دلایل حضور فعالان صنعت خودرو در انتخابات اتاق

گروه خودرو - حضور پررنگ فعالان صنعت خودرو و قطعه کشور در هفتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، این دوره از انتخابات را نسبت به دیگر دوره‌ها متمایز کرده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، حضور فعال خودروسازان در این دوره، با خصوصی‌سازی در صنعت خودرو مصادف شده است به همین دلیل، خودروسازها خواهان ایفای نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور هستند. از سوی دیگر تصویب برنامه پنجم توسعه و همچنین اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز با حضور خودروسازان در اتاق بازرگانی صنایع و معادن بی ارتباط نیست. در برنامه پنجم توسعه نقش اتاق‌های بازرگانی نسبت به دیگر برنامه‌ها شاخص‌تر شده و نام اتاق در جای جای برنامه دیده می‌شود. در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز کارشناسان بر این باورند که با گذر از مقطع هدفمندی یارانه‌ها و تطابق شرایط بنگاه‌ها با این طرح، بهره‌وری به نحو چشم‌گیری افزایش یافته و مدیریت قیمت تمام شده تا حدودی نهادینه می‌شود که با افزایش تولید، رقابت در بازار حاکمیت پیدا کرده و دیگر نقش دولت و وزارتخانه‌ها در کنترل قیمت و حمایت از مصرف‌کننده در ارتقای کیفیت کم‌رنگ شده و به دست بنگاه‌ها خواهد افتاد. با این شرایط مرجعی که بتواند این مباحث را مدیریت کند، اتاق‌های بازرگانی است. همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به جایگاه اتاق‌های بازرگانی در ارائه مشاوره به دولتمردان و مجلسی‌ها در اتخاذ سیاست‌های مربوط به صنعت و بازرگانی، فعالان صنعت خودرو و قطعه نیز فرصت را برای افزایش نقش خود در فرآیندهای تصمیم‌سازی مناسب دیده‌اند.

حضور فعال گروه سایپا در انتخابات

با ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی، جایگاه اتاق در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افزایش یافته است به همین دلیل کارشناسان معتقدند که حضور پررنگ فعالان صنعت خودرو و قطعه در اتاق‌های بازرگانی افزایش وزن این بخش از صنعت کشور در تصمیم‌گیری‌ها و چانه‌زنی‌های مربوط به تصمیم‌گیری‌های کلان این صنعت به‌ویژه تعیین تعرفه واردات خودرو را به دنبال خواهد داشت .اما آنچه در انتخابات این دوره به چشم می‌آید حضو فعال کاندیداهایی از گروه خودروسازی سایپا است، به طوری‌که جمشید ایمانی - قائم مقام مالی سایپا، علی ملک - مدیرعامل پارس خودرو، حسن عموزاده - مدیرعامل سایپایدک، علی حداد - قائم مقام زامیاد، عباس زارع هنزکی - مدیرعامل مرکز تحقیقات سایپا از چهره‌های شناخته شده این گروه صنعتی در انتخابات اتاق می‌باشند، همچنین محمدباقر رجال - رئیس انجمن قطعه‌سازان، محمدرضا نجفی‌منش - دبیر انجمن، بهرام شهریاری - عضو انجمن قطعه‌سازان، ابوالحسن سرشار - مدیرعامل مگاموتور و بهروز غفاری - مدیرعامل سازه گستر سایپا نیز از صنعت قطعه‌ سازی در انتخابات شرکت دارند.

تسهیل در روند امور با انتخاب خودروسازها

از آنجا که هم‌اکنون سایپا جزو بخش خصوصی کشور به حساب می‌آید، مدیرعامل پارس‌خودرو نیز در انتخابات این دوره اتاق کاندید شده، تا با حضور در پارلمان بخش خصوصی، به دفاع از صنعت خودرو بپردازد. علی ملک که پیش ترها نیز به عنوان نماینده وزارت صنایع عضو اتاق بوده، در مورد تاثیر حضور خودروسازان در این نهاد خصوصی، می‌گوید: در شرایط فعلی که عزم وزارت صنایع در ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و گسترش خدمات پس از فروش، جزم شده است، باید کسانی باشند تا اطلاع رسانی کرده و این تلاش‌ها و سیاست‌ها را تشریح کنند. وی با اشاره به اینکه خودروسازی به عنوان یک صنعت مولد و دارای ارزش افزوده مناسب، بسیاری از صنایع دیگر را نیز مانند قطعه سازی به تحرک وامی‌دارد، تاکید می‌کند: براساس استراتژی توسعه صنعت خودرو، ما در سال ۱۴۰۴ باید رتبه اول منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه ۱۱ جهان را داشته باشیم و ۱/۳ میلیون خودرو صادر کنیم که با این حساب حضور در اتاق روند کارها را تسهیل‌تر خواهد کرد.

نقش خودروسازان در تصمیمات اتاق

اما به سراغ یکی از کاندیداهای معروف انتخابات اتاق برویم. جمشید ایمانی قائم مقام امور مالی سایپا، با اشاره به اینکه همه صنایع داخلی از مزایای صنعت خودرو بهره می‌برند، می‌گوید: شاهد این ادعا اختصاص سهم عمده‌ای از تولیدات صنایع بالادستی به صنعت خودرو است، خودروسازی می‌تواند موجب ارتقای صنایع پایین دستی و بالادستی شود. قائم مقام مالی سایپا همچنین درباره‌ دلیل حضور پر رنگ خودروسازان و قطعه‌سازان در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تاکید می‌کند: همه صنایع موظفند

سه هزارم سود خالص سالانه‌ خود را برای پیشبرد امور به اتاق بدهند که فقط سهم گروه ایران خودرو و گروه سایپا در این رابطه حداقل سالانه در حدود چهار میلیارد تومان می‌شود که رقم قابل توجهی است.وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت با وجود تاثیرگذاری بالا در کل صنعت کشور، تاکنون نقش بارزی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اتاق نداشته‌اند.

حضور قطعه‌سازان در اتاق

اگرچه همزمان شدن خصوصی‌سازی سایپا با انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، دلیل مناسبی برای حضور خودروسازان در پارلمان بخش خصوصی به حساب می‌آید، اما پرسش دیگر اینجاست که چرا قطعه‌سازان شوق زیادی برای رفتن به اتاق دارند؟ نگاهی به نام کاندیداهای حاضر در انتخابات اتاق، از این نکته حکایت می‌کند که قطعه‌سازها حضوری گسترده در این ماجرا دارند و از مدیرعامل مگاموتور گرفته تا رییس انجمن قطعه‌سازان، خواهان ورود به پارلمان بخش خصوصی هستند.این موضوع در شرایطی است که قطعه سازان هم‌اکنون جزو بخش‌های خصوصی کشور محسوب می‌شوند و به نوعی پایه و اساس صنعت خودرو کشور هستند و ظاهرا قصدشان از حضور در انتخابات اتاق، افزایش قدرت چانه زنی بابت توسعه خودروسازی و قطعه‌سازی کشور است.در این مورد، مدیرعامل مگاموتور می‌گوید: قطعه‌سازان در حال حاضر تریبونی برای اظهارنظر ندارند و اگر به عضویت اتاق در بیایند، حرف‌های خود را راحت‌تر و بهتر به گوش دولت، بانک و بیمه خواهند رساند.ابوالحسن سرشار با تاکید بر اینکه حضور قطعه سازان می‌تواند اتاق را از شائبه سیاسی بودن رها کند، می‌افزاید: ما می‌توانیم در مورد اتفاقاتی که برای صنعت خودرو و قطعه کشور می‌افتد، بیش از پیش اظهارنظر کرده و تاثیرگذارتر عمل کنیم.به گفته سرشار، حضور وسیع قطعه سازان در انتخابات اتاق، اتفاق عجیبی نبوده و از احساس وظیفه آنها ناشی می‌شود.اما عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: ما برای دفاع از حقوق بخش خصوصی و کمک به روند توسعه‌ اقتصادی کشور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی حضور می‌یابیم. بهرام شهریاری با اشاره به اینکه اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی مطرح بوده و از جایگاه حقوقی و قانونی مناسبی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردارند، می‌افزاید:اتاق‌های بازرگانی در مراکز تصمیم‌گیری کشور نماینده دارند و بنابراین می‌توانند به عنوان مشاور دولت و مجلس در تصمیم‌گیری‌ها، نقش داشته باشند.وی تاکید می‌کند: بنابراین فعالان بخش خصوصی نیز باید حضور پررنگی در اتاق‌های بازرگانی داشته باشند تا بتوانند ‌نظرات بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها منتقل کنند. همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به حسن‌های حضور قطعه سازان در اتاق بازرگانی، می‌گوید: تسهیل تولید و صادرات خودرو و قطعه، بهبود فضای کسب وکار و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه، از جمله اهدافی است که با حضور در اتاق بازرگانی می توان بیش از پیش به بهتر شدن اوضاع آنها کمک کرد. به گفته نجفی منش، اگر سهم ۱۱/۵ درصدی را برای صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی قائل باشیم، باید از ۳۰۰ نفر عضو هیات نمایندگان اتاق، ۳۳ نفر از صنعت خودروسازی انتخاب شوند که این مساله تاکنون محقق نشده است.