شاتا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با رییس فدراسیون اتاق بازرگانی بنگلادش بر سوق دادن مبادلات دو کشور به سمت تجارت مستقیم تاکید کرد و گفت: تجارت غیرمستقیم هزینه‌های بسیاری را برای دو طرف به همراه دارد.

مهدی غضنفری افزود: تهران قادر است بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی داکا را تامین کند و در مقابل خواهد توانست مواد اولیه و منسوجات مورد نیاز خود را به طور مستقیم از این کشور تامین کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دولت‌ها وظیفه بسترسازی تجارت برای بازرگانان را دارند و باید زیرساخت‌های قانونی فراهم شود، گفت: اما این بخش‌های خصوصی دو کشور هستند که با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های آشنایی با فرصت‌های تجاری می‌توانند از توانمندی یکدیگر مطلع شوند. غضنفری همچنین از آمادگی ایران برای تامین نیازهای بنگلادش از جمله محصولات پتروشیمی، نفت خام، مواد غذایی، آهن و فولاد و سایر اقلام مورد نیاز این کشور خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی نیز درباره تحولات اقتصادی کشور در سال‌های گذشته به ویژه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی‌سازی، کاهش تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تسهیل در مبادلات تجاری بیان کرد.

رییس فدراسیون اتاق بازرگانی بنگلادش نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این کشور تمایل بسیاری به توسعه مناسبات تجاری با ایران دارد، گفت: بخش‌های خصوصی کشورها نقش مهمی در ارتقای جایگاه تجاری فی‌مابین دارند. آدین احمد گفت: بنگلادش آماده تامین منسوجات، انواع نخ و الیاف مورد نیاز ایران است. همچنین دراین نشست طرفین بر انجام معاملات تجاری به صور مختلف از جمله تهاتر تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر این موضوع نیز تاکید داشتند که با توجه به توانمندی موجود و سطح خوب روابط سیاسی رقم ۱۰۱ میلیون دلاری مبادلات بسیار اندک است.