شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • شمش فولاد خریدار نداشت

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: رکود در رینگ فیزیکی شمش فولاد دوچندان شد. عقبگرد قیمت‌های پایه و عرضه‌‌‌های قوی اعتباری نیز نتوانست مانع رکود سنگین حاکم بر معاملات شمش فولاد شود و تنها ۲۴‌درصد عرضه این محصول در کف قیمت حدودا سه‌ماهه معامله شد. این رکود تنها گریبان یک حلقه از زنجیره را نگرفته و سایر حلقه‌‌‌های زنجیره آهن و فولاد نیز با آن مواجه هستند. در شرایطی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، انباشت خریدهای قبلی در انبار صنایع تکمیلی، رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف و تضعیف هر چه بیشتر صادرات زمینه‌‌‌ساز بروز این وضعیت شده، به عقیده بسیاری تسهیل شرایط صادرات، مهم‌ترین راهکار تعدیل وضعیت کنونی است.
  • تداوم رشد قیمت نیکل

    دنیای‌اقتصاد: نیکل که از ابتدای سال ۲۰۲۴ روند رو به رشد خود را آغاز کرده و با ۱۵‌درصد افزایش همراه بوده است و طی یک‌هفته گذشته در کانال ۱۹‌هزار دلار به ازای هر تن در حال نوسان است. بسیاری از تحلیلگران، بهبود وضعیت اقتصاد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات دنیا را یک عامل مهم در جهت افزایش تقاضا برای نیکل و همچنین رشد قیمت این فلز می‌‌‌دانند.
  • رقابت هیجانی از رینگ پلیمرها رخت بربست

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی تحت‌تاثیر عقبگرد بهای نفتا و گاز طبیعی تحت فشار کاهش نرخ قرار دارند؛ اما افزایش نرخ حواله ارز در بازار مبادله باعث شد تا قیمت پایه اغلب گروه‌‌‌های کالایی در رینگ پتروشیمی افزایشی اعلام شود. با وجود این، فاصله میان نرخ حواله ارز در بازار مبادله به‌‌‌عنوان نرخ مورد استفاده در تعیین قیمت پایه اغلب محصولات پتروشیمی و نرخ ارز در بازار آزاد رو به کاهش است و این کاهش فاصله باعث افت تمایل به خرید میان متقاضیان این محصولات شده، به‌‌‌نحوی که نتیجه آن در فروکش میزان رقابت‌‌‌های قیمتی مشهود است.
  • از قراردادهای آتی کوتاه‌مدت تا صندوق‌های اهرمی و پوششی کالا

    با وجود آنکه بورس‌کالای ایران همواره پیشتاز راه‌اندازی و توسعه ابزارهای مالی و مشتقه در بازار سرمایه ایران بوده است؛ اما مرور برنامه‌های جدید این بازار نشان می‌دهد که بورس‌کالا در حوزه بازار مالی و مشتقه، قانع نبوده و به‌زودی شاهد ابزارهای جدیدی در بازار سرمایه خواهیم بود که سبک و سیاق آنها را تنها در بورس‌های جهانی مشاهده می‌کنیم. مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران در خصوص برنامه‌های این بورس برای توسعه ابزارهای مشتقه و مالی در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به ابلاغ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌‌‌ها توسط مجلس شورای اسلامی، اقدامات توسعه‌ای مختلفی در دستور کار بورس‌کالای ایران قرار دارد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر