مرکز خدمات فولاد‌ایران- با توجه به مشخص نبودن روند‌ آینده قیمت‌ها در بازار، تقاضای ورق در ترکیه کاهش یافته است. با توجه به پایین تر بودن قیمت پیشنهادی ورق گرم و ورق سرد صادراتی اوکراین به ترکیه در مقایسه با قیمت‌این محصولات در بازار داخلی‌این کشور و قیمت کارخانه‌ها در روسیه، تمایل ترکیه‌ای‌ها برای واردات از اوکراین افزایش یافته است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی اوکراین به ترکیه ۷۶۰ تا ۷۷۰ دلار هر تن سی اف آر می‌باشد و کارخانه‌ها در روسیه خواستار صادرات همین محصول در قیمت ۸۳۰ تا ۸۶۰ دلار هر تن سی اف آر هستند. ورق گرم ماه آوریل تولید داخل نیز در قیمت ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد می‌شود.

قیمت پیشنهادی ورق سرد کارخانه‌ها در اوکراین ۸۸۵ تا ۸۹۰ دلار هر تن سی اف آر و قیمت همین محصول کارخانه‌ها در روسیه ۹۵۰ تا ۹۷۰ دلار هر تن است. ورق سرد تولید داخل هم در قیمت ۹۵۰ تا ۹۶۰ دلار هر تن به فروش می‌رسد.

برخی از دست‌اندرکاران اظهار داشته‌اند که تقاضای ورق در بازار داخلی روسیه بالا است، به همین دلیل احتمال کاهش قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها در‌این کشور ضعیف است، اما با توجه به پایین بودن تقاضای مصرف کننده‌های نهایی تجار تمایلی برای خرید ندارند. در‌این میان برخی بر‌این باورند که کارخانه‌ها در ترکیه به منظور بالا بردن قدرت رقابت خود با محصولات اوکراین، باید قیمت پیشنهادی خود را کاهش دهند، ‌این در حالی است که عده‌ای نیز اظهار داشته‌اند که قیمت ورق در ترکیه هم قیمت بازارهای جهانی می‌باشد و احتمال کاهش قیمت در ‌این کشور ضعیف است. احتمالا تقاضای خرید در ماه مارس افزایش خواهد یافت.

بالا بودن موجودی ورق در جنوب اروپا

در حال حاضر حجم بالایی از سفارشات قبلی ورق، وارد بنادر جنوب اروپا شده است و‌این امر کارخانه‌ها در‌این منطقه را تحت فشار قرار داده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت ورق در بنادر ‌این منطقه به خصوص قیمت ورق گرم بسیار جذاب می‌باشد. بیش از ۳۰ هزار تن ورق نیز هفته‌ آینده وارد بنادر جنوب اروپا خواهد شد. بالا بودن موجودی بر قیمت ورق در‌این منطقه فشار می‌آورد. در کل قیمت ورق گرم در‌این منطقه در حدود ۶۰۰ تا ۶۲۰ یورو هر تن می‌باشد، اما برخی از تجار قیمت پیشنهادی خود را هفته گذشته کاهش داده و به ۵۸۰ تا ۶۰۰ یورو هر تن رساندند. هنوز مشخص نیست که ‌این امر منجر به کاهش قیمت ورق در‌این منطقه خواهد شد یا نه اما بدون شک کارخانه‌ها در جنوب اروپا تحت فشار خواهند بود. در‌این میان وضعیت بازار ورق سرد به دلیل پایین تر بودن تعداد محموله‌های وارداتی بهتر می‌باشد و قیمت پیشنهادی ‌این محصول ۷۰۰ تا ۷۱۰ یورو هر تن است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک محموله ورق سرد هم از چین در قیمت ۶۷۰ یورو هر تن وارد بنادر‌این منطقه خواهد شد.