بزرگ‌ترین بانک جهان

کوشان غلامی

بانک آمریکا یک شرکت خدمات مالی است که از لحاظ دارایی بزرگ‌ترین کمپانی هلدینگ بانکی در آمریکا محسوب می‌شود. این بانک مشتریانی در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا داشته و تقریبا‌ با ۹۹ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر فورچون آمریکا و ۸۳ درصد لیست فورچون جهانی ارتباطات مالی دارد. در سال ۲۰۱۰ این بانک به عنوان پنجمین کمپانی آمریکا از لحاظ درآمد معرفی شد که در میان شرکت‌های غیرنفتی، پس از والمارت رتبه دوم را برای این بانک رقم می‌زد. همچنین مجله فوربز بانک آمریکا را در رتبه سوم بهترین کمپانی‌های بزرگ جهان قرار داد.

خریداری شرکت بزرگ «مریل لینچ» در سال ۲۰۰۸، این بانک را به بزرگ‌ترین بنگاه مدیریت دارایی جهان و یکی از سردمداران سرمایه‌گذاری بانکی در جهان تبدیل کرد.

بانک آمریکایی در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر شارلوت تاون آمریکا تاسیس شد. پس از چندین بار تغییر نام، «آمادئو جیانینی» در سال ۱۹۰۴ آن را خریداری کرد و نام آن را بانک ایتالیا گذاشت. هدف او ایجاد یک بانک برای مهاجرانی بود که نمی‌توانستند از خدمات سایر بانک‌ها استفاده کنند.

بانک ایتالیا که دفتر مرکزی‌اش در سان‌فرانسیسکو قرار داشت، در جریان زمین لرزه سال ۱۹۰۶ شدیدا آسیب دید، ولی جیانینی جزو معدود بانکدارانی بود که توانست تمامی ‌پول‌های بانکش را از میان شعله‌های آتش بیرون کشیده و نجات دهد. پس از چند روز او شروع به وام دادن آن پول‌ها به زلزله زدگان کرد. با بازگشت آن پول‌ها، او قدرت و اعتبار بیش از حدی به دست آورد و در سال ۱۹۲۲ «بانک ایتالیا و آمریکا» را در ایتالیا تاسیس کرد.

در سال ۱۹۲۸ این کمپانی با بانک آمریکا در لس‌آنجلس ادغام شد و بزرگ‌ترین موسسه مالی و بانکی در آن کشور را تشکیل دادند. نام رسمی‌ بانک ایتالیا نیز پس از این ادغام به بانک آمریکا تغییر یافت و مدیریت کمپانی جدید به عهده جیانینی و «اورا مونت» قرار گرفت.

جیانینی علاقه زیادی به گسترش در تمامی ‌ایالات غربی داشت و به تدریج شعب مختلفی در این حوزه افتتاح کرد. این توسعه تحت هلدینگ «ترانس آمریکا» انجام گرفت، ولی در سال ۱۹۵۳ قانونگذاران بر جداسازی این هلدینگ پافشاری زیادی کردند.

بانک آمریکا بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری در جهان به حساب می‌آمد و از این رو می‌توان آن را پرچمدار بانکداری الکترونیک در جهان نامید. «آمریکارد»؛ اولین کارت اعتباری بانکی با شکل و شمایل امروزی آن بود. این کارت اعتباری در سال ۱۹۷۷ میلادی تغییر نام پیدا کرد و امروزه ما آن را با نام معتبر «ویزا‌کارت» می‌شناسیم. این کارت اعتباری تقریبا‌ در تمامی ‌کشورهایی که از سیستم بانکی مدرن و متصل به شبکه جهانی بانکداری برخوردار هستند، فعال است.

اصلی‌ترین فعالیت بانک آمریکا پرداخت وام و قراردادهای مشارکتی در بخش مسکن بود. شرکت‌های ساختمانی و صاحبان صنایع کوچک اصلی‌ترین مشتریان بانک آمریکا را تشکیل می‌دادند که اغلب با قراردادهای مشارکتی با بانک آمریکا مربوط شده‌ بودند.

ارائه خدمات مالی بین‌المللی به تجار و بازرگانان یکی دیگر از شاخه‌های اصلی فعالیت بانک آمریکا بود. ارزش دارایی این بانک‌ تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی حدود ۵۷۱ میلیارد دلار گزارش شد. بر اساس اوراق قانونی بانک آمریکا، مجموع درآمد این بانک در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۱۷میلیارد دلار بوده است که از این مبلغ ۲۱ میلیارد دلار آن را سود خالص شرکت تشکیل می‌داده است.

بانک آمریکا ۲۰۳ هزار کارمند دارد که در ۸۲ کشور جهان مشغول ارائه خدمات به مشتریان هستند. «کنت‌دی‌لوییز»، مدیرعامل و رییس بانک آمریکا است. مجله بنکر در یکی از شماره‌های خود عملکرد این مدیر را در ماجرای بحران وام‌های اعتباری ستایش کرد. هوشیاری این مدیر باعث شد تا بانک آمریکا به ورطه این بحران در نیفتد، هر چند بانک آمریکا نیز از زیان دور نمانده است.

ادغام ویزا کارت با مستر کارت و تشکیل بزرگ‌ترین شبکه کارت‌های اعتباری در جهان، از برنامه‌هایی اصلی بانک آمریکا است که از سوی مدیران آن پیگیری می‌شود. در حقیقت با این ادغام شبکه کارت‌های اعتباری اروپا و ایالات متحده به صورت یکپارچه در خواهند آمد. بانک آمریکا در حال حاضر بخشی از سهام مستر کارت را در اختیار دارد.

این بانک با داشتن بیش از ۲۸۴ هزار کارمند، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار داشته است که سود خالصی معادل ۶ میلیارد دلار را نصیب آن کرده است.