اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال برای بهسازی راه های روستایی آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: اورجعلی علیزاده،در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه افزود: سه هزار میلیارد ریال برای ساماندهی آزادراه تبریز - زنجان، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای رفع نقاط حادثه خیز و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی و آسفالت راه های شریانی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به تحقق ۷۰ درصدی مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار کرد: در دور اول سفر اجرای هشت پروژه ۲ ساله در این حوزه با اعتبار ۱۳۴ هزار میلیارد ریال تصویب شده بود که سهم سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه و از این میزان حدود چهار هزار کیلومتر شبکه راه های اصلی و شریانی و ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی است، گفت: در ۲ سال اخیر برای نگهداری شبکه راه های استان حدود ۶۰۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده است.

علیزاده، ادامه داد: با این میزان آسفالت ریزی، ۸۶۰ کیلومتر از شبکه راه های استان با اعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بهسازی و ۱۰ هزار کیلومتر نیز خط کشی شده است.

وی حذف ۱۶۷ نقاط حادثه خیز استان با اعتبار حدود سه هزار میلیارد ریال و ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی سه هزار و ۵۴۰ کیلومتر از شبکه راه های روستایی را از دیگر اقدامات این اداره کل در طی این بازه زمانی اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون حدود ۶ هزار کیلومتر از راه های روستایی استان آسفالته است، یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه هایی روستایی نیاز به آسفالت ریزی دارد و بقیه راه های روستایی نیز در حد دسترسی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: در ۲ سال اخیر حدود ۵۳۱ کیلومتر از راه های روستایی استان با استفاده از ۴۰۰ هزار تن آسفالت، آسفالت ریزی شده و برای این منظور ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

علیزاده، احداث ۲۱۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، خرید ۱۶ دستگاه خودرو سنگین راهداری با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال، خرید و نصب ۴۳ دستگاه دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در راه های اصلی استان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه با خرید این دستگاه ها، تعداد دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در راه های استان به ۹۹ دستگاه رسیده است، اظهار کرد: در راستای کنترل وزن بارهای خودروهای سنگین در جاده های استان، سه دستگاه سامانه توزین با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال راه اندازی و در ۷۴ مدرسه حاشیه راه ها طرح ایمن سازی اجرا شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: در حوزه حمل و نقل بار و مسافر نیز در ۲ سال اخیر ۴۰ میلیون تن بار از این استان به نقاط مختلف کشور و یا از سایر نقاط به این استان از سوی ناوگان باری جابجا شده است.

علیزاده، با اشاره به حمل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی به این استان طی این مدت، افزود: در این بازه زمانی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نیز از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابجا شدند.

وی بازسازی ناوگان حمل و نقل مسافر استان با استفاده از تسهیلات یارانه ای ماده ۱۸ به مبلغ ۱۴۳ میلیارد ریال، اعطای ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای راه اندازی چهار مجتمع خدمات بین راهی و نصب چهار پل عابر پیاده در راه های استان را از اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت پایانه های مرزی جلفا و نوردوز در این استان، گفت: در سال گذشته طرح جامع این پایانه ها مطالعه و ۱۵ هکتار زمین به مساحت این پایانه ها الحاق شد.

علیزاده، اعتبار پروژه توسعه این پایانه ها را ۳۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون در اجرای این طرح ۳۵۰ میلیارد ریال در این پایانه ها هزینه شده است.

وی یادآور شد: در ۲ سال اخیر ۳۹۱ هزار دستگاه کامیون و ۶۵۰ هزار مسافر از طریق این پایانه ها به کشورهای مقصد تردد کرده یا وارد کشور شده اند.

بهره برداری از ۷۰ پروژه حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای در هفته دولت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، امسال از ۷۰ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بهره برداری می شود.

علیزاده، افزود: این طرح ها از جمله شامل بهسازی و آسفالت راه های روستایی و شریانی، حذف نقاط حادثه خیز در راه های شریانی، بهره برداری از مجتمع های خدمات بین راهی، خط کشی راه ها و احداث راه روستایی است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۶۶ پروژه با اعتبار هفت هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و چهار پروژه با اعتبار یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات بخش خصوصی اجرا شده است.

میزان تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی ۶ درصد افزایش یافته است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان تصادفات جاده ای استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

علیزاده، با بیان اینکه میانگین افزایش تصادفات جاده ای کشور در این مدت ۱۵ درصد است، افزود: در سال ۱۴۰۱ با اتخاذ تدابیر لازم و حذف نقاط حادثه خیز در راه های شریانی استان، آذربایجان شرقی از نظر کاهش آمار تصادفات جاده ای در رتبه دوم قرار گرفته بود.

وی اظهار کرد: سال گذشته خراسان جنوبی رتبه اول و ایلام رتبه سوم کاهش تصادفات جاده ای را به خود اختصاص دادند.

۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی زایران اربعین حسینی اختصاص یافته است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال مردم از شرکت در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی، گفت: برای جابجایی زایران حسینی ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی این استان اختصاص یافته است.

علیزاده، با بیان اینکه جابجایی زایران اربعین حسینی استان از ۲۷ مرداد آغاز شد و تا ۲۵ شهریور ادامه دارد، افزود: به منظور پاسخگویی به حجم زایران حسینی و تسهیل در بازگشت زایران، ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اتوبوس نیز از سایر نهادها از جمله شهرداری تبریز و مس سونگون به این تعداد اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بلیت های اربعین حسینی به صورت اینترنتی به فروش می رسد، یادآور شد: ۲۰ تا ۳۰ درصد بلیت ها نیز به صورت حضوری در محل ترمینال ها برای زایران عرضه خواهد شد.

علیزاده، افزود: تیم ۱۶ نفر اداره کل راهداری و حمل و نقل عمومی استان نیز برای ارایه خدمات به زائران حسینی در ایستگاه مربوطه در مرز مهران مستقر می شوند.

آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.