دنیای اقتصاد - در حالی که رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است که تحولات بازار داخلی طلا تابع نوسانات بازار جهانی است و هیچ گونه حبابی در بازار سکه وجود ندارد، دیروز رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که قیمت طلا در هفته گذشته در بازار داخلی حبابی بود و این وضعیت در بازار دیروز (چهارشنبه) نیز حاکم بود.

قیمت جهانی طلا که در چند سال اخیر با حرکت در یک شیب صعودی به ۱۴۲۰ دلار برای هر اونس در پایان سال ۲۰۱۰ رسیده بود، پس از آغاز به کار بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۱ در مسیری معکوس به حرکت افتاد و با بیش از ۹۵ دلار کاهش طی سه هفته، نقطه ۱۳۲۵ دلار برای هر اونس را لمس کرد. این در حالی است که به‌رغم این کاهش شدید در بازار جهانی، بازار داخلی طی همین مدت شاهد افزایش قیمت سکه بوده است که علائمی از تحرک مخرب نقدینگی را به نمایش می‌گذارد. صاحبنظران اقتصادی معتقدند برای جلوگیری از تشدید این نوع تحرکات باید سیاست‌های پولی سال آینده در جهتی بازدارنده تنظیم شود.

از سوی اتحادیه طلا و جواهر
حباب قیمت سکه تایید شد
عکس: آکو سالمی
مسعود رضا طاهری
با وجود تکذیب هرگونه حباب قیمت در بازار سکه از سوی رییس‌کل بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته، روز گذشته رییس اتحادیه طلا و جواهر حباب قیمت در بازار سکه را تایید کرد.

کشتی آرای در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای داخلی حبابی بود، ولی تا روز دوشنبه این قیمت‌ها تعدیل شد، اما دیروز مجدد این وضعیت در بازار مشهود است.
این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر، افزود: قیمت‌های طلا در بازارهای داخلی شنبه واقعی می‌شود به خاطر اینکه تعطیل شدن بازارهای جهانی قیمت‌ها را شفاف می‌کند.
بنا بر این گزارش، درحالی که بازارهای جهانی بیانگر کاهش قیمت‌ طلا است، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر این کاهش قیمت در بازارهای داخلی را تنها در بخش طلا‌های زینتی عنوان کرده و با تاکید براینکه قیمت‌های سکه تحت تاثیر این نوسانات نبوده‌اند،‌ از ایجاد قیمت‌های حبابی در بازار روز گذشته طلا خبر داد.
محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و تاثیر این نوسانات در بازارهای داخلی، گفت: البته این کاهش قیمت در بخش سکه‌ها کاربردی ندارد و فقط طلای زرد ارزان شده است. وی نوسانات قیمت سکه را با شیب ملایم عنوان کرد و گفت:‌ هنوز قیمت سکه کاهش نیافته و دلیل این امر هم کاهش قیمت سکه با شیب ملایم است. این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر افزود: برای اعلام قیمت‌های جدید سکه باید منتظر تعدیل بازار بود.
کشتی‌آرای ضمن تشریح دلایل کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی، تصریح کرد: افزایش عرضه طلا در بازارهای جهانی و همچنین قیمت دلار در این بازارها از مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش طلا به حساب می‌آید.
اختلاف نوسان بازار‌های داخلی و خارجی
به دنبال افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا قیمت طلا تا ۱۳۳۵ دلار بالا رفت.بهای طلا برای تحویل فوری پایان معاملات روزانه ۲۵ ژانویه (سه‌شنبه)در حد ۱۳۳۲ دلار بسته شد.تا ساعت ۱۶ روز گذشته قیمت طلابه ۱۳۳۵ دلار رسید، اما این نرخ در ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به محدوده ۱۳۳۰ دلار بازگشت. با وجود افزایش چند دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی،بازار سکه متاثر از افت قیمت روز‌های اخیر با کاهش ۲۰۰۰ تومانی قیمت سکه بهار آزادی و در مقابل افزایش قیمت ۲۰۰۰ تومانی قیمت سکه طرح قدیم همراه بود که به ترتیب ۳۵۴ هزار تومان و ۴۱۲ هزار تومان به فروش رسیدند.نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ۱۷۸ هزار تومان رسید .ربع سکه بدون تغییر ۹۱ هزارتومان فروش رفت.یکی از بانک‌های عامل که سابق بر این به عرضه سکه اقدام می‌کرد، قیمت سکه بهار آزادی را ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.نرخ نیم سکه ۱۷۵ هزار تومان و ربع سکه ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه اطلاع رسانی این بانک درج شد. قیمت سکه بهار آزادی در سایت اتحادیه طلا و جواهر ۳۵۵ هزار تومان درج شد.
قیمت طلا از آغاز سال نو میلادی تا ساعت 30/18 روز گذشته از حد 1421 دلار تقریبا 91 دلار کاهش داشته و بیش از 6 درصد افت داشته است، در حالی که سکه بهار آزادی از حد 365 هزار تومان طی این مدت به 354 هزارتومان کاهش یافته که 3 درصد کاهش نشان می‌دهد.قیمت دلار آمریکا طی 26 روز گذشته از رقم 1075 تومان به نرخ 1080 تومان در روز گذشته رسیده که تقریبا 4/0 درصد افزایش نشان می‌دهد.
براساس اطلاعات جدید به دست آمده از بانک مرکزی ارقام جدیدی با عنوان حق بیمه و حمل و نقل به قیمت سکه بهار آزادی افزوده خواهد شد که در حدود ۸ هزارتومان به قیمت تمام شده سکه می‌افزاید. افزوده بر این میزان، قیمت طلای ۳۲/۷ گرمی در سکه به علاوه اندکی بیش از ۴۰ سوت نقره و تقریبا همین مقدار فلز مس با احتساب قیمت دلار و قیمت ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای فلزات مذکور اساس محاسبه قیمت سکه ۱۳۳/۸ گرمی بهار آزادی را تشکیل می‌دهد. به علاوه ۱۵۰۰ ریال حق الضرب و ۵۰۰۰ ریال کارمزد را نیز باید به آن افزود. آنچه که باید مد نظر قرار گیرد آن است که بانک مرکزی قاعدتا قیمت سکه را باید با نرخ مرجع دلار حساب کند نه نرخ دلار در بازار آزاد. اما براساس اطلاعات به دست آمده بانک مرکزی قیمت دلار محاسبه شده را براساس میانگینی از قیمت بازار و قیمت دلار مرجع می‌سنجد. قیمت سکه بهار آزادی در روز گذشته بر اساس قیمت اونس طلای ۱۳۳۵ دلاری در ساعت ۱۶ به وقت تهران، اونس ۲۷ دلاری نقره و نرخ ۱۰۳۴ تومانی دلار مرجع عبارت از: ۳۲۴ هزار و ۸۶۵ تومان ارزش طلا به‌علاوه ۳۴۶ تومان ارزش نقره و تقریبا ۵ تومان ارزش مس جمعا ۳۲۵ هزار و ۲۱۶ تومان است .بر این مقدار بانک مرکزی ۵۰۰ تومان هزینه کارمزد، ۱۵۰ تومان
حق الضرب،8 هزار تومان هزینه بیمه و حمل و نقل می‌افزاید که نهایتا این مبلغ به نرخ 333 هزار و 866 تومان می‌رسد که با قیمت ارائه شده 349 هزار تومان در یکی از بانک‌های عامل تفاوت تقریبا 15 هزار تومانی دارد. این میزان با رقم 354 هزارتومان بازار 20 هزار تومان اختلاف قیمت دارد.
بازار ارز
بهای یورو دیروز 13 تومان افزایش یافت .روز گذشته قیمت هر یورو در بازار داخلی با 13 تومان افزایش به نرخ 1465 تومان رسید. دلار آمریکا نیز با وجود افت ارزش در بازار‌های جهانی، 5 تومان گران شده و به نرخ فروش 1080 تومان رسید. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا حد 3722/1 بالا رفت که از 22 نوامبر سال گذشته بالاترین رقم ثبت شده بوده است.
دفترآمار فدرال در شهر ویزبادن آلمان دیروز با اعلام نرخ تورم وارداتی ۱۲ درصدی موجی از خوشبینی را برای اروپاییان به همراه داشت. یورو در مقابل دلار آمریکا تقویت شد و افزایش تورم مورد استقبال کارشناسان قرار گرفت.بیشتر شدن شانس درآمدی برای مردم منطقه و تعبیر مثبت از آنکه از سال ۱۹۸۱ بی‌سابقه بوده موجب افزایش خوشبینی به آینده یورو و امیدواری نسبت به حل زود هنگام بحران بدهی‌ها در قاره سبز شده است. برخی از کارشناسان رسیدن نرخ تورم به ۸/۱۰ درصد را پیش‌بینی کرده‌اند.
بازار ارز روز گذشته شاهد افت 10 تومانی قیمت پوند انگلیس بود. با وجود انتشار اخباری مبنی بر افت نیم درصدی تولید ناخالص داخلی در انگلیس به دلیل سرمای شدید و کاهش ساخت و ساز، روز گذشته خبر رای دادن دو تن از سیاست‌گذاران پولی این کشور به افزایش نرخ بهره موجب رشد برابری پوند در مقابل دلار آمریکا شد با این حال در بازار داخلی قیمت پوند با 10 تومان کاهش به نرخ 1730 تومان رسید.
همچنین نقل قولی از رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر مشکل بودن افزایش نرخ بهره دلار از حد فعلی(صفر تا ۲۵ صدم درصد) سرمایه‌گذاران را از تداوم افت ارزش دلار مطمئن کرده است.