شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • فرصت ۲۰۰ همتی برای سرمایه‌گذاران

    دنیای اقتصاد: رویداد بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان در حالی روز گذشته گشایش یافت که سفرای خارجی برخی از کشورها، فعالان بخش‌خصوصی و مدیران دولتی در افتتاحیه این مراسم حضور داشتند. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در این نشست به هدف‌گذاری جدید تامین مالی اشاره کرد و گفت که در سال‌جاری تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به دو‌برابر می‌رسانیم. همچنین استاندار کرمان و رئیس اتاق کرمان از ظرفیت‌های شناخته نشده این استان سخن گفتند و کرمان آیدکس را مسیری برای شناخت هرچه بیشتر پتانسیل‌های کرمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانستند.
  • پیشنهادهای اتاق برای جهش تجارت

    دنیای‌اقتصاد: اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران در دیدار با رئیس‌کل بانک‌مرکزی در مورد چالش‌های بخش تجارت ایران با این مقام مسوول بحث و گفت‌وگو کردند. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، در این دیدار، صمد حسن‌‌‌‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با قدردانی از تلاش‌ها و نقش بانک‌مرکزی طی ماه‌های اخیر در ایجاد آرامش در بازار ارز به‌رغم به‌وجود آمدن مشکلات عدیده سیاسی در منطقه، تاکید کرد: «تقاضای همکاری اتاق ایران با بانک‌مرکزی در اعمال کنترل بر رویه‌‌‌‌های تجاری» مورد تاکید ماست و فعالان اقتصادی در شرایط اقتصادی کنونی کمک خواهند کرد تا با تسهیل‌گری در فضای اقتصادی کشور بستر مناسب به‌منظور تحقق شعار سال‌که مورد تاکید مقام‌معظم رهبری است، فراهم شود.
  • صادرات ۲.۵‌میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها

    دنیای‌اقتصاد: گمرک ایران اعلام کرد که در سال‌گذشته ۳‌میلیون و ۶۰۵‌هزار‌تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۵۰۶‌میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده‌است و این شرکت‌ها ۵‌میلیارد و ۱۴۱‌میلیون دلار واردات داشته‌‌‌‌‌اند. به گزارش گمرک، از تعداد ۹۷۹۲شرکت دانش‌بنیان مورد بررسی، یک‌هزار و ۵۰۴شرکت به‌عبارتی ۱۵‌درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته‌اند که از این تعداد یک‌هزار و ۹شرکت در زمینه واردات، ۸۴شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت کرده‌اند. حدود ۸۵‌درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد؛ در مقابل کشورهای چین، عراق، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه و روسیه ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کالاهای شرکت‌های مذکور بوده که در مجموع ۷۵‌درصد از کالاهای این شرکت‌ها به این کشورها صادر شد.
  • افت ظرفیت تولید بنگاه‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: نتایج جدیدترین پایش ملی محیط کسب‏‏‌وکار ایران نشان می‏‏‌دهد، نمره شاخص محیط کسب‏‏‌وکار کشور در زمستان ۱۴۰۲ به ۶.۰۴ رسیده (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) که نامساعدتر از فصل پاییز است. براساس این شاخص، سه مولفه «غیرقابل پیش‏‏‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تامین مالی از بانک‏‏‌ها» و «بی‏‏‌ثباتی سیاست‏‏‌ها، قوانین و مقررات و رویه‏‏‌های اجرایی ناظر بر کسب‏‏‌وکار»، به ترتیب نامساعدترین مولفه‏‏‌های محیط کسب‌وکار هستند. براساس یافته‏‏‌های این طرح همچنین میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‏‏‌های اقتصادی شرکت‏‏‌کننده در فصل پاییز ۱۴۰۲ معادل ۴۲.۰۹درصد بوده که نسبت به پاییز ۱۴۰۲ (۴۴.۹۱درصد) کاهش ۲.۸۲واحد درصدی داشته است.
  • فروش سالانه ۱.۸ میلیون مترمکعب پساب به سیمان تهران برای ۱۵ سال

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران همزمان با آغاز عرضه پساب دو تصفیه‌‌‌خانه بزرگ فاضلاب در بورس انرژی گفت: هم‌اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌ها تحویل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباسعلی مصرزاده بیان کرد: امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌‌‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و به این ترتیب ۲۴اردیبهشت‌‌‌ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد.
  • کربن‌‌‌زدایی زنجیره تامین آینده‎‌‌‌ای پایدار برای صنعت معدن

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن نقش مهمی در اقتصاد کشورهای دارای ذخایر معدنی دارد؛ چرا که مواد اولیه موردنیاز بخش‌‌‌های مختلف را تامین می‌کند. با این حال، این صنعت با چالش‌های مربوط به پایداری محیط‌زیست و شیوه‌های مسوولانه معدن‌کاری مواجه است. از آنجا که جهان با نیاز فوری مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی دست و پنجه نرم می‌کند، کربن‌‌‌زدایی زنجیره تامین به عنوان اجزای حیاتی در ایجاد صنعت معدن‌کاری سبزتر و اخلاقی‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
  • ۱.۸میلیارد دلار؛ ارزش طرح‌‌‌های تکمیل و افتتاح‌شده معدن و صنایع معدنی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ارزش طرح‌‌‌های تکمیل‌شده و به بهره‌‌‌برداری‌رسیده بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به ۱.۸میلیارد دلار رسید. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمدرضا موثقی‌‌‌نیا در این باره توضیح داد: این رقم شامل اقدامات کلیدی انجام‌شده بر روی پروژه‌‌‌های این حوزه بوده است که زنجیره‌‌‌های فولاد، مس، روی، آلومینیوم و بخش زیرساختی را در برمی‌گیرد.
  • ۷۰۰‌هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد

    دنیای‌اقتصاد: تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز ۲۳ اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است، به ۷۰۲‌هزار و ۶۸۳مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۶۶۶‌هزار و ۶۹مجوز است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی چهار دستگاهی هستند که تا روز مورد گزارش در صدر جدول تبدیل قرار گرفته‌اند. در حال حاضر سازمان ملی استاندارد ۲۷.۹درصد، اصناف ۲۷.۵درصد، وزارت ورزش و جوانان ۹.۴‌درصد و سازمان نظام پزشکی ۶.۴‌درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده‌اند.
  • بوی تحول در صنعت غذا

    دنیای اقتصاد: جهان، در سال‌های اخیر تحولات زیادی را در صنعت غذا شاهد بوده‌است؛ برخی از این تغییرات ناشی از اتفاقات مقطعی مانند جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و برخی ناشی از مشکلات مزمن، مانند مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی است، بااین‌حال کارشناسان روندهای دیگری را نیز شناسایی کرده‌اند که می‌تواند صنعت غذا را با تحول مواجه کند. در گزارش «بلومبرگ» به دو مورد از این تحولات اشاره شده‌است. مساله اول تغییرات ذائقه غذایی شهروندان برخی کشورها مانند چین است. چین نزدیک به ۱.۵‌میلیارد نفر جمعیت دارد و تغییر در عادات غذایی این کشور می‌تواند اثر قابل‌توجهی بر قیمت مواد غذایی داشته‌باشد. به‌عنوان مثال در سال‌های اخیر چینی‌ها مقدار بیشتری قهوه مصرف کرده‌اند که همین مساله به رشد قیمت دانه قهوه سرعت بخشیده است.
  • نقش پررنگ رایزنان در توسعه‌تجارت با آفریقا

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن اشاره به‌دستاوردهای اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا ۱۴۰۳ از فراهم‌شدن زمینه‌‌‌‌‌‌های توسعه تجاری با این قاره خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، لیلا باغبان، با اشاره به تاکیدات مقام‌معظم رهبری در تقویت ارتباط با قاره‌‌‌‌‌‌ آفریقا و آمریکای‌لاتین، گفت: نخستین اقدام برای تقویت و توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی، در زمستان۱۴۰۱ با اجلاس همکاری‌های ایران و غرب‌آفریقا رقم خورد. در این اجلاس که از سوی سازمان توسعه‌تجارت ایران برگزار شد، مقامات دولتی و تجار بخش‌خصوصی از کشورهای غرب‌آفریقا شرکت کردند.
  • بدهی ۲۳همتی دولت به گندمکاران

    دنیای‌اقتصاد: رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: از ۱۰ فروردین تاکنون حدود ۱.۵میلیون‌ تن گندم خریداری‌شده، ولی هنوز یک‌ریال هم بابت آن به گندمکاران پرداخت نشده‌است.
  • سهم ۱۰‌درصدی قاچاق در بازار پوشاک

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق‌کالا و ارز با بیان اینکه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حدود ۱۰‌درصد بازار پوشاک به کالای قاچاق اختصاص دارد، گفت: بخشی از لوازم‌خانگی کره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای موجود در بازار، تقلبی هستند و فروش کارتن خالی یخچال و فریزرهای کره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حتی تا چند‌میلیون‌تومان در فروشگاه‌های اینترنتی هم ادعای تقلبی‌بودن کالاها را تایید می‌کند.
  • صنایع در منگنه ارز چندنرخی

    دنیای اقتصاد: قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی به یکی از چالش‏‏‌های اصلی بخش تولید تبدیل شده که وزیر صمت معتقد است تا زمانی که صنعتگران ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، امکان حذف قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد. سکاندار وزارت صمت در حالی حذف سیاست‏‏‌ آسیب‏‏‌زای نرخ‏‏‌گذاری دستوری را در ارتباط با دریافت ارز ترجیحی از سوی تولیدکنندگان عنوان می‌کند که فعالان اقتصادی با استناد به مشکلات تخصیص و دریافت ارز با نرخ ترجیحی و خرید مواد اولیه با نرخ آزاد و از طرفی الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ مصوب نیمایی، خواهان توقف سیاست ارز چندنرخی هستند؛ چرا که برآیند اثرات سیاست ارز چندنرخی بر فضای اقتصاد کلان کشور، حاکی از ایجاد مزیت‏‏‌های ناپایدار در قیمت‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نسبی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نهاده‏‏‌های تولید وارداتی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ به‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ دلیل‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ انتفاع از نرخ‌های ارز ترجیحی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌، تضعیف‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ قدرت رقابت‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نهاده‏‏‌ها و تولیدات داخلی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ و تضعیف ‏‏‌تراز تجاری است. سیاست مخرب سرکوب قیمتی نیز علاوه‌بر برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، سرخوردگی واحدهای تولیدی و کاهش تولید و سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته است. این موضوع در کنار دشواری تامین ارز و مواد اولیه، باعث فعالیت بخش تولید با ۴۰‌درصد ظرفیت، روند نزولی سرمایه‌گذاری در بخش مولد و پیشی‏‏‌‏‏‌‏‏‌گرفتن استهلاک از سرمایه‌گذاری جدید شده است.
  • توسعه بی‌سابقه معادن

    محمد فهیمی‌نیا/ پژوهشگر هوش مصنوعی و هوشمندسازی معادن امید اصغری/ دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران
    با افزایش تقاضا برای فلزات و مواد معدنی توسط جمعیت جهانی در حال ‌‌‌رشد، توسعه به سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای رسیده است و به‌‌‌زودی کاهش انتشار دی‌‌‌اکسید کربن‌‌‌ در اقتصاد‌‌‌های پایه در دستور کار قرار خواهد گرفت. شرکت‌های معدن و فلزات نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید علاوه بر ایجاد توسعه‌‌‌های جدید برای مقابله با کمبودهای تامین، تلاش ‌‌‌کنند تا ارزش بیشتری از دارایی‌‌‌های موجود استخراج کنند. افزایش کارآیی عملیاتی و بهبود بهره‌‌‌وری، دو راهکار کلیدی برای حل این مشکل است. این موضوعات از قبل در ذهن شرکت‌های معدنی وجود داشته است؛ چرا که سال‌هاست با کاهش عیار معادن و افزایش هزینه‌‌‌های عملیاتی روبه‌‌‌رو بوده‌‌‌اند.
  • بحران تعدد سامانه‏‏‌های کسب‌وکار

    بررسی اولیه از تارنمای وزارتخانه‌‌‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط حاکی از شناسایی حدود ۵۰سامانه مختلف مرتبط با فعالیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی است که در صورت بررسی دقیق‌‌‌تر، تعداد این سامانه‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. به‌‌‌‌طور مثال، تنها در سازمان امور مالیاتی‌‌‌ بیش‌‌‌ از ١٤عنوان سامانه‌‌‌ مختلف‌‌‌ وجود دارد. همچنین در حال حاضر بین‌‌‌ ٢٧ تا ٣٠پایگاه داده وجود دارد و برمبنای اطلاعات شورای اجرایی‌‌‌ فناوری اطلاعات، در مجموع ١٦٢دستگاه و نهاد اجرایی‌‌‌، بیش‌‌‌ از ١٦٤٤خدمت‌‌‌ الکترونیک‌‌‌ تعریف‌‌‌ کرده‌‌‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر