سنا - پنجمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی دیروز در حالی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران آغاز شد که در این دوره آموزشی بیش از ۳۰ اندیشمند و متخصص مالی اسلامی از ۱۸ کشور حضور دارند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم گشایش این دوره آموزشی اظهار کرد: از زمان آغاز بیداری اسلامی شاهد توجه بیشتر مسلمانان به بازارهای مالی جهان هستیم، اکنون مسلمانان رویکرد بیشتری به بازارهای مبتنی بر شریعت مبین اسلام و افزایش تقاضا برای ورود به این بازارها از خود نشان می‌دهند.

صالح آبادی در ادامه افزود: ما در نقطه حساسی از تاریخ قرار داریم و وظیفه کشورهای اسلامی و غیرمتعهد این است که در این برهه زمانی، با هم متحد شوند.

رییس سازمان بورس بر لزوم استفاده از بازوی نظارتی در بازارهای مالی اسلامی اشاره و اظهار کرد: نوآوری در طراحی و به‌کارگیری ابزارهای مالی اسلامی می‌تواند حجم و ارزش بازارها را افزایش و سودهای مناسبی را نصیب سرمایه گذاران کند.

وی خاطرنشان کرد: برای بازاری با عملکردی بهتر و مفیدتر که سرایت آن به سایر کشورها نیز اجتناب‌ناپذیر است، داشتن قوانین نظارتی یکی از اصول اولیه است.

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر لزوم استاندارد کردن ابزارهای مالی اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک این حقیقت روشن است که در بازارهای سرمایه اسلامی، عدالت و قضاوت نکته اساسی و زیربنایی محسوب می‌شود، به همین دلیل معاملات اسلامی مبتنی بر عدالت بوده و شفافیت نیز هسته اصلی این اوراق را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه این نشست در جایگاه سخنران تصریح کرد: نکته دیگری که برای اجرای عدالت در بازارهای سرمایه اسلامی مورد تاکید است، استاندارد کردن ابزارهای معاملاتی است. وقتی ابزارهای معاملاتی همراه با ویژگی‌های متمایز و شفاف در بازارهای اسلامی پذیرش شوند، می‌توان از شفافیت و درستی آن اطمینان حاصل کرد.

صالح‌آبادی بازار سرمایه اسلامی را جزء جدایی ناپذیر سیستم مالی اسلامی اعلام کرد و افزود: بازارهای مالی می‌توانند به عنوان تکمیل‌کننده سرمایه‌گذاری در بخش بانکی و تجهیز و بهینه کردن منابع بنگاه‌های اقتصادی ایفای نقش کنند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به رشد روز افزون بازار سرمایه ایران اذعان کرد: پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال ۸۴ موفق به توسعه قوانین ابزارهای مالی اسلامی در بورس تهران شدیم. کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران که وظیفه آن بررسی ابزارها از نظر فقه شیعه و مبتنی بر قوانین اسلامی است، با بهره‌گیری از متخصصان مالی - اسلامی ابزارهای متفاوتی را بر اساس این اصول مورد پذیرش قرار داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: به جز اوراق مشارکت که قدمتی طولانی در بازار ایران دارد، صکوک اجاره نیز در بازار ایران رواج یافته است، علاوه بر این اوراق، صکوک مرابحه نیز به مراحل پایانی پذیرش رسیده و به زودی وارد چرخه معاملاتی بازار سرمایه ایران خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ارتباط خوبی که بین کشورهای اسلامی برقرار شده، بورس تجربیات خود را به حاضران در این دوره منتقل خواهد کرد.

صالح‌آبادی با اشاره به برگزاری سمیناری در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی اظهار کرد: افرادی از کشورهای اسلامی در این سمینار حضور دارند و راهکارهای افزایش دانش مالی در بین کشورهای عضو دنبال خواهد شد. خوشبختانه ایران در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته و به عنوان رییس این کارگروه برگزیده شده است.