افت تولید شش خودرو

گروه خودرو- این روزها برخی از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که وضعیت تولید در کشور خیلی مناسب نیست و نامطلوب بودن فضای کسب و کار، سبب شده واردات، ارجحیت پیدا کند. اگرچه این موضوع در مورد برخی از صنایع صدق می‌کند، اما خودروسازان به دلیل شرایط ویژه‌ای که دولت برای آنها فراهم کرده در این بین اوضاع متفاوتی داشته و همواره با رشد تولید مواجه بوده‌اند. این در شرایطی است که خودروسازان هنوز نتوانسته اند توقع ارتقای کیفی خودروهای داخلی ، همراه با کمیت را برآورده کنند.با این اوصاف، تولید انواع خودرو سواری طی ۱۰ ماهه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و خودروسازان توانسته اند از لحاظ کمی رشد خوبی را تجربه کنند.طبق آمار سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سه خودروساز نیمه دولتی کشور با تولید یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۷۸ دستگاه محصول سواری، رشدی ۴/۱۷ درصدی را در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته به خود می بینند.در این بین، ایران خودرو ۷/۲۰ درصد رشد کرده و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب حائز رشد تولیدی ۱۹ و ۰۴/۹ درصدی شده اند.بیشترین تیراژ تولید را همچنان پراید در اختیار دارد و بالاترین درصد رشد را نیز تندر-۹۰ ایران خودرو نصیب خود کرده است.همچنین شش خودرو از جمله روآ، ماکسیما و زانتیا نیز با افت تولید روبه‌رو شده اند.

افت و خیز پژویی

اما نگاهی به جزئیات آمار تولید ۱۰ ماهه امسال بیندازیم و ابتدا از خاندان پژو شروع کنیم.آن طور که در آمار آمده، پژو روآ بازهم با افت تولید روبه‌رو شده است.این محصول که ایران خودرو قصد حذف تدریجی آن را دارد، ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته و تیراژ آن به ۳۳ هزار و ۲۶ دستگاه رسیده است.علاوه بر روآ، پژوپارس نیز که به عکس روآ محبوبیت زیادی بین مشتریان دارد، کاهش تولید را به خود می‌بیند.تولید این محصول در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۳ درصد افت کرده که این موضوع احتمالا با میزان مصرف سوخت پارس بی‌ارتباط نیست.افت تولید این دو پژویی در شرایطی است که ۲۰۶ و ۴۰۵ رشد را تجربه کرده‌اند.پژو ۴۰۵ که پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود، با تیراژی حدودا ۱۶۶ هزار دستگاهی، حائز رشدی ۲۲ درصدی شده است.پژو ۲۰۶ نیز که خودرو کم مصرفی است، ۴۷ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند.۲۰۶ قرار است در آینده نزدیک، محصول شماره یک ایران خودرویی‌ها شود.اما دیگر پژویی میهمان ایران خودرو ، «۲۰۷ آی» نام دارد که طی ۱۰ ماهه امسال هشت هزار و ۱۵۱ دستگاه تولید داشته است.این محصول اسفند ماهه پارسال رونمایی و هم‌اکنون در دو مدل اتومات و دنده‌ای به تولید می‌رسد.

رشد سمند و سوزوکی ، افت بنز

از پژویی‌ها بگذریم و سری هم به سایر محصولات ایران خودرو بزنیم.در این بین، سمند به تیراژی بالای ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده و ایران خودرو توانسته رشدی ۲۶ درصدی را در تولید محصول ملی خود تجربه کند.با این حال، کارشناسان معتقدند سمند باید بیش از اینها تیراژ داشته باشد، چراکه خودرویی است ملی.دیگر محصول ایران خودرو که با رشد تولید مواجه شده، شاسی بلند مونتاژی این شرکت است.

سوزوکی ویتارا که هم اکنون مدل ۲۴۰۰ سی سی آن در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در ۱۰ ماهه امسال سه هزار و ۸۲۴ دستگاه تولید داشته و به رشدی ۱۲ درصدی (۴۲۲ دستگاهی) دست یافته است. همچنین مرسدس بنز نیز که ظاهرا مونتاژ آن به طور کلی در ایران خودرو متوقف شده است، طی ۱۰ ماهه امسال تنها ۱۵ دستگاه تولید داشته بر این اساس افتی ۹۰ درصدی را به خود می‌بیند.

اوضاع بر وفق مراد تندر

در ۱۰ ماهه امسال ، رشد تولید تندر-۹۰ باز هم ادامه یافت و تیراژ این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه افزایش پیدا کرده است.

طبق آمار، در بازه زمانی موردنظر ۳۸ هزار و ۵۵۸ دستگاه تندر-۹۰ به تولید رسیده که ۱۴ هزار و ۷۶۱ دستگاه آن سهم ایران خودرو و ۲۳ هزار و ۷۹۷ دستگاه دیگر نیز در پارس خودرو تولید شده است.این آمار از رشد ۶/۴۴ درصدی تندر-۹۰ نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته حکایت دارد. در آمار تفکیکی، تندر ایران خودرو ۱۲۴ درصد و تندر پارس خودرو نیز ۱۴ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته رشد کرده‌اند.تولید تندر-۹۰ همواره طی حدودا چهار سالی که از حضور آن در صنعت خودرو کشور می‌گذرد، با مشکلاتی مواجه بوده، اما چند ماهی می‌شود که مشکلات کمرنگ‌تر و تیراژ تندر با رشد روبه‌رو شده است.

آمار سایپا

اما سری هم به کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص بزنیم.

سایپایی‌ها اگرچه در تولید زانتیا با افت روبه‌رو شده‌اند (زانتیا از خط تولید سایپا حذف شده است)، اما ریو، پراید و تیبای این شرکت رشد تولید را به خود می‌بینند.

بنابر آمار، زانتیا افتی ۵۹ درصدی را تجربه کرده، اما پراید حائز رشدی ۴/۱۵ درصدی شده است. در مجموع حدود ۵۱۶ هزار دستگاه پراید طی ۱۰ ماهه امسال به تولید رسیده که سایپا سهمی ۲۹۷ هزار و ۱۵۲ دستگاهی داشته و پارس خودرو نیز ۲۱۸ هزار و ۸۹۵ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده است. دیگر محصول سایپا به نام ریو نیز در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۷ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند.این موضوع در شرایطی است که بنابر شنیده‌ها، ریو هم اکنون با مشکلاتی در تامین قطعات روبه‌رو شده و به همین دلیل قیمت بازار آن افزایش یافته است.آن طور که در آمار آمده، سایپا طی ۱۰ ماهه امسال دو هزار و ۴۷۸ دستگاه تیبا را نیز به تولید رسانده است.

این شرکت باید تا پایان سال تعهد حدودا ۱۰ هزار دستگاهی خود را برای تیبا عملی کند.

افت وخیز پارس خودرو

هرچند پارس‌خودرو در تولید ماکسیما و دو دیفرانسیل‌ها افت کرده، اما مگان این شرکت رشد را به خود می‌بیند.

طبق آمار، ماکسیما با تیراژی دو هزار و ۶۷۵ دستگاهی، ۹ درصد افت کرده و دودیفرانسیل‌ها نیز با کاهشی ۵۹ درصدی مواجه شده‌اند.این در شرایطی است که پارس خودرو توانسته تیراژ مگان را در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۱۸ درصد رشد دهد.در مجموع پنج هزار و ۸۸۸ دستگاه مگان طی ۱۰ ماهه امسال به مونتاژ رسیده است. پارس خودرویی‌ها همچنین در ۱۰ ماهه امسال ۵۳ دستگاه نیسان قشقایی و ۶۳ دستگاه نیسان تینا را مونتاژ کرده‌اند.