تولید مسکن در کارخانه«  سی‌بن‌ سازه مهر»
L.S.F ؛ سریع‌سازی مسکن با فولاد
پروژه ۷۲ واحدی مسکن مهر - فاز ۳ پرند - سازنده شرکت سی بن سازه مهر
مسکن و سر پناه انسانی یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروز بشری می باشد. کشور ایران با جمعیت جوان آن، از کمبود مسکن در رنج است و در آینده نزدیک این کمبود بصورت یک بحران اجتماعی خود را نشان خواهد داد.

مهدی مستاجران مدیر عامل شرکت سی‌بن‌سازه مهر با بیان این مطلب گفت: اتکا به سیستم های سنتی دسترسی به حل این معضل را ناممکن ساخته است و تنها راه حل این مشکل (تولید سالانه حدود یک میلیون واحد) اتکا به روشهای نوین و صنعتی می باشد که عزم ملی دولت در راه اندازی سیستم های صنعتی ساختمان نشانگر اهمیت این نیاز می باشد.
وی افزود: شرکت مهندسی سی بن سازه مهر در ابتدا تحت نام گروه مهندسی سی بن در سال ۱۳۸۰ مطالعات و تحقیقات خود را در زمینه ساختمان‌های پیش‌ساخته آغاز نموده و ضمن آشنایی با انواع سیستم های ساختمان های پیش ساخته در دیگر کشورها، در جریان زلزله ویرانگر بم، در امر اسکان موقت شرکت نموده و در مدت زمان کوتاه موفق به احداث ۳۰۰۰ واحد اسکان پیش ساخته در منطقه زلزله گردید. در سال ۱۳۸۴ این شرکت تحت نام شرکت مهندسی سی بن سازه مهر به ثبت رسید .
مستاجران تصریح کرد: تحقیقات علمی شرکت نهایتا به راه حل منطقی جهت ساخت و ساز صنعتی منجر شد و استفاده از سیستم سازه های فولادی سبک سرد نورد شده (Cold Formed Steel Light Weighted Structures Technology ) مد نظر قرار گرفت. تمامی اجزا‌ی‌سازه ای، با اتصالات پیچی به هم متصل شده و تشکیل یک سیستم یکپارچه ساختمانی مقاوم در برابر باد، زلزله، برف و ... را می دهد. استفاده از پانل های گچی (Gypsum Board) و پانل های سیمانی (Fiber Cement or Cement Board) در پوشش دیوارها، شرایط پیش ساختگی با ویژگی های بسیار را برای این ساختمان ها فراهم می سازد.
مدیر عامل سی‌بن‌سازه مهر افزود: سیستم ساختمان سازی این شرکت مبتنی بر یک روش صنعتی و تولید کارخانه ای می باشد که با صرفه جویی در استفاده از منابع طبیعی بیشترین بازده از یک سر پناه را به همراه داشته باشد. این روش نوین بر مبنای استفاده از ساخت و ساز خشک معروف به LSF (Light weight Steel Framing) می باشد. مشخصات و ویژگی های این روش، ما را به سیستم ساختمان سازی سریع، مقاوم، زیبا و بادوام رهنمون ساخته است.
مستاجران همچنین گفت: شرکت سی بن با تکیه بر تجربه چندین ساله خود در ساخت بالغ بر 70000 متر مربع سازه نوین در قالب دهها مجموعه با کاربری‌های مختلف (مسکونی، اداری، آموزشی، بیمارستانی، عمومی و ...) استفاده از روشهای مختلف و مصالح متنوع را در ساخت در دستور کار قرار داده و همواaره از رضایت کامل بهره برداران برخوردار بوده است.
وی گفت: هم اکنون شرکت سی بن سازه مهر با تکیه بر تجارب گذشته و مطالعات فراوان به یک راه حل ساختمان سازی رسیده که این شرکت را در زمره فن آوران نوین ساختمان از طرف سازمان های ذیصلاح قرار داده است. این شرکت با تحقیقات گسترده وارد صنعت ساخت و ساز نوین شده و در ساخت انواع مجموعه های بین راهی کشور، ویلایی، مراکز درمانی و همچنین پروژه های انبوه سازی مهارت کافی کسب نموده است که می توان به پروژه انبوه سازی مسکن مهر ۲۷۶ واحدی شهر جدید پرند اشاره کرد. همچنین پروژه انبوه سازی ۲۴۰ واحدی چادگان اصفهان نیز توسط شرکت در حال اجرا می باشد.
همچنین بالغ بر 65000 متر مربع زیر بنا توسط شرکت در دست احداث می باشد که از آن جمله پروژه مسکونی 204 واحدی فاز 5 شهر جدید پرندو مجموعه مسکونی 150 واحدی افجد اصفهان توسط شرکت سی بن در حال اجرا می باشد. همچنین پروژه های اداری و مسکونی متعددی به زیر بنای تقریبی 8000 متر مربع هم اکنون در شهر تهران در حال احداث می باشد.


تحقیقات انجام شده در زمینه قاب‌های سبک فولادی
واحد تحقیق و توسعه شرکت سی‌بن سازه مهر با کادر علمی مجرب فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه سیستم‌های LSF و قاب‌های سبک فولادی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ترجمه‌کتاب Bracing Cold-formed Steel Structures
- ترجمه کتاب Prescriptive Method For Residential-Formed Steel Framing با عنوان روش توصیه شده برای سیستم قاب‌بندی با فولادهای سردکاری شده در خانه‌های مسکونی
- ارائه مقاله با عنوان بررسی سیستم ساختمانی قاب فولادی سبک(LSF) در مناطق با خطر لرزه خیزی بسیار زیاد- اقدام به ترجمه کتاب Steel Frame House Construction.

معرفی سازه فولادی سرد نورد شده
(سیستم LSF)
سیستم LSF که از مقاطع سرد نورد شده فولادی(CFS) ساخته می‌شود در حدود 20 سال است که به شکل گسترده در تولید صنعتی انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به کار می‌رود و به عنوان جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی ساخت ، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز کشورهای پیشرفته یافته است . نتایج بررسی ها نشان می‌دهد استفاده از سیستم (LSF) علاوه بر این که سرعت اجرا را حداقل دو برابر می‌نماید، منجر به کاهش چهل درصدی در فولاد مصرفی خواهد شد.
این سیستم به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه‌ای مناسب در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است.
از سال 1990 به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش‌ساخته سازی سیستم LSF کاربرد وسیعی یافت، به طوریکه امروزه این سیستم در آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر در احداث ساختمان‌های تجاری و مسکونی کوتاه مرتبه و میان مرتبه کاربرد زیادی دارد .