کیفر؛ بهترین فیلم حاتمی‌کیا؛ بهترین کارگردان
ابراهیم حاتمی‌کیا، جایزه بهترین کارگردان برای فیلم به رنگ ارغوان
چهارمین جشن منتقدان سینمای ایران جمعه‌شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.در این مراسم که اجرای آن را شهرام شکیبا عهده دار بود، ابتدا سیروس الوند و خسرو دهقان روی سن حاضر شدند تا از یک عمر تلاش و ممارست محسن سیف در امر نویسندگی تقدیر کنند.

سینمای برفوش یا بفروش فرقی نمی‌کند
مهناز افشار بعد از گرفتن دیپلم افتخار در مورد جایزه‌اش گفت: بعد از ۱۵،۱۶ سال کار کردن هنوز فکر می‌کنم رسالتم بازیگری است. خوشحالم بالاخره تلاشم را دیدند و بعضی وقت‌ها هم ظاهرا نباید می‌دیدند.افشار گفت: باید به شما بگویم بازیگر بفروش یا برفوش بودن فرقی نمی‌کند و هر فیلمی که باعث آشتی دادن مخاطب با سینما شود، چه خوب و چه بد، ارزشمند است.نگار جواهریان هم بعد از گرفتن جایزه خود گفت: جایزه گرفتن برای کارهای بعدی به ما امید می‌دهد. می‌خواهم همین جا آرزویی بکنم و آن هم آرزوی امید برای همه است. در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد، مهران احمدی به خاطر بازی در فیلم «هیچ» این جایزه را از آن خود کرد. وی بعد از حاضر شدن روی سن و گرفتن جایزه خود آن را روی زمین گذاشت و گفت: این جایزه را به خودم نمی‌گیرم و با احترام رو به روی شما می‌ایستم.
رسیدن به انسانیت برایم آرزوست
شهاب حسینی نیز بعد از گرفتن جایزه بهترین نقش اول مرد به خاطر بازی در فیلم «پرسه در مه» در حالی که مورد تشویق و توجه زیاد حضار واقع شده بود، رو به روی حاضران ایستاد و گفت: از انجمن منتقدان و هیات داوران به خاطر این جایزه سپاسگزارم و امیدوارم به جایی برسیم که محسن سیف به آن اشاره کرد و آن هم مرز انسانیت است. این مساله برای من یک آرزوست.
بالاخره جایزه را گرفتم
اما در بخش دیگری از این مراسم هیات داوران تندیس و جایزه ویژه بازیگری را به خاطر یک سال حضور متفاوت و موفق در نقش‌های گوناگون و تجارب متعدد به حمید فرخ نژاد اهدا کردند.
وی بعد از حضور روی سن و گرفتن جایزه خود از هیات داوران گفت: بالاخره جایزه را گرفتم. امسال دو اتفاق سینمایی من را خوشحال کرد؛ یکی رفع توقیف «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی کیا و دیگری رفع توقیف «آتشکار» محسن امیر یوسفی. امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد و همه فیلم‌های توقیف شده رفع توقیف شوند.
حالا که خسته‌ایم، نشانه‌ها را بیشتر ببینید
اما در بخش دیگری از چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، ابراهیم حاتمی کیا که برای گرفتن جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «به رنگ ارغوان» روی سن حاضر شده بود، گفت: گاهی از بعضی از نقدهای دوستان منتقد عصبانی شدم، اما نمی‌توانستم آنها را نخوانم به خاطر همین همیشه در زیرزمین همه آنها را می‌خواندم . ما به نیش و نوش اهل قلم احتیاج داریم. وی ادامه داد: در شرایطی که حریم‌ها از بین رفته است و این حریم شکنی در حوزه سینما هم دیده می‌شود و دوغ و دوشاب یکی شده است، احساس خستگی بیشتری می‌کنیم و انتظار داریم اهل قلم نشانه‌های هنری را بیشتر ببینند و مطمئن باشیم که نگهبانان هنری ما را بهتر رصد می‌کنند. حیات سینمای ایران به همین مساله بستگی دارد. جایزه بهترین فیلم به سعید سعدی تهیه کننده فیلم «کیفر» اهدا شد. رخشان بنی اعتماد که عهده‌دار اهدای جایزه به سعدی بود درباره او گفت: یکی از بهترین تجربه‌های کاری من کار کردن با آقای سعدی است. او تهیه‌کننده توانایی است و خوشحالم که چنین تجربه‌ای را به دست آوردم و همیشه در تجدید خاطراتم از آن تجربه به نیکی یاد می‌کنم.
جوایز منتقدان سینمایی
به فیلم‌های سال
بهترین بازیگر زن نقش اول: نگار جواهریان برای طلا و مس، دیپلم افتخار این بخش: مهناز افشار طبقه سوم/بهترین بازیگر مرد نقش اول: شهاب حسینی پرسه در مه/بهترین بازیگر زن نقش مکمل: مهراوه شریفی‌نیا، پشت در خبری نیست/بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: مهران احمدی، هیچ/جایزه ویژه هیات داوران در زمینه بازیگری: حمید فرخ نژاد برای همه کارهای یکسال اخیرش./استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین: حمید خضوعی ابیانه، فیلمبردار ملک سلیمان و پرسه در مه، دیپلم افتخار این بخش: حامد ثابت برای موسیقی فیلم پرسه در مه/رعایت استانداردهای حرفه‌ای تهیه‌کنندگی: سعید حاجی میری برای پسر آدم دختر حوا/خلاقیت و استعداد درخشان: سیاوش اسعدی برای کارگردانی حوالی اتوبان، دیپلم افتخار این بخش: مهدی نادری کارگردان فیلم بدرود بغداد/بهترین فیلمنامه: بهرام توکلی پرسه در مه، دیپلم افتخار این بخش: علیرضا نادری، کیفر/بهترین کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا به رنگ ارغوان/بهترین فیلم: سعید سعدی، کیفر، دیپلم افتخار این بخش: جواد نوروزبیگی پرسه در مه.

شهاب حسینی و مهناز افشار، بهترین بازیگران سال


حمید فرخ‌نژاد، برای یک سال فعالیت مستمر در عرصه بازیگری از دست منتقدان جایزه گرفت