ظریف مصور 40 ساله شد

قصه دراز نمی‌کنیم، گفتیم یافتن بخش خصوصی سخت است اما ناممکن نیست، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران علی‌رغم آنکه به‌واسطه فضای ملتهب اولیه، بخش خصوصی می‌رفت تا چرخ پنجم ماشین اقتصاد شود اما کم نبودند کارآفرینانی که تصمیم گرفتند راه کسانی را ادامه بدهند که ارزش کسب‌وکار را سرمایه خود قرار داده و سرمایه‌داری را در معانی صحیح آن باز زنده سازی کنند، در این منظومه می‌توان به ظریف مصور اشاره کرد که کار خود را دریکی از شهرهای کوچک کشور با سرمایه شخصی آغاز کردند، این کارخانه که حالا بانام گروه تولیدی صنعتی شناخته می‌شود، طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی به راهبردهای بنیان‌گذارانش دنبال  می‌کند که برای مثال تولید انواع موکت ، کالای خواب ، پتروشیمی، گلخانه صنعتی را می‌شود مثال زد.کارخانه‌ای که علی‌محمد رجالی با همراهی سید مصطفی طباطبایی در بروجن بنا نهاد حالا به یکی از نمانام‌های( برند)  خوش‌نام بخش خصوصی کشور تبدیل‌شده درصدد تکمیل زنجیره تولید و فروش برای پوشش دادن به نیازهای بازار است.

نکته ماجرا اینجاست که این گروه تولیدی در زمانه‌ای شکل گرفت که گفتمان اقتصاد دولتی به‌مثابه هژمون روزگار خویش حداقل در شرق عالم حاکم بود اما حالا دیگر حتی خصولتی ها هم تلاش می‌کنند تا خود را به‌مثابه فعال بخش خصوصی معرفی کنند.

اما به مناسبت ۴۰ سالگی ظرف مصور، نشستی با برخی خبرنگاران حوزه اقتصاد از اصفهان، چهارمحال و بختیاری و تهران  برگزار شد که سید مصطفی طباطبایی از بنیان‌گذاران این مجموعه و  محمدرضا رجالی رئیس هیات مدیره گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور به همراه مدیران ارشد مجموعه  پاسخگوی پرسش‌های اهالی رسانه شدند.

سید مصطفی طباطبایی هم بنیان گذار این مجموعه در ابتدای این نشست که مناسبت چهل‌سالگی ظریف مصور برگزار می‌شد با ذکر خاطراتی از زمان بنیان گذاشتن این گروه تولیدی صنعتی گفت: ۴۰ سال پیش در این منطقه که از مرتفع‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شود، هیچ سازه یا امکاناتی و حتی طرحی برای ایجاد شهرک صنعتی وجود نداشت و به دلیل اینکه شهر بروجن اصولا شهری صنعتی محسوب نمی‌شد، برای خرید پیچ و مهره یا واشر باید به اصفهان می‌رفتیم و در سرمای طاقت‌فرسای این نقطه از کشور عزیزمان، مرارت‌های زیادی برای احداث کارخانه متحمل شویم،اما حالا نزدیک به دو هزار نفر از کارکنان این مجموعه جزو اهالی منطقه هستند و می توان گفت توانستیم نقش خود را برای ایجاد تحرک و رونق اقتصادی در این ناحیه ایفا کنیم . آن روزها گذشت و حالا ایران دیگر واردکننده موکت محسوب نمی‌شود و در عوض خطوط تولیدی ظریف مصور ازجمله به‌روزترین و مدرن‌ترین خطوط تولید این‌گونه محصولات به شمار می‌رود و توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را حتی در بازار کشورهای مبدأ را دارد،

محمدرضا رجالی  در این نشست گفت : شرکت ظریف مصور درزمینه مسوولیت های اجتماعی اقدامات موثری داشته است که تاسیس مجموعه ایتام امام زمان (عج) یکی از این اقدامات است.

وی افزود: بنیان‌گذاران این شرکت نزدیک ۳۰ سال در حوزه تجارت و واردات سابقه کار داشتند و بعد از انقلاب تمرکز خود را بر توسعه تولید گذاشتند. این مجموعه به‌عنوان یک منظومه طراحی شد و تلاش کرد نیازهای اولیه را خود تامین کند. در بخش پتروشیمی تولید مواد اولیه در اولویت قرار گرفت.

رجالی ادامه داد: پتروشیمی رجال اولین واحد پتروشیمی خصوصی زیر نظر شرکت ظریف مصور حدود ۱۸ سال است که فعالیت دارد.

مسعود هاشمی پور مدیرعامل هلدینگ ظریف مصور در ادامه گفتگو عنوان کرد: از دوره دانشجویی در این مجموعه شروع به فعالیت کردم. این مجموعه با تولید موکت آغاز به کار کرد و در ابتدا ۲ میلیون متر تولید داشتیم که در حال حاضر ۵۰ میلیون متر تولید موکت داریم. در ابتدا عرض ۲ متر تولید می‌شد اما بعد مدتی به تولید عرض ۴ متر رسیدیم. نیازهای مجموعه برای تولید موکت در مرحله اول نیاز به الیاف بوده است و بنابراین درصدد تولید مواد اولیه اصلی رسیدیم و به این مهم دست‌یافتیم.

وی افزود: خط تولید الیاف ما توسعه پیدا کرد و حتی به‌عنوان تامین مواد اولیه شرکت‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار گرفت. همچنین تجهیزات ما همواره در حال به‌روز شدن است و نیروی انسانی ما نیز در این راستا در حال به‌روز شدن مداوم است تا یک مجموعه خودمحور باشیم.

هاشمی پور ادامه داد: فاز تولید موکت تافتینگ را نیز در ادامه توسعه دادیم و در ادامه نیاز ما به نخ بیشتر‌ شد. برای تامین نخ در مقطعی از خارج وارد می‌کردیم اما در ادامه تولید نخ را هم بومی‌سازی کردیم.

وی افزود: ما به‌عنوان صنعت سبز شناخته‌شده‌ایم و از پسماندهای تولید بازیافت انجام می‌دهیم. ما هیچ آلایندگی در پروسه تولید برای محیط‌زیست نداریم. همچنین لازم به تاکید است که ما گسترش توسعه مستمر را در تمام سال‌های فعالیت داشتیم. نگاه مجموعه بر پایه تولید پایدار بوده است.

مهران ملک پور، مدیرعامل شرکت تولیدی ظریف مصور در ادامه گفت: ظریف مصور دارای شاخص‌های مهمی در بازار است و به‌عنوان رهبر بازار شناخته می‌شود. اما این شرکت را می‌توان به‌عنوان اخلاق محورترین سازمان در صنعت تولید معرفی کرد.

وی افزود: در دوران کرونا بیشتر شرکت‌ها با کاهش نیرو روبرو شدند اما شرکت ما با همان نیروها ادامه داد تا به پساکرونا رسید‌. این شرکت قیمت تمام‌شده را فدای کیفیت نمی‌کند و استانداردهای لازم جهت تولید را رعایت می‌کند‌.

ملک پور اظهار داشت: ما در ظریف مصور با اشتغال ۲۰ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستیم. اما کارکنان مستقیم فعال در این شرکت ۵ هزار نفر است. همچنین به ۲۰ کشور در ۵ قاره صادرات داریم که اغلب کشورهای همسایه هستند.

وی افزود: تولیدات ما درزمینهٔ کف‌پوش خودرو نیز اهمیت دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده در این زمینه هستیم. کالای خواب نیز تولید داریم و برند لومانا را برخی فروشنده‌ها به اسم کالای ترک می‌فروشند.

ملک پور اشاره کرد: صنعت ژئوتستایک درزمینهٔ راه و شهرسازی فعالیت دارد و در بزرگراه اصفهان به شیراز از این تولیدات بهره برده است.

وی افزود: موکت نمدی و موکت تافتینگ در تولیدات ظریف مصور وجود دارد که درزمینه های مختلف از آن استفاده می‌شود. موکت تایل به‌صورت پازل کنار هم چیده می‌شود و مقاومت زیادی دارد و اغلب در ادارات از آن استفاده می‌شود.  محصول بعدی ما چمن مصنوعی است که در پارک‌ها، ویلاها و اماکنی نظیر این استفاده می‌شود.

ملک پور ادامه داد: فرشینه‌های هتلی نیز از تولیدات ماست که در هتل‌های مختلف از آن استفاده‌ شده است. یکی دیگر از مشخصه‌های ظریف مصور شبکه‌های فروش در دسترس ماست که مشتریان محصولات ما را مشاهده و خریداری می‌کنند. شبکه ظریف مصور نیز ازجمله موارد ارتباطی ما است که مشتریان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: فروش اقساطی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز ممکن است و از این امتیاز بازنشستگان و خانواده‌های این عزیزان می‌توانند استفاده کنند. همچنین ما با دانشگاه‌های مختلفی در ارتباطیم و درزمینهٔ آموزش نیز فعالیت داریم.

گفتنی است پیش از برگزاری نشست مزبور در محل کارخانه اصلی ظریف مصور، خبرنگاران با حضور در مرکز نوآوری پنتا، واقع در دانشگاه اصفهان از نزدیک  با فضای ایده پردازی و نوآوری پنتا آشنا شدند که البته پرداختن به آن مجال جداگانه می‌خواهد، همچنان که بازدید خبرنگاران از خطوط تولید موکت و خط بازیافت پسماندهای پلاستیکی روایت خود را دارد.