بازار دیجیتال- بازار لوازم صوتی و تصویری طی هفته‌های پایانی سال شاهد رشد نسبی تقاضا بوده است. به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر برگزاری جشنواره‌های نوروزی تا حدودی باعث شده است بازار خرید و فروش این کالاها پررونق‌تر از ماه‌های قبل شود. این درحالی است که گروهی از فعالان بازار می‌گویند، بازار همچنان روزهای بی رونقی را سپری می‌کند و کمتر کسی در ماه‌های پایانی سال به فکر خرید کالاهایی نظیر لوازم صوتی و تصویری می‌افتد.

در رابطه با بازار لوازم صوتی و تصویری گفت‌وگوی کوتاهی با بیدل، یکی از فعالان بازار در خیابان جمهوری داشتیم که می‌خوانید:

وضعیت تقاضا برای لوازم صوتی و تصویری چگونه است؟

طی مدت اخیر میزان تقاضا برای برخی از کالاهای این حوزه مانند تلویزیون، دی وی دی پلیرافزایش یافته است. ولی کالاهایی نظیر ضبط صوت و سینمای خانگی و... همچنان بازار بی‌رونقی دارند. برخی از فعالان می‌گویند در ماه‌های پایانی سال بازار راکد است و در حال حاضر بازار لوازم صوتی و تصویری راکد است. به طور کلی اگر بخواهیم در نظر بگیریم بازار پررونقی نداریم. ولی در مقایسه با یکی دوماه اخیر میزان تقاضا به ویژه برای تلویزیون افزایش یافته است.

آیا در این رشد تقاضا، برگزاری جشنواره‌های نوروزی تاثیرگذار بوده است؟

برگزاری این جشنواره‌ها نوعی تبلیغ برای تشویق مردم به خرید کالاهای گارانتی‌دار است. ولی در کل می‌تواند برای آن دسته که قصد خرید نمونه‌های گران قیمت با گارانتی را دارند، عامل تشویقی باشد.

روند قیمت‌ها چگونه بوده است؟

در مورد تلویزیون‌های LED و سه بعدی در حدود ۲ درصد قیمت‌ها کاهش یافته است. شنیده می‌شود میزان تقاضا برای تلویزیون‌های LED نیز در حد قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بله. درست است. در حال حاضر اکثر افرادی که تلویزیون قبلی آنها LCD بوده برای خرید LED اقدام می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید عمر مفید یک تلویزیون ۷۰۰۰ ساعت است. با توجه به این موضوع اکثر افرادی که طی دو تا سه سال گذشته LCD خریده‌اند به سراغ نسل جدیدتر تلویزیون‌ها آمده‌اند.

چرا به سراغ سه‌بعدی‌ها نمی‌روند؟

قیمت LEDها در مقایسه با سال گذشته در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. ولی نمونه‌های سه‌بعدی هم قیمت بالایی دارند و هم به دلیل اینکه باید تصاویر با عینک مشاهده شوند مخاطبان چندانی ندارند. مردم بیشتر به دنبال یک وسیله هستند که بدون دردسر نیاز آنها را رفع کند.