مسعود رضا طاهری- قیمت طلا در بازارهای جهانی تا غروب دیروز با ۱۰ دلار کاهش به ۱۳۲۸ دلار رسید. قیمت طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفته گذشته در سطح ۴/۱۳۳۸ دلار بسته شده بود. منحنی تغییرات بهای طلا در بازارهای جهانی که از آغاز سال نو میلادی روند نزولی به خود گرفته بود، در آستانه تغییر حکومت در مصر روند متفاوتی به خود گرفته است.

نگرانی بازارهای مالی جهان از سرنگونی رژیم مصر، افت بازارهای بورس و نگرانی از سرایت ناآرامی‌های کشور مصر به سایر کشورهای منطقه، موجب افزایش قیمت طلا تا ۱۳۴۵ دلار طی روزهای اخیر نیز شده بود.

از سویی از سرگیری روند نزولی قیمت طلا تا ۱۳۲۸ دلار می‌تواند علامتی برای بازگشت آرامش به بازارهای مالی جهانی باشد. شایعه سقوط حکومت مبارک فشار بر بازار طلا را افزایش داده است. شرایطی که احتمالا با بروز نشانه‌هایی از پایان ناآرمی‌ها در مصر می‌تواند به سرعت مرتفع شود.

بازار داخلی

بازار داخلی سکه و ارز نیز طی روزهای اخیر متاثر از بلاتکلیفی اوضاع سیاسی در خاورمیانه از یک سو و امید به بهبود شرایط اقتصادی در اروپا و ثابت ماندن نرخ بهره در آمریکا از سوی دیگر، شاهد کمترین تغییر بوده است. قیمت سکه بهار آزادی ۳۵۶ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴۱۲ هزار تومان (این قیمت توسط سایت اتحادیه طلا و جواهر ۴۱۴ هزار تومان اعلام شد)،نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش ۱۷۸ هزار تومان و ربع سکه با ۵۰۰ تومان کاهش ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار فروخته شدند.در بازار ارز قیمت دلار ۱۰۹۵ تومان و یورو ۱۴۸۳ تومان بدون تغییر عرضه شدند.

کاهش ارزش یورو در برابر دلار

ایسنا نیز گزارش داد :یورو که ارز واحد ۱۷ کشور اروپایی است، با روی آوردن سرمایه‌گذاران به دلار در پی ادامه ناآرامی در مصر، رشد هفته گذشته خود را از دست داده و در برابر این ارز کاهش یافت.

این خبرگزاری به نقل از بلومبرگ نوشت: یورو در معاملات اروپایی صبح روز دوشنبه۳۶۰۸/۱دلار مبادله شد که کمتر از ۳۶۱۵/۱ دلار مبادله شده در ساعات پایانی روز جمعه در نیویورک بود و پیش از بهبود مجدد به میزان پایین ۳۵۷۱/۱ دلار رسید.

برابری پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا اندکی افزایش یافته و از ۵۸۶۹/۱ دلار در روز جمعه به ۵۸۸۰/۱ دلار رسید در حالی که دلار در برابر ین ژاپن تنزل داشت و در نیویورک از ۱۷/۸۲ ین به ۰۴/۸۲ ین کاهش یافت.

ناآرامی در مصر تقاضای سرمایه‌گذاران برای دارایی مطمئن و فروش دارایی‌های پرخطرتر را افزایش داده است.

خبرگزاری فارس نیز نوشت: به‌رغم گسترش نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص وضعیت مصر و ادامه درگیری‌ها در این کشور قیمت جهانی طلا دوشنبه کاهش یافت و به ۱۳۲۸ دلار در هر اونس رسید.

بنابراین گزارش کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاسی و اقتصادی نگران گسترش انقلاب تونس و مصر به سایر کشورهای عربی خاورمیانه هستند و همین موضوع بازارهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. در عین حال به‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک منبع مطمئن سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش قیمت آن، بازار جهانی طلا در روز دوشنبه با افزایش عرضه روبه‌رو شد.

هر اونس طلا در این روز در بازارهای جهانی با ۱۰ دلار کاهش نسبت به روز جمعه مواجه شد و به ۱۳۲۸ دلار رسید.

در عین حال کارشناسان اقتصادی همچنان بر این باورند که ادامه تنش‌های سیاسی در مصر موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد. برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه مدت به بیش از ۱۳۴۸ دلار خواهد رسید. برخی کارشناسان نیز معتقدند تنش‌ها و درگیری‌ها در مصر چند روز بیشتر ادامه نخواهد داشت و با دخالت آمریکا مسائل مصر هرچه زودتر حل و فصل خواهد شد.