بدنه کند نظام اداری سیستم بانکی کشور باعث شده تا آیین‌نامه‌ اجرایی جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی هنوز به شعب ابلاغ نشود. این در حالی است که قرار بود پشت‌نویسی ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی این هفته آغاز شود؛ اما شعب بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی اجازه گردش ایران‌چک‌ها در چرخه مبادلات پولی کشور بدون احراز هویت افراد را نمی‌دهد. بر همین اساس و با تمهیدات بانک مرکزی قرار بود جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی پنجم بهمن ماه آغاز شود؛ اما شعب تمام بانک‌ها اعلام می‌کنند هنوز این آیین‌نامه به آنها ابلاغ نشده و به همین دلیل امروز این کار در شعب انجام نمی‌شود.

پیش از این دبیرکل بانک مرکزی از جمع‌آوری ایران‌چک‌ها از امروز خبر داده و به «ایسنا» گفته بود: «آیین‌نامه خروج ایران‌چک‌ها ابلاغ شده و همه چیز مشخص است.»

اما معضل بدنه کند اداری نظام بانکی کشور باعث شده که این آیین‌نامه هنوز به شعب نرسد. البته برخی بانک‌ها اعلام می‌کنند که این آیین‌نامه هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

شعب بانک‌های رفاه‌کارگران، ملت، پارسیان، دی، پاسارگاد، صادرات، تجارت، کشاورزی، مسکن، سامان و چند بانک دیگر در پی مراجعه حضوری خبرنگار ایسنا اعلام کردند که آیین‌نامه و چگونگی جمع‌آوری ایران‌چک‌ها هنوز در پورتال آنها قرار نگرفته است.

با این حال بازار به موضوع مطرح شدن طرح جمع‌آوری ایران‌چک‌ها واکنش نشان داده و در بسیاری از مبادلات این ایران‌چک‌ها از سوی مردم و کسبه پذیرفته نمی‌شود.

در این باره سیدمحمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی به ایسنا می‌گوید: «مردم نباید هیچ نگرانی درباره خروج ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی داشته باشند. مانند گذشته، هنگام خرید چک در بانک، باید احراز هویت انجام شود و موقع فروش ایران‌چک هم همین احراز هویت انجام می‌شود.»

یکی دیگر از مشکلاتی که برای این طرح مطرح شده است، معطلی مردم برای پشت‌نویسی ایران‌چک‌ها است که از سه سال پیش این کار را انجام نمی‌دادند و به همین دلیل استفاده از آنها رواج زیادی پیدا کرد. در این باره دبیرکل بانک مرکزی توضیح می‌دهد: «در حال اجرای تمهیداتی هستیم که عمل احراز هویت در حداقل زمان ممکن انجام شود و مردم در فروش ایران‌چک‌ها به بانک‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند و معطل نشوند.»

به نظر می‌رسد این تمهیدات شامل این امر شود که اگر مشتری چند ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی به شعبه بیاورد یکی از آنها را پشت‌نویسی کرده و بقیه را صرفا امضا کنند.

براساس آیین‌نامه جمع‌آوری ایران‌چک‌ها، شعب بانک‌ها دیگر حق فروش ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به مردم را ندارند و پس از پشت‌نویسی، این ایران‌چک‌ها باطل شده و به بانک مرکزی انتقال می‌یابند و دیگر تجدید چاپ نمی‌شوند.

جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به دلیل مبارزه با پولشویی و جلوگیری از جابه‌جایی مبالغ سنگین با استفاده از ایران‌چک‌ها که در واقع جایگزین اسکناس شده و پول درشت به حساب می‌آیند، انجام می‌شود.

گردش ایران چک یک میلیون ریالی محدودیت ندارد

در همین حال روابط‌عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو بخشنامه صادره از سوی این بانک، موضوع ابلاغ «دستور العمل نحوه تولید، توزیع، جمع آوری و ابطال ایران چک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» بدین وسیله به اطلاع می‌رساند؛ هدف ازابلاغ بخشنامه یاد شده حذف ایران چک یک میلیون ریالی از چرخه مبادلات کشور نبوده و تنها در مرحله خرید و فروش ایران چک در شعب بانک‌ها از خریدار وفروشنده احراز هویت به عمل خواهد آمد.

بدیهی است گردش ایران چک مذکور در مبادلات روزمره میان مردم و معتمدین برقرار بوده و محدودیتی برای آن وجود نخواهد داشت.