سنا - انعقاد قرارداد با یک شرکت کارگزاری، ‌افتتاح حساب ویژه نزد بانک ملت و پشت سر گذاشتن آزمون، سه مرحله‌ای است که سهامداران برای دریافت مجوز معاملات برخط طی می‌کنند. مدیرعامل شرکت تدبیرپرداز با بیان مطلب بالا گفت: سهامداران برای انجام معاملات آنلاین ابتدا به یک کارگزاری که دارای مجوز معاملات برخط (آنلاین) است، ‌مراجعه کرده و پس از احراز هویت و انعقاد قرارداد با شرکت کارگزاری و افتتاح حساب ویژه بازار سرمایه در بانک ملت، برای تبادل لحظه‌ای وجوه بین بانک و شرکت کارگزاری، یک کد کاربری و کلمه عبور از شرکت کارگزاری دریافت می‌کنند.

سیدناصر موسوی ادامه داد: به طورقطع آن کارگزاری باید نرم‌افزاری را که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، تهیه کرده باشد. وی تصریح کرد: البته بر اساس بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، معامله‌گر آنلاین باید دارای برخی شرایط باشد و آزمونی را نزد شرکت کارگزاری بگذراند تا مشخص شود حداقل دانش را نسبت به بازار سرمایه دارا است. وی خاطرنشان کرد: برای انجام معاملات برخط به هیچ نرم‌افزاری نیاز نیست و افراد می‌توانند تنها از طریق اینترنت نسبت به انجام معاملات برخط (آنلاین)، اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت تدبیرپرداز در پاسخ به این سوال که آیا معامله‌گر باید پولی را به حساب کارگزاری واریز کند، ابراز داشت: نیازی به انجام این کار نیست و هر زمان که فرد در حساب خود پول داشته باشد، می‌تواند نسبت به خرید سهام اقدام کند. البته معامله‌گر با کد معاملات آنلاین کارگزاری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کند و عملیات تسویه و پایاپای را کارگزاری انجام می‌دهد.

موسوی در خصوص مزایای معاملات برخط گفت: در حالت اولیه برای انجام معامله، سرمایه‌گذار باید به بانک مراجعه کرده و پس از واریز پول به حساب،‌ فیش را به کارگزاری ارسال و با حضور در کارگزاری، فرم درخواست خرید یا فروش را تکمیل می‌کرد. کارگزار هم این برگه را به تالار برده و به صورت فیزیکی وارد سامانه می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه روند یاد شده به حداقل یک تا دو ساعت زمان نیاز داشت،‌ تصریح کرد: البته در سیستم اینترنتی، سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت اینترنتی پول را به حساب کارگزار واریز کند، اما باز هم کارگزار خودش درخواست را وارد سامانه می‌کرد.

مدیرعامل تدبیرپرداز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران و سهامداران حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه جلوتر از سایت tsetmc بازار را دیده و می‌توانند نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. با این شرایط،‌ به محض تصمیم‌گیری معامله‌گر،‌ دستور در سامانه معاملات ثبت می‌شود و نیازی به صرف وقت نیست.

وی با اشاره به اینکه در این مدت استقبال از معاملات برخط و تقاضا برای دریافت مجوز بسیار بالا بوده، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده ۸۰ درصد معاملات از طریق معاملات برخط انجام شود.