نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 اسفند

طرح تثبیت قیمت‌ها محدود به 9 قلم کالا نخواهد بود

کدخبر: ۶۳۴۶۳۴
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
طرح تثبیت قیمت‌ها محدود به 9 قلم کالا نخواهد بود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 اسفند 1353؛دستور شاهنشاه برای تولید داخلی تجهیزات پالایشگاه

شاهنشاه ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف پالایشگاه دوم تهران دستور فرمودند که لوازم و ماشین‌آلات موردنیاز پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی در ایران ساخته شود. شاهنشاه به وزیر صنایع و معادن دستور دادند که تهیه این لوازم در ایران آغاز گردد. شاهنشاه آریامهر همچنین مقرر داشتند که مواد افزودنی به روغن‌های کارخانجات نیز در ایران تهیه شود.

شاهنشاه همچنین فرمودند که باید در هر یک از استان‌های صنعتی کشور، یک کارخانه ماشین‌سازی صنعتی ایجاد گردد. با اوامر شاهنشاه در مورد تهیه ماشین‌آلات و لوازم موردنیاز پالایشگاه‌ها، وزیر صنایع و معادن اظهار داشت که بخش جدیدی در فعالیت‌های صنعتی آغاز به کار خواهد کرد.

 

24 اسفند 1373؛ خودرو از فهرست کالاهای ستاد تنظیم بازار حذف شد

شورای اقتصاد مسوول قیمت‌گذاری انواع خودرو سواری شد. ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار مقرر کرد که خودروی سواری از فهرست کالاهای گروه دوم قیمت‌گذاری حذف و قیمت فروش آن در چارچوب مصوبات شورای اقتصاد توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود.

همنچنین این ستاد برنامه قیمت‌گذاری بر روی کیسه‌های کنفی را از فهرست کالاهای گروه اول حذف و تصویب کرد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبلغ 4 میلیارد و 667 میلیون ریال برای اجرای قانون و سازماندهی سیستم توزیع اختصاص دهد.

براساس این مصوبه مبلغ 2 میلیارد و 181 میلیون ریال به‌منظور تامین هزینه‌های سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع و قیمت کالا و خدمات اختصاص یافت و مبلغ 2 میلیارد و 486 میلیون ریال به‌منظور تامین هزینه در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار گرفت.

 

24 اسفند 1383؛ طرح تثبیت قیمت‌ها محدود به 9 قلم کالا نخواهد بود

مدیرکل دفتر امور شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بعید است تا خردادماه سال آینده قیمت‌ها افزایش داشته باشند و پس از آن نیز محدودیت شدیدی برای کنترل قیمت کالاها و خدمات اعمال خواهد شد.

مهدی اخلاقی فیض آثار مصوبه مجلس را برای تثبیت قیمت ها در سال آینده قانونی و برای تمامی دستگاه ها لازم‌الاجرا دانست و افزود: شورای اقتصاد در نظر دارد علاوه‌بر 9 قلم کالایی که قیمت شان توسط مجلس برای سال آینده تثبیت شده است، قیمت کالاهایی را که سهم این 9 قلم در آنها بالا است، نیز برای سال آینده تثبیت کند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های لازم برای اجرایی شدن این تصمیم در وزارت بازرگانی در حال انجام است و شورای اقتصاد با اعمال محدودیت، افزایش قیمت چنین کالاهایی را بررسی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت یارانه ها در سال 84 هنوز مشخص نیست، تصریح کرده شورای اقتصادی در جهت هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری یارانه روغن را حذف کرد.

اخلاقی توضیح داد: حذف یارانه روغن نباتی بر این اساس صورت گرفت که مطالعات وزارت بهداشت حاکی از افزایش مصرف روغن در میان خانواده‌های ایرانی و به خطر افتادن آنان بود.

 

24 اسفند 1393؛ لیست ارزان‌قیمت ها در بازار مسکن شمال تهران

8 میلیون تومان قیمت پیشنهادی فروش هر مترمربع از یک واحد مسکونی، اگرچه ممکن است از نظر برخی متقاضیان در بازار مسکن، نرخ بالایی باشد اما این میزان قیمت در برخی از محله های نیمه شمالی تهران نه تنها گران نیست، بلکه واحدهایی که با این نرخ ارزش‌گذاری شده‌اند، به عنوان واحد ارزان‌قیمت هم به خریداران معرفی می‌شود.

نرخ پیشنهادی فروش ارزان‌قیمت در بازار مسکن تهران

محله

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

دروازه شمیران – هدایت

25

2.500.000

تهران نو – محمودی

نوساز

3.200.000

مرزداران – گلستان 7

7

5.500.000

تهرانپارس – فلکه 4

8

3.500.000

قیطریه – روشنایی

15

7.750.000

شهران – جهاد

11

4.000.000

مجیدیه – فروزنده

5

3.700.000

نارمک – تلفنخانه

8

3.300.000

دروس – شهرزاد

نوساز

8.700.000

سعادت‌آباد – پاکنژاد

12

5.000.000

پاسداران – گلستان

3

8.000.000

باغ فیض

نوساز

4.400.000

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید