شماره روزنامه ۶۰۱۱
|

  • اکران بازار ارز توافقی

    دنیای اقتصاد: رئیس کل بانک‌ مرکزی روز گذشته از راه‌اندازی «بازار ارز توافقی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف کاهش مشکلات صادرکنندگان خرد بخش خصوصی ایجاد می‌شود. درصورتی‌که نرخ ارز در این بازار به سطوح تعادلی نزدیک باشد، امکان مدیریت بازار ارز غیررسمی از این طریق فراهم خواهد شد. به‌ویژه در شرایط فعلی که نرخ ارز در این بازار در مدار نزولی قرار گرفته و نرخ دلار کاهش حدود ۱۲درصدی را از قله امسال تجربه کرده است.
  • تورم هسته آمریکا در کف ۳ ساله

    دنیای اقتصاد: تورم آمریکا مطابق با برآورد تحلیلگران شیب کاهشی به خود گرفت و بار دیگر تمرکز سیاستگذاران را بر تغییر سیاست‌های پولی افزایش داد. کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و مسکن در ماه اخیر موجب شد تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نزولی شوند و به ترتیب در پله ۳.۴ و ۳.۶ درصد بایستند. با استناد به ارقام منتشر شده به نظر می‌رسد دلار جهانی با ریزش مواجه شود و دارایی‌های پر تقاضای بازار از جمله طلا و رمزارزها را تقویت کند.
  • معافیت ۶ ماهه طلافروشان از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت

    تسنيم: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با صنف طلافروشان، فروشندگان طلا تا ۶ماه از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت معاف شدند و این مهلت قابل تمدید است. حمیدرضا دهقانی نیا گفت: طی جلسه کارشناسی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با حضور مسوولان این ستاد و وزارت صمت و همچنین فعالان صنف طلا و سایر مسوولان ذی‌ربط برگزار شد، در خصوص چگونگی اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌‌‌ها موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توافقات جدیدی حاصل شدکه مراحل قانونی ابلاغ آن به زودی طی می‌شود:
  • فراهم‌شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

    سازمان امور مالیاتی: سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: به‌ منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مؤدیان، جهش تولید با مشارکت مردم و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی، تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸میلیارد تومان بوده مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده۱۰۰ هستند.
  • افت ۱۲ درصدی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز غیررسمی یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. نرخ دلار آزاد به سمت حمایت کانال ۵۸ هزار تومانی حرکت کرد و یورو نیز در کانال ۶۳ هزار تومانی معامله شد. به عقیده تحلیلگران ارزی فشار روند کاهشی کمتر شده، اما همچنان جهت بازار منفی است و چشم‌اندازی برای رشد نرخ ارز وجود ندارد. بررسی ‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد از قله قیمتی سال جاری(محدوده ۶۷هزار تومانی) تا روز گذشته حدود ۱۲درصد افت نرخ را تجربه کرده است.
  • راهکار ترکیه در مهار تورم پایدار

    ایسنا: ترکیه اقدامات جدیدی را برای مهار تورم پایدار ارائه کرده است. وزیر دارایی این کشور اظهار کرد که ترکیه در تلاش برای مقابله با تورم مداوم، مجموعه‌‌‌ای از اقدامات را برای «انضباط در هزینه‌های عمومی» با افزایش اثربخشی ارائه می‌‌‌کند.
  • تنظیم دلار به وقت ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: قیمت دلار آزاد در کانال ۵۹هزار تومان تثبیت شد. عمده نوسانات نرخ دلار در سال۱۴۰۲ در دامنه قیمتی ۵۰هزار تومانی صورت می‌گرفت. تحلیلگران معتقدند که افزایش میزان فروش نفت در کنار انتشار سیگنال‌های مذاکراتی عامل مهمی در راستای افت نرخ ارز است.
  • پول داغ سرد شد

    دنیای اقتصاد: طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی، نرخ رشد نقطه به نقطه پول در فروردین‌ماه امسال به ۱۵.۷درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم کمترین نرخ رشد نقطه به نقطه پول از آذرماه سال۱۳۹۶ یعنی ۷۶ماه اخیر محسوب می‌شود. به‌رغم کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول، سهم پول از نقدینگی در سطح ۲۴.۴درصد است که نرخ بالایی محسوب می‌شود. کارشناسان می‌گویند تغییرات رشد نقطه به نقطه پول ارتباط قابل توجهی با انتظارات تورمی دارد و به‌عنوان یک نماگر از دیدگاه عاملان اقتصادی در رابطه با آینده تورم استفاده می‌شود. همچنین قرار گرفتن نرخ بهره حقیقی در وضعیت مثبت، اثر مهمی در کاهش نرخ رشد نقطه به نقطه پول داشته است. کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول نشان می‌دهد زمینه برای مهار تورم به‌صورت پایدار نیز مهیا است؛ به شرطی که اصلاحات ساختاری مربوط به ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای در دستور کار سیاستگذار قرار بگیرد.
  • نگرانی صندوق بین‌المللی پول از تنش‌‌‌های سیاسی در پاکستان

    ايبنا: صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی نسبت به عدم اطمینان از آینده پاکستان و احتمال عدم اجرای سیاست‌های اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش تایمز عمان، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی نسبت به عدم اطمینان از آینده پاکستان و احتمال عدم اجرای سیاست‌های اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرد. این صندوق تاکید کرد که در انتخابات ۸ فوریه، با وجود تشکیل دولت ائتلافی توسط ائتلاف حزب مسلم لیگ پاکستان (نواز) و حزب مردم پاکستان، نامزد‌‌‌های مستقل مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) آرای بیشتری نسبت به سایرین کسب کردند. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش با ابراز نگرانی از مخالفت عمده تشکیل شده توسط اعضای تحت حمایت حزب تحریک انصاف در مجلس ملی پاکستان، اعلام کرد که دولت جدید متعهد به ادامه سیاست‌های آماده‌باش است، اما با این حال، وضعیت پیچیده سیاسی، تورم و تنش‌‌‌های اجتماعی ممکن است بر اجرای اصلاحات سیاسی در پاکستان تاثیر بگذارد.
  • افزایش تورم روسیه

    مهر: تورم سالانه روسیه در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد رسید. به گزارش تاس، این رقم در حالی منتشر شده است که تورم سه ماهه دوم روسیه به ۴.۶ درصد و سه ماهه اول به ۵.۷ درصد رسیده است. گزارش بانک مرکزی این کشور در مورد پیش‌‌‌بینی اقتصاد کلان نشان داد، تورم سالانه در روسیه تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در سطح ۷.۷ درصد خواهد بود. بر اساس پیش‌‌‌بینی رگولاتوری، با توجه به سیاست پولی فعلی، تورم سالانه به ۴.۳ تا ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌‌‌یابد و در سال ۲۰۲۵ به ۴ درصد باز می‌‌‌گردد. بانک مرکزی روسیه در ماه آوریل پیش‌‌‌بینی تورم خود را برای سال ۲۰۲۴ از ۴ و ۴.۵ درصد به ۴.۳ تا ۴.۸ درصد افزایش داد. بانک مرکزی اعلام کرد تجدیدنظر در پیش‌‌‌بینی نشان‌دهنده کاهش تدریجی تورم پایدار نسبت به پیش‌‌‌بینی‌‌‌های قبلی است زیرا رشد تقاضای داخلی برای کالاها و خدمات از پتانسیل رشد عرضه پیشی گرفته است. تورم سالانه روسیه تا ۶ مه از حدود ۷.۷ درصد ثبت شده در دوم مه به ۷.۸۱ درصد افزایش یافته است، زمانی که از ۷.۸۲ درصد ثبت‌‌‌شده در ۲۲ آوریل و ۷.۷۲ درصد در پایان مارس صعود کرد.
  • حمایت دولت چین از یوآن با انتشار اوراق قرضه

    دنیای اقتصاد: به گفته وزیر دارایی چین، این کشور جهت بهبود بحران‌های اقتصادی که در آن گرفتار شده، پیشبرد طرح‌های سیاستی خود در سال‌های آینده، افزایش رشد اقتصادی، تامین کسری بودجه، حل و فصل چالش املاک و مستغلات و‌... انتشار اوراق قرضه ۳۰ ساله را از ۱۷ مه آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد دولت شی‌جین‌پینگ قصد دارد با کمک مالی به اقتصاد کشور، دستیابی به رشد اقتصادی (۵درصد که بیشتر از برآوردها است)، کاهش فشارهای ناشی از بحران مسکن و سایر متغیرهای اقتصادی را تسریع بخشد.
  • دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان

    ایسنا: وزیر اقتصاد گفت: بررسی دغدغه صنف طلا و جواهر به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت جزو دستورات رئیس‌جمهوری است و در این راستا وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد که موضوع حل و فصل شد. سیداحسان خاندوزی در حاشیه نشست ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی برخط وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اعتراض صنف طلا و جواهر به سامانه جامع تجارت اظهار کرد: سوءبرداشتی در این زمینه ایجاد شده بود مبنی بر اینکه اعتراض صنف طلا و جواهر به مقررات مالیاتی است. او افزود: اما صنف طلا عنوان کردند مساله به یکی از آیین‌نامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق مربوط می‌شود. در این آیین‌نامه تکلیفی برای این صنف درباره درج برخی اطلاعات در سامانه جامع تجارت مطرح شده است. بررسی این دغدغه صنف، جزو دستورات رئیس جمهوری است و قرار شده به‌صورت کارشناسی و قانونی موضوع مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود. در این راستا وزارت صمت اطلاعیه‌ای درباره سامانه تجارت منتشر کرد که موضوع صنف طلا و جواهر حل‌وفصل شد.
  • پیش‌بینی ۶۶۵همت برای کاهش فقر در بودجه۱۴۰۳‌

    مهر: رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی۶۶۵ هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری برای اقدامات حمایتی و کاهش فقر در کشور خبر داد. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در بودجه امسال ۶۶۵هزار میلیارد تومان برای اجرای اقدامات حمایتی و کاهش فقر مانند یارانه نقدی، مستمری مددجویان، سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و شیرده، توانبخشی، بیماران نیازمند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، حق بیمه اقشار خاص، بیمه سلامت، کمک معیشت رزمندگان معسر پیش‌بینی شد. به گفته منظور، در سال گذشته مبلغ ۵۷۰هزار میلیارد تومان در اجرای این برنامه‌ها تخصیص و پرداخت شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر