دنیای‌اقتصاد- بیرجند - محمد قربانی: استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ۵۰میلیون یورو از محل مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان خراسان جنوبی برای اجرای طرح توسعه شرکت کویرتایر در نظر گرفته شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت کویرتایر، مهندس قهرمان رشید در دیدار با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید، رییس هیات مدیره، مدیرعامل و مدیر کارخانه کویر تایر با بیان این مطلب بر حمایت همه‌جانبه از کویرتایر به عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی و اشتغالزای استان تاکید کرد و با بیان اینکه تاکنون برای رفع مشکلات این واحد صنعتی پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است، یادآورشد: آمادگی داریم تا این واحد صنعتی بزرگ را که موجب ایجاد اشتغال وتوسعه در استان شده است، حمایت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد سهام کویرتایر متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری امید است، از مدیرعامل این شرکت خواست تا هرچه سریع‌تر اجرای طرح توسعه را عملیاتی کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته توسط شرکت سرمایه‌گذاری امید در سرمایه‌گذاری و مدیریت بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان خاطرنشان کرد: کویرتایر نماد صنعت استان خراسان جنوبی است و سرپا نگه‌داشتن، تقویت، توسعه و حمایت از این واحد صنعتی از اولویت ویژه برخوردار است.رشید همچنین با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری امید در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور سرمایه‌گذاری داشته است، گفت: انتظار داریم این شرکت در بخش‌های مختلفی در استان خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کند و با توجه به فرصت‌ها، توان و بضاعتی که در این منطقه وجود دارد، شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری در این منطقه باشیم.

وی بر آمادگی استان برای هر نوع همراهی در تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت امید تاکید کرد و یادآور شد: زمین و تسهیلات و سایر خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.

آماده سرمایه‌گذاری در استان هستیم

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید نیز در این دیدار با قدردانی از استاندار خراسان جنوبی در حمایت از بزرگ‌ترین طرح صنعتی استان بر آمادگی این شرکت برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در استان تاکید کرد.مهندس میرعلی یاری افزود: اگر ظرفیت، مکان و فضای مناسب در استان وجود داشته باشد آماده سرمایه‌گذاری هستیم.وی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری امید از مجموعه شرکت‌های تحت پوشش بانک سپه است که ارزش سرمایه آن بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی در اقصی نقاط کشور سرمایه‌گذاری کرده است، یادآور شد: مهم‌ترین بخش فعالیت ما در صنایع معدنی است.یاری در ادامه افزود: نگاه بانک سپه به کویرتایر این است که با رفع مشکلات بین‌المللی و رفع موانع انتقال تکنولوژی، اجرای طرح توسعه این کارخانه را سریعتر عملیاتی کنیم.وی گفت: اجرای این طرح آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد و علاوه بر اشتغالزایی پایدار بیش از ۸۰۰ نفر، ظرفیت تولید کارخانه به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، مدیران توانمند و با تجربه در صنعت کشور را از مزیت‌های این واحد برشمرد و از استاندار خراسان جنوبی خواست برای اجرای طرح توسعه و همچنین رفع مشکلات موجود، این کارخانه را حمایت کنند.وی با اشاره به اینکه اجرای طرح توسعه در این کارخانه نگاه حمایتی و کشوری می‌طلبد، ابراز امیدواری کرد: با حمایت مدیریت استانی از این مجموعه، شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه این واحد باشیم.

۷۸ درصد هزینه‌های کارخانه را مواد اولیه تشکیل می‌دهد

مدیر عامل شرکت کویر تایر نیز در این دیدار با بیان مشکلات فراروی کارخانه اظهار کرد: برخی مشکلات موجب شده که در سال مالی جاری دچار ضرر و زیان شویم و این مهم سرمایه‌گذاری جدید را نیز خدشه دارخواهد کرد.مهندس منصورکامران با قدردانی ازحمایت استاندار خراسان جنوبی از این واحد و پیگیری مشکلات جاری بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان، یادآور شد: ۲۰ برابر شدن هزینه سوخت و سایر حامل‌های انرژی سالانه بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۷۸ درصد هزینه‌های کارخانه را مواد اولیه تشکیل می‌دهد، گفت: افزایش قیمت مواد، موجب بالا رفتن هزینه‌ها شده و شرایط ادامه کار را دشوار کرده است. وی از مقام ارشد استان خواست تا با طرح این مشکلات و انعکاس آن به هیات دولت، زمینه استمرار فعالیت در بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان را فراهم سازند.

فعالیت با بالاترین راندمان

مدیرکارخانه کویرتایر هم در این دیدار گفت: این کارخانه طی ۴ سال گذشته با ۹۵ درصد ظرفیت نصب شده ماشین‌آلات تولید داشته است و از معدود شرکت‌های تایرسازی کشور است که با بالاترین راندمان فعالیت کرده است.مهندس محمدحسین کمیلی با بیان اینکه طی این مدت نیز سود قابل‌توجهی داشته‌ایم، افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تغییر در بازار جهانی مواد اولیه از جمله مشکلات اقتصادی صنعت لاستیک کشور است.

وی بیان کرد: لاستیک جزو ۲۲ قلم کالایی است که فعلا مجوزی برای افزایش قیمت آن صادر نمی شود و این در حالی است که قیمت تمام مولفه‌های تشکیل‌دهنده تایر افزایش یافته است.

کمیلی لاستیک را حلقه ای از زنجیره حمل‌ونقل کشور دانست و گفت: با توجه به فقدان شبکه جامع راه‌آهن و شبکه هوایی گسترده در کشور، بیش از ۹۰ درصد حمل ونقل کشور در جاده‌ها صورت می‌گیرد و اگر به مشکلات صنعت لاستیک پرداخته نشود، رشد هزینه‌ها و قیمت حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت.