خبرگزاری «مهر» طی گزارشی از آغاز شمارش معکوس برای عرضه کارتی و سهمیه‌بندی «سی.ان.جی» در جایگاه‌ها خبر داده و پیش‌بینی کرد که از سال آینده با دوگانه‌سوز شدن کارت‌های سوخت به طور رسمی ‌کارت انرژی به سبد سوخت خودروها وارد شود. بر اساس گزارش این خبرگزاری، پس از سهمیه‌بندی و عرضه کارتی بنزین، گازوئیل و گاز مایع(ال.پی.جی)، «سی.ان.جی» چهارمین حامل انرژی است که برنامه‌ریزی برای عرضه کارتی و سپس سهمیه‌بندی آن در سطح کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ما، به دنبال انتشار هدایت شده اخبار صنعت نفت از سوی برخی از خبرگزاری‌های داخلی، حالا خبرگزاری «مهر» نیز از آغاز سهمیه‌بندی «سی.ان.جی» از سال ۹۰ خبر می‌دهد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش با اشاره به تعداد جایگاه‌های «سی.ان.جی» در حال بهره‌برداری نوشت: در حال حاضر تعداد یکهزار و ۵۶۶ جایگاه عرضه «سی.ان.جی» در استان‌های کشور در مدار بهره‌برداری قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه سال‌جاری تعداد کل جایگاه‌های «سی.ان.جی» از مرز یک هزار و ۷۰۰ جایگاه عبور کند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعداد کل خودروهای مجاز گازسوز کشور را هم نزدیک به دو میلیون دستگاه اعلام کرده است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجموع با کاهش ۲ میلیون متر مکعبی، روزانه ۱۳ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده در خودروهای دوگانه‌سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ساخت و توسعه صنعت «سی.ان.جی» و افزایش سهم این حامل انرژی در سبد سوخت خودروهای کشور فقدان یک نظام سامان‌دهی شده برای شناسایی خودروهای غیرمجاز گازسوز در سطح کشور است.

از سوی دیگر، هر چند مسوولان مختلف دولتی در ماه‌های گذشته از توقف سوخت گیری خودروهای غیراستاندارد دوگانه‌سوز در سطح جایگاه‌های «سی.ان.جی» خبر داده اند، اما در شرایط فعلی روزانه صدها هزار دستگاه از این نوع خودروها در سطح جایگاه‌های کشور اقدام به سوخت گیری می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای نظام سهمیه‌بندی و عرضه کارتی «سی.ان.جی» به خودروهای گازسوز اعمال مدیریت بیشتر در مصرف این حامل انرژی است، اما شناسایی و جلوگیری از سوخت‌گیری خودروهای غیراستاندارد گازسوز هم با این روش انجام خواهد شد.

بر این اساس پس از نصب و راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های «سی.ان.جی» و صدور کارت هوشمند برای خودروهای گازسوز، امکان اجرای طرح کارت هوشمند انرژی در سطح کشور فراهم می‌شود.

با اجرای کارت هوشمند انرژی قابلیت عرضه همزمان بنزین، گازوئیل و «سی.ان.جی» در تمامی ‌جایگاه‌های سوخت کشور فراهم می‌شود.

در حال حاضر طراحی، نصب و راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های «سی.ان.جی» آغاز شده است و مطابق برنامه زمانبندی پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال‌آینده امکان عرضه کارتی «سی.ان.جی» در سطح جایگاه‌ها فراهم شود.