شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • افت ظرفیت تولید بنگاه‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: نتایج جدیدترین پایش ملی محیط کسب‏‏‌وکار ایران نشان می‏‏‌دهد، نمره شاخص محیط کسب‏‏‌وکار کشور در زمستان ۱۴۰۲ به ۶.۰۴ رسیده (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) که نامساعدتر از فصل پاییز است. براساس این شاخص، سه مولفه «غیرقابل پیش‏‏‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تامین مالی از بانک‏‏‌ها» و «بی‏‏‌ثباتی سیاست‏‏‌ها، قوانین و مقررات و رویه‏‏‌های اجرایی ناظر بر کسب‏‏‌وکار»، به ترتیب نامساعدترین مولفه‏‏‌های محیط کسب‌وکار هستند. براساس یافته‏‏‌های این طرح همچنین میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‏‏‌های اقتصادی شرکت‏‏‌کننده در فصل پاییز ۱۴۰۲ معادل ۴۲.۰۹درصد بوده که نسبت به پاییز ۱۴۰۲ (۴۴.۹۱درصد) کاهش ۲.۸۲واحد درصدی داشته است.
  • فروش سالانه ۱.۸ میلیون مترمکعب پساب به سیمان تهران برای ۱۵ سال

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران همزمان با آغاز عرضه پساب دو تصفیه‌‌‌خانه بزرگ فاضلاب در بورس انرژی گفت: هم‌اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌ها تحویل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباسعلی مصرزاده بیان کرد: امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌‌‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و به این ترتیب ۲۴اردیبهشت‌‌‌ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد.
  • کربن‌‌‌زدایی زنجیره تامین آینده‎‌‌‌ای پایدار برای صنعت معدن

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن نقش مهمی در اقتصاد کشورهای دارای ذخایر معدنی دارد؛ چرا که مواد اولیه موردنیاز بخش‌‌‌های مختلف را تامین می‌کند. با این حال، این صنعت با چالش‌های مربوط به پایداری محیط‌زیست و شیوه‌های مسوولانه معدن‌کاری مواجه است. از آنجا که جهان با نیاز فوری مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی دست و پنجه نرم می‌کند، کربن‌‌‌زدایی زنجیره تامین به عنوان اجزای حیاتی در ایجاد صنعت معدن‌کاری سبزتر و اخلاقی‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
  • ۱.۸میلیارد دلار؛ ارزش طرح‌‌‌های تکمیل و افتتاح‌شده معدن و صنایع معدنی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ارزش طرح‌‌‌های تکمیل‌شده و به بهره‌‌‌برداری‌رسیده بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به ۱.۸میلیارد دلار رسید. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمدرضا موثقی‌‌‌نیا در این باره توضیح داد: این رقم شامل اقدامات کلیدی انجام‌شده بر روی پروژه‌‌‌های این حوزه بوده است که زنجیره‌‌‌های فولاد، مس، روی، آلومینیوم و بخش زیرساختی را در برمی‌گیرد.
  • ۷۰۰‌هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد

    دنیای‌اقتصاد: تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز ۲۳ اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است، به ۷۰۲‌هزار و ۶۸۳مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۶۶۶‌هزار و ۶۹مجوز است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی چهار دستگاهی هستند که تا روز مورد گزارش در صدر جدول تبدیل قرار گرفته‌اند. در حال حاضر سازمان ملی استاندارد ۲۷.۹درصد، اصناف ۲۷.۵درصد، وزارت ورزش و جوانان ۹.۴‌درصد و سازمان نظام پزشکی ۶.۴‌درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده‌اند.
  • صنایع در منگنه ارز چندنرخی

    دنیای اقتصاد: قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی به یکی از چالش‏‏‌های اصلی بخش تولید تبدیل شده که وزیر صمت معتقد است تا زمانی که صنعتگران ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، امکان حذف قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد. سکاندار وزارت صمت در حالی حذف سیاست‏‏‌ آسیب‏‏‌زای نرخ‏‏‌گذاری دستوری را در ارتباط با دریافت ارز ترجیحی از سوی تولیدکنندگان عنوان می‌کند که فعالان اقتصادی با استناد به مشکلات تخصیص و دریافت ارز با نرخ ترجیحی و خرید مواد اولیه با نرخ آزاد و از طرفی الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ مصوب نیمایی، خواهان توقف سیاست ارز چندنرخی هستند؛ چرا که برآیند اثرات سیاست ارز چندنرخی بر فضای اقتصاد کلان کشور، حاکی از ایجاد مزیت‏‏‌های ناپایدار در قیمت‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نسبی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نهاده‏‏‌های تولید وارداتی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ به‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ دلیل‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ انتفاع از نرخ‌های ارز ترجیحی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌، تضعیف‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ قدرت رقابت‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ نهاده‏‏‌ها و تولیدات داخلی‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌‏‏‌ و تضعیف ‏‏‌تراز تجاری است. سیاست مخرب سرکوب قیمتی نیز علاوه‌بر برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، سرخوردگی واحدهای تولیدی و کاهش تولید و سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته است. این موضوع در کنار دشواری تامین ارز و مواد اولیه، باعث فعالیت بخش تولید با ۴۰‌درصد ظرفیت، روند نزولی سرمایه‌گذاری در بخش مولد و پیشی‏‏‌‏‏‌‏‏‌گرفتن استهلاک از سرمایه‌گذاری جدید شده است.
  • توسعه بی‌سابقه معادن

    محمد فهیمی‌نیا/ پژوهشگر هوش مصنوعی و هوشمندسازی معادن امید اصغری/ دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران
    با افزایش تقاضا برای فلزات و مواد معدنی توسط جمعیت جهانی در حال ‌‌‌رشد، توسعه به سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای رسیده است و به‌‌‌زودی کاهش انتشار دی‌‌‌اکسید کربن‌‌‌ در اقتصاد‌‌‌های پایه در دستور کار قرار خواهد گرفت. شرکت‌های معدن و فلزات نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید علاوه بر ایجاد توسعه‌‌‌های جدید برای مقابله با کمبودهای تامین، تلاش ‌‌‌کنند تا ارزش بیشتری از دارایی‌‌‌های موجود استخراج کنند. افزایش کارآیی عملیاتی و بهبود بهره‌‌‌وری، دو راهکار کلیدی برای حل این مشکل است. این موضوعات از قبل در ذهن شرکت‌های معدنی وجود داشته است؛ چرا که سال‌هاست با کاهش عیار معادن و افزایش هزینه‌‌‌های عملیاتی روبه‌‌‌رو بوده‌‌‌اند.
  • بحران تعدد سامانه‏‏‌های کسب‌وکار

    بررسی اولیه از تارنمای وزارتخانه‌‌‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط حاکی از شناسایی حدود ۵۰سامانه مختلف مرتبط با فعالیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی است که در صورت بررسی دقیق‌‌‌تر، تعداد این سامانه‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. به‌‌‌‌طور مثال، تنها در سازمان امور مالیاتی‌‌‌ بیش‌‌‌ از ١٤عنوان سامانه‌‌‌ مختلف‌‌‌ وجود دارد. همچنین در حال حاضر بین‌‌‌ ٢٧ تا ٣٠پایگاه داده وجود دارد و برمبنای اطلاعات شورای اجرایی‌‌‌ فناوری اطلاعات، در مجموع ١٦٢دستگاه و نهاد اجرایی‌‌‌، بیش‌‌‌ از ١٦٤٤خدمت‌‌‌ الکترونیک‌‌‌ تعریف‌‌‌ کرده‌‌‌اند.
  • فرصتی برای معدن‌کاری سبز

    سجاد ادهمی، کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی امید اصغری، دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران
    وضع قوانین سخت‌‌‌گیرانه از سوی جوامع بین‌المللی و دولت‌‌‌ها، تغییر ارزش‌‌‌ها و افزایش انتظارات اجتماعی باعث ایجاد چالش‌‌‌های جدیدی در حوزه معادن و صنایع معدنی شده است. از جمله این چالش‌‌‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که امروزه سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها را براساس قابلیت ردیابی محصول ارائه‌شده، مقدار تولید گازهای گلخانه‌‌‌ای، رعایت اصول ایمنی و اجرای قوانین عدالت اجتماعی قضاوت و انتخاب می‌کنند.
  • افزایش قیمت مواداولیه در صنایع چوبی

    صنایع چوب، تخته و فرآورده‌‌‌های خام چوبی، حدود ۱۱‌درصد از مشاغل کشور را تشکیل داده و ایران نهمین کشور در حوزه‌‌ تولید MDF در جهان است. در حاشیه نشست خبری اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌‌‌های خام چوبی به چالش‌‌‌های این بخش، مانند افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال تغییرات نرخ ارز، کاهش تعمدی کیفیت محصولات از سوی تولیدکنندگان به منظور حاشیه‌‌ سود و ایجاد گسست در شبکه‌‌ یکپارچه‌‌ صنفی به دلیل ایرادات درگاه ملی مجوزها پرداخته شد.
  • سه رویکرد اساسی برای اجرای برنامه هفتم توسعه

    رضا احمدی/ پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    هر کشور برای پیشرفت و آینده بهتر شهروندان خود تلاش می‌کند؛ اما چگونه به آن می‌‌‌رسد؟ برنامه‌‌‌های توسعه به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند و مسیری را که یک کشور طی خواهد کرد مشخص می‌کند.
  • سهم صنایع ارزآور از سبد صادراتی

    دنیای اقتصاد: بررسی صادرات صنعتی کشور حاکی از این است که کالاهای صادراتی ارزان و با قیمت واحد پایین، سهم بالاتری از صادرات صنعتی کشور دارند. در مقابل، صنایع با قیمت واحد بالاتر که دارای ارزش‌افزوده و درآمد ارزی بیشتر برای کشور هستند، سهم اندکی از صادرات صنعتی کشور دارند. بررسی آمار تجارت در ۱۲ماهه ۱۴۰۲ همچنین حاکی از این است که صنعت تنها سهم ۱۵درصدی ارزشی از صادرات کشور دارد و اگرچه صادرات صنعتی کشور در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ارزشی ۱۰درصدی و رشد وزنی ۱۳درصدی داشته، اما از لحاظ ارزش واحد ۳درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ارزش‌افزوده کالاهای صنعتی صادراتی همچنان پایین است. این موضوع همچنین به این معناست که صنایعی سهم بالاتری از سبد صادراتی کشور دارند که ارزآوری کمتری دارند. نکته قابل تامل دیگر در این زمینه این است که در صورت سیاستگذاری و اتخاذ استراتژی صنعتی صحیح و تقویت صنایع دارای ارزش‌افزوده بالاتر، این صنایع می‏‏‌توانند زمینه‏‏‌ساز جهش تولید، صادرات و رشد درآمدهای ارزی کشور باشند.
  • پیش‌‌‌بینی افزایش برق تحویلی به صنایع انرژی‌‌‌بر

    دنیای اقتصاد: با نزدیک شدن به فصل گرم سال و آغاز برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف، بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که وزارت نیرو تلاش دارد با آمادگی حداکثری به استقبال این فصل برود و در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، بیشترین میزان برق ممکن برای بخش‌‌‌های مولد را تامین کند.
  • نقش مدیران معدن در فرآیند کربن‌‌‌زدایی

    دنیای‌اقتصاد: از آنجا که جهان به طور فزاینده‌ای با تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی دست و پنجه نرم می‌کند، صنعت معدن به دلیل سهم قابل‌توجهی که در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، تحت نظارت بیشتری قرار گرفته است. مدیران عامل معدن، به‌ویژه، نقش مهمی در کربن‌زدایی و کاهش خطرات آب‌وهوایی دارند. کربن‌زدایی و اقدامات اقلیمی به ملاحظات حیاتی برای شرکت‌های فعال در این بخش تبدیل شده‌‌‌اند؛ زیرا سهامداران، سرمایه‌گذاران و تنظیم‌‌‌کننده‌‌‌ها خواستار اقدامات پایدار در محیط‌زیست هستند.
  • صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷میلیارد دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: ارزش صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در سال گذشته برای نخستین بار به مرز ۱۳.۷میلیارد دلار رسید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر