تامین برق پایدار مرکز شهر تبریز با تونل انرژی

دنیای اقتصاد-تبریز: منصور راحیمی  در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح تونل انرژی اظهار کرد: ساخت این تونل همزمان با افزایش مصرف برق در نقاط مرکزی شهر تبریز و راه اندازی خط یک مترو، اجتناب ناپذیر بود.

وی ادامه داد: خرید کابل مورد نیاز در این طرح با چهار هزار میلیارد ریال انجام شده و عملیات اجرایی نیز از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و تاکنون یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

راحیمی گفت: پیش بینی می شود رقم عملیات اجرایی برای تکمیل آن به ۲ هزار میلیارد ریال برسد.

وی در مورد زمان بهره برداری از این طرح گفت: با توجه به اینکه عملیات حفاری و اجرایی این طرح در زیر زمین انجام می شود از این رو نمی شود تاریخ دقیق بهره برداری را اعلام کرد اما اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد دهه فجر سال بعد این طرح به صورت کامل بهره برداری می شود.

راحیمی افزود: ۱۵ متر از عملیات حفاری و ۶۰۰ متر از عملیات محکم سازی باقیمانده است.

وی طول این تونل را ۳.۸ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: در هر ۵۰۰ متر یک دریچه برای این تونل در نظر گرفته شده و سیستم های خبری و آتش سوزی در آن نصب شده است.

وی ادامه داد: همه لوازم بکار رفته در این طرح بجز مفصل و سرمایه تولید داخل بوده و این توانمندی صنعت برق در اجرای انواع طرح ها را نشان می دهد.

وی افزود: تونل انرژی تبریز از پارکینگ عینالی تا باغ گلستان امتداد دارد و روزانه ۲۵ سانتیمتر در آن حفاری صورت می گیرد.

راحیمی همچنین در مورد طرح خط کابلی باغ گلستان به خاقانی به طول ۲ کیلومتر گفت: این طرح به صورت HDD حفاری افقی جهت دار انجام می شود.

وی ادامه داد: جلوگیری از حفاری روباز با توجه به شلوغ بودن مرکز شهر مزیت اصلی این نوع حفاری است که نسبت به حفر تونل با صرفه تر است و زیبایی شهر را هم نمی زند.

هزینه این طرح در زمان مناقصه ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

 تونل انرژی شهر تبریز به طول چهار کیلومتر و قطر ۳.۵ متر در مسیر کوه عون‌بن‌علی تا پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز اجرا می‌شود.

تونل مشترک تاسیسات انرژی که تجمیع کننده خدمات برق، مخابرات و آب است با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش بحث بلندمرتبه‌سازی در شهرها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بحث شهرسازی مطرح است.

این تونل با انتقال منابع انرژی از این کانال و رفع مشکلات ترافیکی بر اثر حفاری‌های متعدد و بعضا نابجا در معابر شهری و امکان حفاظت فیزیکی تاسیسات از صدمات احتمالی و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.