شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

    دنیای اقتصاد: بازار موتورهای جست‌وجوی اینترنتی در آستانه یک تغییر جدی قرار دارد. هفته گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که اوپن ای‌آی، شرکت مادر چت جی‌پی‌تی، در حال برنامه‌ریزی برای معرفی یک محصول جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در اوایل هفته جاری است تا به این ترتیب در رقابت مستقیم با گوگل و حتی شریک تجاری خود، یعنی مایکروسافت، قرار بگیرد.
  • هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

    مهر: تحقیقی جدید حاکی از آن است که سیستم‌های هوش مصنوعی برخلاف تصورات می‌توانند فریبکارانه عمل کنند و انسان‌ها را گول بزنند. به نقل از گیزموچاینا، به نظر می‌رسد محققان MIT سعی دارند درباره هوش مصنوعی فریبکار هشدار دهند. تحقیقی جدید نشان می‌دهد سیستم‌های هوش مصنوعی که طوری طراحی شده‌اند تا صادق باشند، اکنون فریب دادن انسان‌ها را آموخته‌اند.
  • خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

    مهر: محققان خالص‌ترین سیلیکون را مهندسی کرده‌اند تا کیوبیت‌های معتبر بسازند که به اندازه سرسوزن روی تراشه هستند و یک میلیون کیوبیت در رایانه‌های کوانتومی آینده را فعال می‌کنند. به نقل از اسپیس، محققان یک نوع ارتقایافته و بسیار خالص از سیلیکون را ابداع کرده‌اند که در آینده برای توسعه کیوبیت‌های مبتنی بر سیلیکون معتبر در رایانه‌های کوانتومی قدرتمند به‌کار می‌رود.
  • کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

    مهر: کارمندان اپل‌استور در ایالت مریلند آمریکا برای اعتراض به دستمزدها و عدم توازن زندگی شخصی و کارشان اعتصاب می‌کنند. به نقل از رویترز، انجمن بین‌المللی ماشین‌کاران و کارگران هوافضا (AIM) اعلام کرد کارمندان اپل‌استور در شهر تاوسون واقع در ایالت میرلند آمریکا به اعتصاب رای داده‌اند.
  • امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

    سیتنا: شرکت اپل در راستای ارائه امکانات هوش مصنوعی در گوشی‌های آی‌فون، تفاهم‌نامه‌ای را با مجموعه اوپن ای‌آی به امضا رسانده است. اپل همچنین مذاکراتی در این زمینه با شرکت آلفابت انجام داده تا احتمال استفاده از هوش مصنوعی جمینای ساخت گوگل را در گوشی‌های آی‌فون بررسی کند.
  • کاهش زمان توزیع کتاب با سیستم سورتینگ هوشمند پست

    ایسنا: عبدالرضا جنتی، مدیرکل پست استان تهران درباره اقدامات و خدمات این شرکت برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب اظهار کرد: «برای رفاه حال انتشاراتی‌ها و تسهیل در مبادله سفارش‌ها امسال ۱۲ دفتر پستی درجه یک خود را در نقاط مختلف تهران به عنوان باجه‌های قبول انتخاب کردیم که انتشاراتی‌ها می‌توانند پس از آماده‌سازی، کتاب‌ها را آنجا تحویل دهند. همچنین ما ۱۱ پایگاه سیار هم در نظر گرفته‌ایم که از شروع نمایشگاه همکاران پستی من مستقرند و طی چند نوبت هر چقدر که خودروهای ما تکمیل شود؛ خودروی بعدی را به عنوان سیار قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا در نخستین فرصت و کمترین بازه زمانی این مرسولات را به گیرندگان خود برسانیم.»
  • واکنش وزیر ارتباطات به واردات آی‌فون

    سیتنا: عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت درباره واردات گوشی آی‌فون گفت: «این وزارتخانه در خصوص واردات گوشی تلفن همراه تصمیم‌گیر نیست و وزارت صمت در این زمینه تصمیم می‌گیرد.»
  • کارشناسان: طرح صیانت یک سال است که اجرا می‌شود 

    دنیای اقتصاد: طرح جنجالی «صیانت از کاربران فضای مجازی» پس از دو سال سکوت خبری به مجلس بازگشت و طبق دستور کار صحن علنی مجلس این طرح احتمالا در سه‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد شد. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و حتی برخی دیگر این اقدام را غیر‌ممکن می‌دانند.
  • برنامه ۷ میلیارد دلاری کره جنوبی برای صنعت تراشه

    ایسنا: کره‌جنوبی یک برنامه برای فراهم کردن بیش از ۱۰ تریلیون وون (۷.۳ میلیارد دلار) آماده کرده تا صنعت نیمه‌رسانای خود را تقویت کند. وزارت دارایی کره‌جنوبی، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد چویی‌سانگ‌موک، وزیر دارایی کره‌جنوبی، روز جمعه در دیدار با تولیدکنندگان محلی مواد، قطعات و تجهیزات تراشه، اظهار کرد: دولت سرگرم بررسی راه‌هایی برای تامین مالی این برنامه برای حمایت از صنعت است.
  • ترفندی جدید برای سرقت از طریق وای‌فای رایگان

    ایسنا: هر روز بر تعداد افرادی که قربانی سرقت هویت شده‌اند، افزوده می‌شود؛ این مفهوم شامل هر نوع جرم، کلاهبرداری یا هر نوع فریب منجر به از بین رفتن نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت اعتباری، داده‌های بانکی، اطلاعات مربوط‌ به سلامت یا هر نوع داده شخصی دیگر بوده که پس از سرقت توسط هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این اطلاعات برای انجام جرائم با استفاده از هویت کاربر، بدون اطلاع آنها استفاده می‌شود.
  • آلمان فروش محصولات لنوو و موتورولا را ممنوع کرد

    مهر: لنوو و موتورولا نمی‌توانند محصولاتشان را در آلمان بفروشند، زیرا به دلیل یک دعوی حقوقی، فروش برخی محصولات این شرکت‌ها که مجهز به فناوری خاصی هستند در این کشور ممنوع شده است. به نقل از گیزموچاینا، لنوو و موتورولا موبیلیتی (زیرمجموعه آن) با چالش حقوقی بزرگی در آلمان روبه‌رو شده‌اند. زیرا طبق رای دادگاهی در این کشور فروش دستگاه‌های دو شرکت چینی که ماژولWWAN دارند (ابزاری حیاتی برای دسترسی به اینترنت موبایل) ممنوع است.
  • رجیستری موبایل در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی می‌شود

    مهر: جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور وزیر ارتباطات و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بررسی طرح ثبت دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور در هفته جاری برگزار می‌شود. بر اساس دستور جلسه هفتگی کمیسیون‌ها، جلسه کمیسیون اصل نود با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجید رضوی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت، سه‌شنبه هفته جاری ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود. این جلسه در خصوص بررسی طرح ثبت دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور‌(رجیستری) و رفع مشکلات آن برگزار می‌شود. مطابق اظهارات مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا پیش از اجرایی شدن طرح رجیستری در سال ۹۶، تلفن همراه صدرنشین فهرست کالاهای قاچاق به کشور بود؛ اما به واسطه اجرای طرح رجیستری میزان قاچاق این کالا در چند سال اخیر تقریبا به صفر رسیده است.
  • آمادگی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی

    ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه میانگین جهانی سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی، ۱۵ درصد است و در کشور ما این عدد در سال گذشته ۷.۹ درصد بوده، گفت: «ما آمادگی داریم که تا پایان برنامه هفتم توسعه این عدد را به ۱۵درصد برسانیم.» عیسی زارع‌پور در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با عنوان «نقش‌آفرینی صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم» با اشاره به نقش صندوق توسعه در اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه گفت: «اقتصاد دیجیتال ارزش‌آفرینی اقتصادی مبتنی‌ بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است که معماری سه لایه دارد. ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات رکن و لایه اصلی آن است که سخت‌افزار و نرم‌افزار را شامل می‌شود. لایه بعدی اقتصاد مبتنی بر پلتفرم است؛ یعنی کسب‌وکارهای نوین آنلاین که با حضور فناوری اطلاعات ظهور پیدا کردند. ما تا پیش از این امکان خدمات جابه‌جایی مسافر و خرید آنلاین نداشتیم که در ۱۰ سال گذشته به واسطه فناوری میسر شد.»
  • جزئیاتی از کشف یک آسیب‌پذیری در مرورگر گوگل کروم

    ایسنا: به تازگی یک آسیب‌پذیری روز صفر در مرورگر گوگل کروم کشف شده است که بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آن می‌تواند به اجرای کد دلخواه توسط مهاجمی که به سیستم وارد شده، منجر شود و وی می‌تواند بسته به سطح دسترسی خود، به نصب برنامه، مشاهده، تغییر یا حذف داده‌ها یا ایجاد حساب‌های کاربری جدید با سطح دسترسی بالا اقدام کند. آسیب‌پذیری روز صفر به این معناست که تاکنون هیچ راهکاری برای آن ارائه نشده است. بر اساس اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، این آسیب‌پذیری به مهاجم اجازه می‌دهد از طریق یک صفحه مخرب html که به صورت خاص طراحی شده است، منجر به بهره‌برداری از Heap شود. پیش از این محققان امنیتی درباره کمپین به‌روزرسانی مرورگر کروم جعلی هشدار دادند که از بدافزار جدیدی به نام FakeUpdateRU برای فریب کاربران و دانلود یک تروجان دسترسی از راه دور استفاده می‌کند.
  • اختلال در اینترنت استارلینک با وقوع توفان خورشیدی

    سیتنا: ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد که تحت تاثیر توفان فضایی شامگاه جمعه، خدمات استارلینک با اختلال مواجه شده و متخصصان این شرکت برای حل این مشکلات تلاش می‌کنند. ایلان ماسک در توییتی خبر داد که ماهواره‌های شبکه استارلینک در حال حاضر تحت فشار شدیدی قرار داشته، اما تاکنون مقاوم مانده‌اند. اداره ملی اقیانوسی و جوی هشدار داد که سیستم جی‌پی‌اس، شبکه‌های برق، فضاپیماها، سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری و دیگر فناوری‌ها ممکن است تحت تاثیر این توفان قرار گیرند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر