زیمبابوه علاقمند به توسعه همکاری با ایران در بخش آبیاری و شیلات

«انکسیوس جونگو ماسوکا» در حاشیه بازدید از شرکت تراکتورسازی تبریز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به روابط سیاسی بسیار خوب زیمبابوه و جمهوری اسلامی ایران، افزود: تلاش می شود این روابط به حوزه اقتصادی نیز توسعه یابد و در این راستا با وزیر جهاد کشاورزی ایران تفاهم نامه همکاری امضا می کنیم.

وی با بیان اینکه در بازدید از شرکت تراکتورسازی تبریز تحت تاثیر رشد و توسعه این شرکت قرار گرفتم، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۵ سال گذشته نیز تراکتورهای این شرکت به زیمباوه صادر شده است ما دوباره علاقه مند هستیم از این تراکتورها استفاده کنیم.

وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمباوه گفت: با توجه به اعلام شرکت تراکتورسازی تبریز مبنی بر تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار دستگاه تراکتور می تواند نیاز ما به ۱۰ هزار دستگاه تراکتور در بخش کشاورزی خرد را تامین کند.

جونگو ماسوکا، با بیان اینکه هم اکنون تراکتورهای مورد نیاز زیمباوه بیشتر از کشورهای مختلف مانند هلند، بلاروس و هندوستان تامین می شود، ادامه داد: در گذشته ۴۰۰ دستگاه تراکتور نیز از ایران تهیه شده است و ما علاقه مند هستیم دوباره واردات تراکتور از ایران را از سر بگیریم.

امکان توسعه صادرات و راه اندازی خطوط تولید و مونتاژ تراکتور در زیمباوه وجود دارد

مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران نیز در این نشست با اشاره به همکاری خوب و مناسب جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۸ با زیمباوه و صادرات ۴۰۰ دستگاه تراکتور به این کشور، گفت: در مقطعی همکاری بین ۲ کشور قطع شد و به علت بروز برخی مشکلات، هدف و برنامه ۲ طرف برای ادامه همکاری محقق نشد.

مصطفی وحیدزاده، افزود: پیش بینی می شود امروز با حضور وزیر کشاورزی زیمبابوه و هیات همراه و در یک جمع بندی مسیر صادرات تراکتور به این کشور دوباره ادامه یابد و عقب ماندگی گذشته در مقطع زمانی کوتاه مدت و میان مدت جبران شود.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ۳۶ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری، اظهار کرد: تلاش می شود بخش اعظمی از تولیدات این شرکت به زیمبابوه و سایر کشورهای متقاضی صادر شود.

وحیدزاده، یادآور شد: هم اکنون تولیدات این شرکت به ۲۰ کشور دنیا صادر می شود و با توجه به اراده سران ۲ کشور زیمباوه و جمهوری اسلامی ایران، امکان توسعه صادرات و راه اندازی خطوط تولید و مونتاژ تراکتور در زیمباوه از سوی این شرکت وجود دارد.