم بهمن 1373؛ ارز صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد

صادرکنندگان کالا می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند. کمیته تنظیم بازار ارز به‌منظور استفاده از ارز صادراتی در تولید و تامین نیازهای وارداتی کشور، تصمیماتی جدید را اتخاذ و اعلام کرد.

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: براساس تصمیم جدید کمیته تنظیم بازار ارز، صادرکنندگان کالا می‌توانند ارز به‌دست آمده از صادرات خود را با شرایطی در اختیار واردکنندگان دیگر قرار دهند، یا خود اقدام به واردات کالای جدید کنند.

نوربخش افزود: براساس مقررات قبلی، صادرکنندگان فقط در صورتی که خود واردکننده بودند، می‌توانستند اجازه سفارش کالا بگیرند که این موضوع موجب راکد ماندن بخشی از ارز به‌دست آمده آنها در خارج از کشور می‌شد، اما براساس مقررات جدید صادرکنندگان می‌توانند طی 4 ماه نیمی از ارزش کالای صادرشده را، کالا وارد کنند و یا گواهی سپرده ارزی به همین مقدار را به شخص دیگری که در وزارت بازرگانی ثبت‌سفارش کرده است، بفروشند.

وی اضافه کرد: براساس این طرح که از 15 بهمن‌ماه به اجرا درمی‌آید، صادرکنندگان در مورد 50 درصد دوم ارز خود می توانند در صورت تمایل به واردات کالا به یکی از بانک‌های ایرانی یا خارجی مراجعه و سپرده‌گذاری کنند یا مجددا ارز خود را به دیگری بفروشند تا خریدار بتواند از این طریق اقدام به واردات کالا کند.

برنامه‌ریزی وسیع دولت برای تامین کالاهای اساسی

50 درصد از کالاهای اساسی سال آینده تا پایان امسال خریداری می‌شود.

دکتر نقره‌کار شیرازی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی گفت: تمام کالاهای اساسی بهمن و اسفند خریداری شده و در انبارها موجود است که به‌تدریج توزیع می شود.

وی افزود: با همکاری بانک مرکزی ارز خریدهای خارجی ما تامین شده و گندم، شکر، روغن نباتی و برنج مصرفی سال آینده تهیه شده است.

وی ادامه داد: براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی در طول برنامه پنج ساله دوم ما سالانه یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز برای تهیه کالاهای اساسی «سوبسیدی» دریافت خواهیم کرد و پیش‌بینی شده که هر سال 1.5 میلیارد دلار برای تهیه کالاهای اساسی با نرخ تعاونی دریافت کنیم. یعنی هر سال حدود 2.5 میلیارد دلار ارز برای تهیه کالاهای اساسی در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد.

صادرات فرش ایران به 20 میلیارد دلار می‌رسد

ساختمان جدید شعبه شرکت سهامی فرش ایران در اراک افتتاح شد.

دکتر نقره‌کار شیرازی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی گفت: فرش با کمترین سرمایه ارزی و بالاترین ارزش افزوده، هر سال یک میلیارد دلار درآمد ارزی را به کشور وارد می‌کند و موجب اشتغال چندین میلیون نفر از هموطنان می‌شود.

وی گفت: 40 درصد ارزش صادرات غیرنفتی ما مربوط به صادرات فرش است و طی دو سال اخیر بالغ‌بر 2520 میلیون دلار فرش به خارج صادر شده است.

قائم مقام وزیر بازرگانی گفت: میزان صادرات فرش ایران از 90 میلیون دلار در سال 62 به 1109 میلیون دلار در سال 71 و 1440 میلیون دلار در سال 72 افزایش یافته و سهم نسبی این کالا در ارزش صادراتی کشور به ترتیب 25 درصد در سال 69، 38 درصد در سال 71 و 42 درصد در سال 72 است.

نقره‌کار شیرازی افزود: طی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 4600 میلیون دلار فرش از ایران به خارج صادر شده که این رقم 4 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های کلان برنامه است و تا پایان برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صادرات این کالا به 15 تا 20 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

خبر مرتبط
خودروی خاصی که از دست متقاضیان عادی پرید!

اقتصادنیوز : یک خودروی اروپایی دیگر مهمان سامانه یکپارچه فروش خودرو شد اما در دسترس متقاضیان عادی قرار ندارد.

هشتم بهمن 1383؛ تولید فیات در ایران قطعی شد

قرارداد تولید 7 مدل خودروی فیات بین شرکت بنیان توسعه صنعت پارس و شرکت فیات ایتالیا امضا و مبادله شد.

در مرحله نخست اجرای این قرارداد سالانه 75 هزار دستگاه فیات تولید و عرضه می‌شود و در مراحل بعدی این رقم به سالانه 250 هزار دستگاه خواهد رسید.

5 مدل از 7 مدل مذکور با یک پلت‌فرم مشترک شامل سواری، هاچ‌بک، استیشن، وانت و یک خودرو (MPV) یا چندمنظوره تولید می شود

تمامی این 5 مدل قابلیت دوگانه سوز شدن را دارا هستند.

قیمت عرضه 5 مدل از 7 مدل بین 8 تا 13 میلیون تومان برآورد شده و بدیهی است قیمت دو مدل دیگر که برای ناوگان حمل و نقل درون شهری در نظر گرفته شد کمتر از ارقام فوق است.

هشتم بهمن 1393؛ ادغام خودروسازان تنها یک توصیه است

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه نمی‌توان برای بخش خصوصی تکلیف تعیین کرد، گفت: ادغام خودروسازان کوچک در یکدیگر تنها یک توصیه است تا با عملیاتی شدن آن سرمایه‌گذاری‌های خودروسازان متمرکز شود.

سیدرضا نوروز زاده افزود: ادغام خودروسازان کوچک تنها توصیه وزیر صمت بود که این تکلیف برای آنها به شمار نمی‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید