واکنش رسمی ایران به تحولات مصر

مهمانپرست: مقامات مصر ضمن تمکین به خواسته‌های بحق ملت مسلمان از هرگونه برخورد خشونت­‌آمیز خودداری کنند

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه تظاهرات مردم مسلمان مصر را حرکتی عدالت‌خواهانه و در جهت تحقق خواسته‌های ملی و اعتقادی دانست. به گزارش ایرنا، مهمانپرست گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری و رصد دقیق حوادث مصر انتظار دارد مقامات این کشور ضمن شنیدن صدای ملت مسلمان و تمکین به خواسته‌های بحق آنها از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی و پلیس با موج بیداری اسلامی که به صورت نهضتی مردمی در این کشور به حرکت درآمده، خودداری کنند.

مردم مسلمان مصر در چند روز اخیر و به ویژه پس از انقلاب مردم تونس و سرنگونی حکومت «زین‌العابدین علی» در اعتراض به شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور به خیابان‌ها ریخته و خواستار برکناری «حسنی مبارک» از ریاست جمهوری شده‌اند.

افزون بر مهمانپرست، یک منبع آگاه در وزارت خارجه، مصر و مردم این کشور را دارای استحقاق موقعیت‌های بالاتر و تاثیرگذارتری در خاورمیانه و جهان اسلام دانست و گفت: حرکت مردم مصر ناشی از بیداری اسلامی در منطقه است.

این منبع آگاه در وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایرانا، با تشریح تحولات جاری در مصر گفت: حرکت مردم عدالت‌خواه مصر بر اساس آموزه‌های دینی و ناشی از بیداری اسلامی در منطقه و به منظور بازگشت این کشور به جایگاه اصلی خود در صحنه‌های داخلی، منطقه ای و بین‌المللی است.

وی نیز تاکید کرد: مقامات مصر باید ضمن تمکین به خواسته‌های بحق مردم این کشور از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز نیروهای نظامی و امنیتی با موج مردمی خودداری کنند.

خاورمیانه‌ای جدید با پایه‌های اسلامی

در همین رابطه، محمدکریم عابدی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تحولات اخیر خاورمیانه و کشورهای عربی را زمینه‌ساز ایجاد خاورمیانه‌ای مستحکم با پایه‌های اسلامی ارزیابی کرد.

عابدی، در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به تحولات اخیر روی داده در کشورهای عربی و خاورمیانه اظهار کرد: فشار، ظلم، جور و نژادپرستی دارای مصرفی مقطعی است و در طول تاریخ نیز همواره مستبدین و مستکبرین زمان مصرف خاصی داشته‌اند و پس از آن غیرقابل استفاده بودند که نمونه آن را می‌توان در قضیه رضاشاه و صدام مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت‌های منطقه خاورمیانه از جمله در مصر، اردن، تونس و یمن دولت‌های دموکراتیک و مردمی نیستند و اغلب با مردم و دین‌خواهان مبارزه می‌کنند، گفت: مثلث شوم آمریکا، انگلیس و اسرائیل که تروریسم را نهادینه کرده است، پشتوانه این حکومت‌ها هستند و تنها قصد آنها این است که خاورمیانه بزرگ را به سرکردگی اسرائیل ایجاد کنند؛ اما از این مساله غافلند که این امر تحقق نمی‌یابد.

عابدی با یادآوری وعده خداوند در مورد از بین رفتن ظالمان خاطرنشان کرد: حکومت‌های این کشورها به اصطلاح مسلمان هستند؛ اما وعده خداوند را باور ندارند؛ اما این بار با تحقق وعده خداوند، خاورمیانه دارای آینده‌ای مستحکم و با حاکمیت اسلام خواهد بود.

این نماینده مجلس اظهار امیدواری کرد که این خاورمیانه بتواند الگویی برای جامعه بشریت در صلح و دوستی باشد.

احتمال تکرار انقلاب مصر در بسیاری از کشورهای اسلامی

در همین رابطه ،سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه نیز مصر را قلب دنیای عرب دانست و گفت: هرگونه تغییر سیاسی و انقلاب سیاسی اجتماعی در مصر می‌تواند عینا در بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر تکرار شود.

سردار سلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اعتراضات مردم مصر و تونس در مقابل حکومت‌هایشان، اظهار کرد: عاقبت نظام‌های سلطه‌ که وابسته به بیگانگان هستند و یک جریان دیکتاتوری را در کشورشان به راه می‌اندازند، همین است.

وی افزود: این یک تکثیری است از انقلاب اسلامی که در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام اتفاق افتاده است و این الهام به مردم مصر هم رسیده است و آنها الان تحت یک قیام مشابه انقلاب اسلامی در ۳۲ سال پیش قرار دارند که نظام شاهنشاهی را ساقط کردند و تقریبا همان مدل در حال تکرار است، همین طور در سایر کشورهای اسلامی دیگر هم این اتفاق به صورت یک زنجیره در حال شکل‌گیری است.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به موقعیت کشور مصر تاکید کرد: نکته مهم این است که مصر قلب دنیای عرب است و در حقیقت قلب تغییر نامیده می‌شود و هرگونه تغییر سیاسی و انقلاب سیاسی اجتماعی در مصر می‌تواند عینا در بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر تکرار شود.