تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در نمایشگاه رینوتکس

دنیای اقتصاد-تبریز: امیر حسین اسدی،مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت در جلسه پیش رویداد یازدهمین نمایشگاه رینوتکس با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط واقعی صنعت و فناوران اظهار کرد: باوجود اینکه شرکت های فناور زیادی در کشور وجود دارد اما نقش ارتباطی آنان با صنایع و ارتقای بهره وری تولید بسیار ناچیز است.

وی عنوان کرد: در نمایشگاه یازدهم رینوتکس سعی خواهیم کرد نیازهای صنایع را بررسی کرده و ارتباط آنان با فناوران را فراهم کنیم و حمایت‌های مالیاتی و دیگر حمایتها از سوی وزارت صمت صورت میگیرد.

وی با تاکید براهمیت استفاده از مدیریت هوشمند در دستگاه های اجرایی و واحدهای صنعتی بخش دولتی و خصوصی تصریح کرد: در دو سال اخیر مصوبات زیادی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه داشته ایم اما عملی نشده و امروز از صنایع می‌خواهیم تا علل این موضوع را بررسی و بیان کنند.

اسدی تصریح کرد: نمایشگاه یازدهم متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود و رویکردی کاربردی خواهیم داشت که بر اساس قانون هفتم توسعه بوده و حتی بیمه فناوری مورد نظر است تا ریسک استفاده از فناوران به حداقل برسد.

وی آشتی با فناوران را یک نیاز برای صنعت کشور دانست و عنوان کرد: عدم اعتقاد  به فناوری موجب کاهش بهره وری و افت کیفیت محصولات تولیدی در کشور شده و امسال قصد داریم  در تبریز حلقه جدیدی میان صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی کارخانه نوآوری در تبریز بیان کرد: سوله های هشتگانه واقع در این کارخانه هرکدام به یک صنعت واگذار شده و آن صنعت خود متولی ارتباط با فناوران شود.

کریملو مدیر عامل سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز در این جلسه با اشاره به تغییر رویکرد اساسی در این سازمان از سال گذشته اظهار کرد: نمایشگاه رینوتکس از سال قبل ملی شده وامسال حمایت های گسترده ملی را خواهد داشت و نمایشگاه امسال کاربردی ترخواهد بود.

وی گفت: در ۲۴ عنوان تفاوت با سال قبل بوده و یکی از مهمترین این موارد برگزاری رویدادهای مسئله محور است و بخش خصوصی در این نمایشگاه مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه کارخانه نوآوری پس از فرایندی طولانی در تبریز مستقر شده گفت: این کارخانه ماهیتی متفاوت داشته و ارتباط فناور با صنعت در آن تقویت می‌شود.

متقیان از شرکت بومرنگ نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت خدمات  فناوری به صنایع تاکید کرد: در حال حاضر کارخانه های مهم دغدغه های فنی خود را به این شرکت سپرده و بومرنگ با همکاری شرکتهای دانش بنیان این مشکلات حل می‌شود و امروز این ادعا را داریم که تمامی مسائل فناورانه بنگاه های صنعتی اگر راهکاری در ایران داشته باشد قابل حل است و بانک جامع اطلاع رسانی برای فناوران و صنعتگران فراهم شده است.

بغدادی مدیر توسعه  اکو سیستم صندوق نو آوری و شکوفایی  ریاست جمهوری نیز در ارتباط تصویری با این جلسه بااشاره به رویکرد حمایتی از فناوران گفت: این صندوق ۷۸ خدمت را ارائه می‌دهد که با قانون جهش تولید منطبق بوده و ظرفیت‌های زیادی برای حمایت از شرکتهای نوآور دارد‌.

بغدادی خاطر نشان کرد: اگر شرکت بزرگی  وارد بحث حمایت از شرکتهای دانش بنیان شده و سهام آن را بخرد از حمایت های مالیاتی موثری برخوردار می‌شود و استانداری ها نیز می‌توانند در زمینه افزایش سرمایه صندوق نوآوری استانی همکاری موثری داشته باشند و توصیه می‌کنیم که صنایع به این ظرفیت ها توجه کنند.

الماسی از شرکت هافمن نیز در  این جلسه با  انتقاد از نحوه برگزاری اینگونه جلسات گفت: تعریف از اهمیت فناوری برای صنایع کافی است و ای کاش راهکار نوع برقرار ارتباط با دانشگاه برای صنایع بیان شود و ما تا کنون نتوانسته ایم با دانشگاه خاصی به نتیجه برسیم.

زارعی  از صنایع پتروشیمی تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر انجام خود ارزیابی توسط رینوتکس گفت: برگزار کنندگان این نمایشگاه با بررسی دوره های قبلی اقدامات انجام یافته را بررسی کنند و یک ارزیابی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان دولتی باید بامفاهیم کسب و کار آشنا شده و دوره های لازم را ببینند.