عملکرد درخشان و چشم‌انداز روشن بازوی اجرایی «وبانک» در بورس تهران
سرمایه‌گذاری توسعه ملی روز دوشنبه 4 بهمن‌ماه سال‌جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، در مجمع توسعه ملی که با استقبال قابل‌توجه ۵/۹۷ درصد سهامداران و به ریاست مرتضی داداش مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و نظارت فرخ کوچکی و بهمن یاغشنی برگزار شد، به ازای هر سهم ۲۱۰ ریال سود نقدی تقسیم شد که معادل ۵۷ درصد از سود تحقق یافته بود.
بنابراین گزارش، این تقسیم سود که پس از تعدیل مثبت سود انجام شده و بالاتر از سیاست تقسیم سود اولیه بود، با رضایت سهامداران جز توسعه ملی مواجه شد و آنها ضمن دریافت بازدهی ناشی از رشد قیمت سهم تا محدوده 150 تومان، سود نقدی مناسبی را هم از «وتوسم» دریافت کردند.
گزارش خبرنگار ما از مجمع توسعه ملی حاکی از آن است که محمدعلی احمد‌زاده اصل مدیرعامل شرکت طی سخنانی در جمع سهامداران ضمن اعلام تحقق سود ۳۶۶ ریالی برای سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۸۹ گفت: این EPS در حالی محقق می‌شود که اگر نیاز به گرفتن ذخیره ناشی از برخی سرمایه‌گذاری‌ها نبود، EPS واقعی شرکت بالاتر از این ارقام بود. مدیرعامل «وتوسم» اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۰ را هم ۲۰۲ ریال اعلام کرد و افزود: برنامه توسعه ملی عبور از این EPS و تعدیل مثبت در سال آینده است. وی همچنین خالص ارزش دارایی‌ها «NAV» هر سهم توسعه ملی را ۱۶۸۵ ریال ذکر کرد و ادامه داد: آخرین قیمت معامله شده هر سهم توسعه ملی در بازار قبل از برگزاری مجمع ۱۴۴۱ ریال بود که به نظر می‌رسد قیمت سهم به سمت ارزش ذاتی در حال حرکت است و به‌زودی شاهد رشد قیمت روز افزون توسعه ملی خواهیم بود. وی رکورد بهترین عملکرد توسعه ملی را در طول سال‌های گذشته مربوط به سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۸۹ دانست.
بر اساس این گزارش، در مجمع این شرکت آقای امیرخانی نماینده بورس عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری در اطلاع‌رسانی و ارائه اطلاعات را شفاف ارزیابی کرد.
افزون بر این،گزارش حسابرس شرکت که فاقد بند حسابرسی بود نیز موجب شد تا سهامداران شرکت از مدیرعامل و هیات‌مدیره توسعه ملی بابت عملکرد مناسب شرکت و شفاف بودن حساب‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب، تشکر و قدردانی کنند.
گفتنی است؛ توسعه ملی در شرایطی قبل از برگزاری مجمع NAV 1685 ریال را تجربه کرد که پس از بازگشایی نماد در بورس (بعد از مجمع) به‌رغم تقسیم سود 210 ریالی ، NAV سهام شرکت به بیش از 150 تومان رسید.
خلاصه‌ای از گزارش مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی به مجمع عمومی صاحبان سهام را در ادامه بخوانید.
***
اهم اقدامات صورت پذیرفته طی دوره مالی مورد گزارش
1- فروش بخش قابل‌توجهی از سهام شرکت‌های زیان ده و کم‌بازده و جایگزینی سرمایه‌گذاری‌های مناسب‌تر از نظر بازده، ریسک و نقد شوندگی.
۲- رفع موانع و معضلات مربوط به پروانه ساختمانی پروژه اداری برزیل، تسویه حساب با فروشنده، آغاز مراحل عمرانی پروژه و برنامه‌ریزی برای شروع عملیات اجرایی به‌طوری که پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام برسد.
3- دریافت مطالبات از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مدیریت نقدینگی به منظور استفاده از فرصت‌های سرمایه ­گذاری و پرداخت کلیه اقساط تسهیلات ارزی و تسویه حساب بخشی از سود سهام سنوات گذشته سهامداران عمده و خرد.
۴- تلاش مداوم در جهت شفاف‌سازی اقدامات شرکت و اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام به گونه ­ای که رتبه شفافیت شرکت در بین شرکت‌های بورسی با ۵۴ پله صعود از ۱۶۰ به ۱۰۶ بهبود یافته است. این در حالی است که در این مدت رتبه نقدشوندگی سهام شرکت نیز از رتبه ۵۷ به رتبه ۳۰ ارتقا یافته و نام شرکت در میان ۵۰ شرکت برتر بورس قرار گرفته است.
5- کسب بیش از 130 میلیارد ریال سود سرمایه‌گذاری (Capital Gain) که در طول سال‌های فعالیت شرکت بی‌سابقه بوده است.
۶- سرمایه­ گذاری پیگیر، گسترده و کارشناسانه در عرضه‌های اولیه همراه با ورود و خروج به هنگام در این سرمایه ­گذاری‌ها به گونه­ای که ضمن حفظ نقدینگی شرکت؛ بیشترین عایدی ممکن نصیب سهامداران گردد.
7- کاهش نسبت بدهی به تنها سه درصد، افزایش ارزش ویژه هر سهم از 992 ریال به 1،358 ریال، افزایش بازده حقوق صاحبان سهام از 10 درصد در پایان سال‌مالی گذشته به 27 درصد در پایان سال‌مالی مورد گزارش و افزایش بازده دارایی‌ها از 9 درصد به 26 درصد، برگ های دیگری از کتاب موفقیت‌های شرکت در طی سال‌مالی منتهی به آذر 89 بوده­ اند.
۸- حضور موثر و فعال در مجامع عمومی و فوق­ العاده شرکت‌های سرمایه­ پذیر در جهت حفظ و صیانت از سرمایه ­گذاری‌های انجام شده بورسی و غیر‌بورسی به منظور ایفای نقش­های کنترلی و مدیریتی و انجام وظایف قانونی.


۹- پیگیری مستمر وصول مطالبات معوقه به‌ویژه سود سهام، به طوری که در حال حاضر به استثنای دو مورد، کلیه مطالبات وصول شده و دوره وصول مطالبات به ۲۰۵ روز (کمتر از ۷ ماه) کاهش یافته است.
10- برقراری ارتباطات موثر با شرکت‌های گروه توسعه ملی در سطوح مدیریتی و کارشناسی به منظور هماهنگی هر چه مطلوب‌تر در پیشبرد اهداف مجموعه.
۱۱- تقویت بنیه کارشناسی با جذب و به‌کارگیری نیروهای متخصص، جوان و در عین حال با تجربه با رویکرد کار کارشناسی و ارزیابی شرکت‌ها، داشتن برنامه مستمر بازدید از شرکت‌ها، شرکت در سمینارها و کنفرانس‌ها و برگزاری جلسات کمیته سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد بستر مناسب در جهت اتخاذ تصمیمات لازم و بهبود وضعیت پرتفوی شرکت.


برنامه‌های آینده شرکت
1- حضور فعال و ایفای نقش موثر در بازار سرمایه از طریق فعالیت در بورس اوراق بهادار.
۲- فعالیت حرفه­ ای و تخصصی به عنوان بازوی بورسی و اجرایی هلدینگ گروه توسعه ملی به نحوی که تمرکز فعالیت‌های بورسی ضمن ایجاد ارزش افزوده باعث نقد شوندگی بالای سهام گروه و شرکت‌های تابعه گردیده و از ظرفیت­ های ایجاد شده بهره ­برداری شود.
3- تهیه و تدوین چارچوب پرتفوی هدف با در نظر گرفتن دیدگاه­های مدیریتی هلدینگ و کاهش ریسک و افزایش بازده سرمایه ­گذاری­ها.
۴- فروش سرمایه ­گذاری‌های کم بازده و تبدیل وجوه حاصل به سرمایه­ گذاری‌های مناسب‌تر در صنایع پیشرو و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه و عرضه‌های اولیه خصوصا فعالیت موثر در واگذاری­ها مربوط به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی.


5- برنامه‌ریزی برای تسریع در ساخت برج اداری و تجاری برزیل به همراه برنامه‌ریزی در خصوص توسعه مطلوب در بخش ساختمان به نحوی که از پتانسیل­ های موجود در شرایط اقتصادی فعلی استفاده گردد.
۶- بررسی کارشناسانه صنایع و شرکت‌های فعال کشور به خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به منظور داشتن تصویری دقیق و شفاف از وضعیت آتی این شرکت‌ها بعد از اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها، به گونه ­ای که صنایع و شرکت‌ها
به لحاظ میزان تاثیر‌پذیری از این قانون شناخته و رتبه بندی شوند تا نهایتا ترکیب پرتفوی شرکت به صورت پویا مورد تعدیل قرار گرفته و بهینه گردد.
۷- تدوین نهایی و اجرایی نمودن استراتژی شرکت در راستای استراتژی هلدینگ گروه
8- بازبینی و تدوین مجدد آئین نامه اجرایی فعالیت شرکت و انجام اصلاحات ساختاری ضروری.