صدورخدمات صنعتی سازی مسکن به عراق
بازیار: سازنده‌های مسکن‌مهر وعده‌های روز اول قرارداد را در عمل مشاهده نکرده‌اند
مدیر عامل شرکت سازه‌های تک‌ایستا از مذاکره اولیه با بخش خصوصی عراق برای ساخت حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی‌مهر در این کشور خبر داد.

آرش بازیار گفت: گروهی از سرمایه‌گذاران عراقی اخیرا در نمایشگاه BIG FIVE دبی ضمن بازدید از غرفه تک‌ایستا و مشاهده توانمندی‌های فنی و تکنیکی این شرکت، درخواست کردند تک‌ایستا با تولید قطعات پیش‌ساخته مسکن و حمل آن به عراق اقدام به ساخت واحدهای مسکونی در این کشور کند.
بازیار افزود: این اولین گام برای صادرات صنعتی‌سازی مسکن است که با توجه به تجربه کوتاه شرکت‌های ساختمانی ایرانی در این زمینه، نشان از موفقیت در این راه دارد.
مدیر عامل تک‌ایستا تصریح کرد: ساخت مسکن در کشورهای خارجی به شیوه صنعتی‌سازی نوعی صدور خدمات فنی مهندسی محسوب می‌شود که باعث ارز‌آوری به کشور و ارتقای توانایی‌های شرکت‌های ایرانی خواهد شد.
وی افزود: در مذاکرات اولیه با سرمایه‌گذار عراقی قرار بر این شده حدود یک‌ هزار واحد ویلایی ۱۲۰ تا ۱۵۰ مترمربع یک طبقه حیاط‌دار در بصره توسط شرکت تک‌ایستا احداث شود که قیمت هر مترمربع ساخت آن بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار برآورد شده است.
تک ایستا در حال حاضر دارای کارخانه‌ای در شهرک بزرگ صنعتی شیراز است که قادر است از طریق تولید قطعات ساختمانی به روش I.C.F سالانه 5 هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل دهد.
مهندس آرش بازیار، مدیرعامل و جانشین رییس هیات‌مدیره شرکت سازه‌های تک ایستا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه تک ایستا دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است، تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در شیراز، اصفهان و شهر جدید پرند در حال ساخت است و واحدهایی که در فاز ۳ پرند از سال گذشته ساخت آن آغاز شد هم‌اکنون در مرحله تحویل موقت قرار دارد.
ایده ساختمان‌سازی با فن‌آوری نوین از سال 84 در شرکت تک ایستا مورد بررسی قرار گرفت و از بین انواع سیستم‌ها، فن‌آوری insulated concrete forms) I.C.F )یا همان سیستم عایق‌های قالب ماندگار برای تولید در این شرکت برگزیده شد. از بین حالت‌های مختلف ساخت در این روش، آخرین مدل آن که شیوه ساخت به روش عمودی است و در سال 2007 تکنولوژی برتر آمریکا شناخته شده، در تک ایستا انتخاب شد. این طرح پس از انجام تغییراتی بومی‌سازی شد و در سال 86 به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه و تاییدیه آن اخذ شد.
بازیار افزود: نوع ساخت‌وسازهایی که تک ایستا انجام می‌دهد به لحاظ بومی‌سازی که تیم تحقیق و توسعه این شرکت بر روی فن‌آوری I.C.F انجام داده بهترین کیفیت را دارد؛ ضمن اینکه سرعت ساخت در این روش در مقایسه با روش سنتی‌سازی ۷ برابر بیشتر است. همچنین مصرف انرژی در سازه‌های I.C.F یک‌صدم ساختمان‌های معمولی است و پرت انرژی نیز به صفر نزدیک می‌شود.
مدیر عامل تک‌ایستا همچنین تصریح کرد: اخیرا بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال بررسی طرح ساخته خانه‌های روستایی به شکل پیش‌ساخته است.
این انبوه‌ساز صنعتی‌ساز در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره مشکلاتی که در ساخت مسکن‌مهر وجود دارد و هزینه‌های پنهانی که در حین عملیات ساخت بر دوش سازنده تحمیل شده این‌طور گفت: براساس تفاهمنامه‌های سه جانبه که بین انبوه‌ساز، وزارت مسکن و بانک مسکن منعقد شده قیمت ساخت هر متر مربع از واحدهای مسکونی‌مهر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است، اما این قیمت فقط کفاف هزینه‌های ساخت را می‌دهد در حالی‌که انبوه‌ساز مجبور است در این راه کلی هزینه‌های پیش‌بینی نشده همچون مالیات‌بر ارزش‌افزوده، بیمه کارگران ساختمانی، هزینه محضر برای دریافت تسهیلات بانکی، هزینه اجاره زمین و پروانه ساخت و همچنین هزینه بیمه موضوع پیمان و نیز هزینه نظارت و نظام مهندسی را متحمل شده و پرداخت کند.
بازیار با بیان اینکه در پروژه‌‌ای که در فاز 3 پرند در حال ساخت آن است، نه تنها سودی عاید شرکت نشده بلکه زیان چند ده هزار تومانی به ازای هر متر مربع دیده است، گفت: در حالیکه واحدهای مسکونی‌مهر ساخته شده در پرند آماده تحویل است، اما هیچ تعاونی به پروژه معرفی نشده و 25 درصد از هزینه‌هایی که انجام شده و باید با آورده نقدی متقاضیان تامین شود، هنوز به دست سازنده‌ها نرسیده است.


مدیر عامل تک‌ایستا افزود: حدود نیم درصد از کل ارزش قرارداد بابت محضر و ضمانت بانکی جهت دریافت تسهیلات ساخت هزینه شده، حدود متری 5 هزار تومان برای پروانه ساخت پرداخت شده و به ازای هر واحد مسکونی در حال ساخت، مبلغ هزار تومان بابت اجاره زمین پرداخت شده و متری هزار تومان نیز بابت عوارض شهری پرداخت شده است و همچنین هزینه بیمه به ازای متری 7 هزارتومان، حق نظارت متری 2700 تومان ، و نظام مهندسی متری 5هزار تومان که مجموع این هزینه‌ها به اضافه سفارش‌های خارج از قراردادی که به سازنده‌ها ارائه شده بابت نقاشی، کابینت و سرامیک واحدها، هزینه ساخت عملا به 340 تا 350 هزار تومان در متر مربع افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ارزش قرارداد بر اساس متری 300 هزار تومان تنظیم شده و مشخص نیست مابه‌التفاوت این رقم را باید چه کسی پرداخت کند.
وی افزود: مسائل و اتفاقاتی که در پروژه‌های مسکن‌مهر به وقوع پیوسته انگیزه ساخت‌وساز برای شرکت‌های صنعتی‌‌ساز را پایین آورده است و در صورتی که برای رفع آن برنامه‌ریزی نشود، شرکت‌های ساختمانی برای سال آینده توان تعریف پروژه‌های جدید را ندارند.
بازیار تاکید کرد: کارخانه‌های تولید قطعات پیش‌ساخته مسکن باید سال به سال ظرفیت ساخت را افزایش دهند، اما رویه کنونی در مسکن‌مهر که تنها پروژه فعال مسکن‌سازی در سطح کشور به حساب می‌آید، اگر اصلاح نشود، امکان ادامه فعالیت در آن از بین خواهد رفت.
مدیر عامل تک‌ایستا در ادامه مشکل در واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای صنعتی‌سازی مسکن را به عنوان یک مانع بر سر راه فعالیت عنوان کرد و گفت: موانع گمرکی در این مسیر، با روح صنعتی‌سازی در تضاد است.
بازیار خواستار برخورد یکسان گمرکی با شرکت‌های ساختمانی شد و گفت: منع واردات یا مجوز ورود ماشین‌آلات ساختمانی باید برای شرکت‌های داخلی و خارجی به شکل یکسان صادر شود.
مدیر عامل تک ایستا افزود: سازه‌های ICF از لحاظ صوت و حرارت از بهترین نوع ساختمان‌ها هستند؛ چرا که مصرف انرژی در این سازه‌ها یک صدم مصرف انرژی در ساختمان‌های معمولی است. بنابراین اهمیت این سازه‌ها بعد از اجرای آزادسازی یارانه‌ها بیشتر مشخص خواهد شد.
فرق صنعتی‌سازی به روش LSF با روش ICF در این است که LSF در واقع یک سیستم ساختمانی است؛ به این معنا که سازه، سازه‌ای جدید است و طراحی آن با سیستم معمولی متفاوت است؛ اما ICF سازه جدیدی نیست. یک سازه بتنی معمولی است و تعریفی که برای آن شده شامل دیوار باربر برشی در دو جهت ساختمان می‌باشد. در این سیستم تیر و ستون دیده نمی‌شود، بلکه کل سیستم باربر، دیوار است. روش اجرایی دیوار در سیستم‌های سنتی به این شکل است که قالب یا چوبی یا فلزی است؛ اما در سیستم ICF قالب نه چوبی است و نه فلزی، بلکه قالب پلی استایرن فرآوری شده با چگالی بالا است که در دو طرف دیوار قرار می‌گیرد. ویژگی این فن‌آوری در سرعت اجرای بسیار بالای آن است؛ به طوری که اگر دیواری در سیستم سنتی 30 روزه ساخته شود، این دیوار در روش صنعتی‌سازی با روش ICF در 4 روز قالب‌بندی می‌شود. به این ترتیب در این روش تقریبا هر 6 روز می‌توان یک سقف احداث کرد.
ICF علاوه بر ساختمان‌سازی به دلیل اینکه استحکام بالایی دارد در صنایع، پتروشیمی، پالایشگاه و در مکان‌هایی که عایق صوت و حرارت هستند کاربرد دارد.
مدیرعامل تک ایستا در پایان گفت‌وگو از دولت درخواست کرد برای گسترش فرهنگ صنعتی‌سازی مسکن در بین فعالان ساختمانی حمایت‌ها از این بخش گسترش پیدا کند. به‌طوری‌که بخش‌های مختلف دولت برای واردات فناوری‌های نوین ساختمانی و بومی کردن آنها با معماری ایرانی -اسلامی نهایت پشتیبانی را انجام دهند، برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز صنعتی‌سازی مسکن موانع گمرکی برطرف شود و همچنین مسیر فعالیت برای این شرکت‌ها هموار شود.
وی افزود: تک ایستا قبل از اینکه هر شرکت دیگری در ایران به فکر صنعتی‌سازی باشد، به این ابتکار رو آورد و از معدود تولیدکننده‌هایی در این حوزه است که طرح‌های تحقیقاتی فراوانی انجام داده است. وی تصریح کرد: در کشور یا کار بزرگ نباید انجام شود یا اینکه باید اسباب و وسایل انجام آن مهیا باشد.در حال حاضر هزینه ساخت صنعتی با ساخت سنتی یکسان محاسبه می‌شود در حالیکه برای صنعتی سازها هزینه ساخت به مراتب بیش از سنتی سازها تمام می‌شود ضمن اینکه کیفیت ساخت در صنعتی سازی بالاست.