رییس‌کل بانک مرکزی پیش از این از جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از پنجم بهمن‌ماه خبر داده بود.به این ترتیب استفاده‌کنندگان از ایران‌چک پس ازاین باید کارت ملی خود را برای احراز هویت هنگام مبادله همراه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس طبق اعلام محمود بهمنی، رییس‌کل بانک‌ مرکزی، ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به تدریج از چرخه مبادلات پولی خارج خواهند شد.

هدف از جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی مبارزه با پولشویی و کنترل مبادلات پولی اعلام شده است.

در همین راستا هرگونه نقل و انتقال ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی باید از طریق احراز هویت صورت گیرد.

پیش از این بانک مرکزی ۱۵ آبان‌ماه را تاریخ جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی اعلام کرده بود، ولی مقامات ارشد این بانک اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را دلیل تاخیر در جمع‌آوری این ایران‌چک‌ها اعلام کردند. توجیه مسوولان بانک مرکزی در تاریخ مذکور نیاز بازار به ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی در زمان اجرای قانون هدفمندی بود و اینکه همزمان با اجرای این قانون نیاز به اسکناس افزایش خواهد یافت.

البته بهمنی تقریبا یک ماه بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاریخ دقیق جمع‌آوری ایران‌چک‌ها را اعلام کرد و گفت: برای اینکه از پنجم بهمن‌ماه به بعد در مبادلات پولی مشکلی برای تامین اسکناس نباشد، بانک مرکزی حجم اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی و ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی را افزایش خواهد داد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده که جمع‌آوری این چک‌پول‌ها هیچ مشکلی در مبادلات پولی و تامین اسکناس مردم به همراه نخواهد داشت؛ چرا که از تاریخ اجرای این دستورالعمل، تمامی دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانک‌ها مجهز به حجم بالایی از ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی و اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی خواهند شد.

بنابراین از امروز ایران‌چک‌ها تنها با ارائه کارت ملی و امضای دارنده این چک‌پول‌ها قابل انتقال خواهد بود.

برخی گزارش‌ها حاکی است بانک مرکزی بعد از جمع‌آوری کامل ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی، قصد دریافت مجوز برای چاپ اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی و از رده خارج کردن چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی را دارد.