تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و استرالیا به ترتیب با پیروزی مقابل کره‌جنوبی و ازبکستان به دیدار پایانی پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا صعود کردند. ژاپن با درخشش ایجی کاواشیما دروازه‌بان خود با نتیجه سه بر صفر (ضربات پنالتی) مقابل کره جنوبی به پیروزی رسید تا برای چهارمین بار؛ گام به دیدار پایانی این دوره از مسابقات بگذارد. تیم‌های ملی فوتبال استرالیا و ازبکستان دیدار دیگر مرحله نیمه پایانی جام ملت‌های آسیا را در ورزشگاه خلیفه دوحه قطر برگزار کردند که استرالیا در پایان ۶ بر صفر حریف ازبک خود را شکست داد تا تیم استرالیا برای اولین بار درفینال این مسابقات حاضر باشد. بدین ترتیب تیم‌های ژاپن و استرالیا در بازی پایانی این رقابت‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و کره‌جنوبی وازبکستان نیز دیدار رده‌بندی را برگزار خواهند کرد. دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها جمعه و دیدار پایانی نیز شنبه آینده برگزار می‌شود.

زاکرونی: ژاپن یک تیم به تمام‌ معنا است

سرمربی تیم ملی فوتبال ژاپن پس از راه‌یابی تیمش به فینال جام ملت‌های آسیا، عملکرد سنگربان تیمش را ستود.

آلبرتو زاکرونی در پایان این دیدار گفت:‌ دروازه‌بانی که اشتباه نداشته باشد در دنیای فوتبال وجود خارجی ندارد. چند روز پیش به کاواشیما گفته بودم که به او اطمینان زیادی دارم،‌ امروز یک بار دیگر این مساله را به او یادآور شدم. کاواشیما بسیار بهتر از چیزی که انتظارش را داشتم، عمل کرد.

زاکرونی که باید تیمش را برای به دست آوردن چهارمین عنوان قهرمانی مقابل استرالیا هدایت کند، درباره‌ ضربات پنالتی گفت: به بازیکنان گفتم گلی که در آخرین دقایق دریافت کردیم را فراموش کنید. از آنها خواستم با اعتماد به نفس ضربه بزنند و پیروز شوند. گروهی که در اختیار دارم یک تیم به تمام معنا است و واقعا مانند یک تیم بازی می‌کند. این مساله به ذهنیت بازیکنان تبدیل شده و ما امروز شاهد این مساله بودیم.

هولگر اوسیک: انتظار چنین برد پرگلی را نداشتم

هولگر اوسیک سرمربی تیم ملی فوتبال استرالیا نیز در پایان این دیدار گفت: بازی فوق‌‌العاده‌ای مقابل ازبکستان انجام دادیم. بازیکنان نمایش خیره کننده و بی‌نقصی داشتند. می‌خواهم از آنها تشکر کنم؛ چرا که آنها شایسته احترام و اعتبار زیادی هستند. نمایش آنها امروز فوق‌العاده بود.

سرمربی آلمانی تیم ملی فوتبال استرالیا درباره نتیجه به دست آمده گفت: هیچ کس انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشت. ما مسلما برای برد به میدان آمده بودیم تا به دیدار پایانی راه پیدا کنیم، اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم که چنین نتیجه‌ای رقم بخورد.

شاید راز این پیروزی پرگل را باید در سبکی که بازیکنان در زمین پیاده کردند جست‌وجو کرد. تیم ما در تمام نقاط زمین ساختار خوبی داشت و از شکل تیمی خوبی سود می‌برد.

اوسیک از صحبت کردن درباره‌ دیدار پایانی خودداری کرد و گفت: فعلا زمان آن نیست که درباره بازی شنبه صحبت کنیم. فعلا بازی نیمه نهایی را با پیروزی پشت سر گذاشتیم. به دیدار پایانی راه یافتیم و کار آماده‌سازی تیم برای موفقیت در فینال را آغاز خواهیم کرد.