مرکز خدمات فولاد ایران- افزایش قیمت‌های اخیر ورق در شمال غرب اروپا تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده که در مجموع موجب افزایش فشار بر فعالان بازار شده است. دو هفته اخیر برخی کارخانه‌های ورق اختلال در تولید داشتند و این امر بر تحویل‌ها تاثیر گذاشت. کارخانه‌ها از این شرایط استفاده کردند و هر یک از اختلالات ایجاد شده برای خود داستانی مفصل پیدا کرد که بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت.

از طرفی توزیع‌کننده‌ها نیز طی ۳ تا ۴ هفته اخیر قیمت‌ها را تا ۱۰۰ یورو بالا برده‌اند تا بتوانند در بهترین قیمت ممکن معامله کنند.

همه قبلا در حجم زیاد خرید کرده اند و حداقل تا ماه نوامبر در تناژ‌های پایین خرید خواهند نمود. از طرفی افت عرضه کک استرالیا به دلیل سیل نیز بر قیمت‌های این منطقه تاثیر گذار شده‌است.

رشد جزئی قیمت ورق در پاکستان

همچنین تقاضای ورق در پاکستان کمی نسبت به هفته قبل بهتر شده، ولی هنوز مساعد نیست. قیمت‌ها در بازار داخلی این کشور پایین‌تر از سطح جهانی است، ولی احتمالا به زودی بالا می‌رود.

قیمت پیشنهادی ورق گرم در پاکستان ۸۰۰ دلار سی‌اف‌آر است، ولی قیمت در بازار داخلی ۷۰۰ دلار است. موجودی انبار‌ها بالا نیست، ولی تقاضا نیز محدود است. از این رو انتظار می‌رود پاکستان استیل نیز به زودی قیمت‌ها را افزایش دهد.

بازار ورق سی آی اس رو به بالا

از سویی دیگر، صادر کنندگان ورق سی‌آی‌اس همچنان در حال تثبیت بیشتر موقعیت خود در بازار‌های جهانی هستند و افزایش تقاضای برخی کشور‌ها در اروپا، خاورمیانه و شمال آمریکا که خریداران در حال تکمیل موجودی‌اند و از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه به آنها کمک کرده است.

در هر حال برخی فعالان بازار معتقدند که فروشندگان ورق انتظار زیادی از پذیرش قیمت‌های بالا توسط مشتریان خارجی دارند. از این رو تجار ترجیح می‌دهند آینده بازار را پیش‌بینی نکنند، ولی در هر حال منتظر افت قیمت نیستند.

با این حال عرضه‌کننده‌ها قصد ندارند دست از افزایش قیمت بردارند. ام ام کا در روسیه قیمت پیشنهادی به خاور میانه را برای ورق گرم ۶۸۵ دلار فوب قرار داد و چند روز بعد قیمت را به ۷۳۰ دلار فوب افزایش داد. از طرفی کارخانه‌ها همه تولید فوریه ورق سرد را برای فروش گذاشته‌اند.

کارخانه زاپوریشتال اوکراین که منتظر بهبود بیشتر وضعیت بازار بود، این هفته قیمت‌های صادرات فوریه را اعلام کرده و از قیمت ام ام کا نیز بالاتر رفته است. قیمت پیشنهادی این کارخانه برای ورق گرم صادراتی به ترکیه و خاورمیانه حدود ۱۲۰ دلار رشد کرده به ۷۳۷ دلار در هر تن فوب اودسا یا ۷۲۲ دلار سی پی تی رسید، ولی این قیمت‌ها مورد قبول مشتریان قرار نگرفته است. از این رو این فولادساز که پیش‌بینی این وضعیت را کرده بود، ۲۰ دلار تخفیف در قیمت‌ها اتخاذ کرد. قیمت پیشنهادی صادراتی این کارخانه به مرکز و شرق اروپا ۱۱۰ تا ۱۱۵ دلار رشد کرده است. معلوم نیست این قیمت‌ها تا چه حد موفق بوده، ولی تجار قراردادهای محدودی با تجار ترک در قیمت ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اند‌اف منعقد ساخته‌اند. احتمالا مصرف‌کنندگان ترک بازار را آماده کاهش قیمت بیشتر می‌بینند و سرانجام در قیمت‌های پایین‌تر معامله می‌کنند.

ایلیچ تولید فوریه را پیش فروش کرده و تا آخر ژانویه قیمت‌های مارس را اعلام خواهد کرد. قیمت پیشنهادی ورق گرم و سرد این کارخانه برای تولید فوریه،اوایل هفته قبل ۷۰۰ و ۸۱۰ دلار فوب بوده است.

در حوزه دریای خزر، عرضه کنندگان سی‌آی‌اس به ایران ۶۶۰ تا ۶۷۵ دلار فوب را پیشنهاد دادند، ولی پس از آن با مشاهده عدم تقاضای ایرانی‌ها قیمت را تا پایان هفته کاهش دادند. تجار قزاق بیلت فوریه را ۶۶۰ تا ۶۶۵ دلار سی پی تی عرضه کرده و اخیرا ۳۰ دلارپایین آورده‌اند.

در بنادر خاور دور، بیلت سی آی اس هنوز در بازار غایب است. با حساب قیمت آخرین معاملات انجام گرفته میان خریداران آسیایی و عرضه‌کنندگان داخلی محصولات نیمه‌ساخته در ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار سی اند اف و حساب عوارض واردات محصولات سی آی اس، قیمت رایج بیلت روسیه ۶۴۰ تا ۶۵۵ دلار فوب خواهد بود.