خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی نوشت : بررسی نرخ بیکاری کشور از سال ۳۵ تا ۸۹ نشانگر این موضوع است که همواره نوسان عرضه و تقاضا در بازار کار حرف اول را زده و این شرایط برای کارجویان رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله بسیار شدیدتر بوده است. بررسی وضعیت نرخ بیکاری کشور طی ۵۴ سال گذشته نشان می‌دهد که همواره این نرخ در سنوات مختلف نوسانات و تغییرات بعضا قابل توجهی را پشت سرگذاشته است.

بر پایه این گزارش، در حالی که نرخ بیکاری کشور در سال ۱۳۳۵ معادل ۷/۲ درصد و در شرایط بسیار مناسبی از تعادل در عرضه و تقاضا قرار داشته است، پس از یک دهه و در سال ۱۳۴۵ به ۲/۹ درصد و در مرز دورقمی شدن قرار گرفت.

تجربه بیکاری تک رقمی

در همین حال باید گفت پس از سال ۱۳۳۵ تاکنون هیچگاه نرخ بیکاری در کشور نتوانسته است شرایط مطلوبی را تجربه کند. به عبارتی پس از آن در بسیاری از سال‌ها این نرخ همواره بالای ۱۰ درصد باقی ماند و البته در معدود دوره‌هایی مانند سال ۱۳۷۵،۱۳۸۶ و۱۳۸۷ به تجربه کمتر از ۱۰ درصد نیز دست یافت، اما متاسفانه روند نزولی شدن این نرخ نتوانست ادامه یابد.

پس از سال ۱۳۴۵ که بیکاری آن ۲/۹ درصد بود می‌توان گفت که نرخ بیکاری کشور رو به افزایش گذاشت و تا پایان سال گذشته و حتی بهار سال‌جاری به غیر از سال‌هایی که شرح آن گذشت، نرخ‌ها بیشتر از ۱۰ درصد و کمتر از ۸/۱۴ درصد بوده است.

رفته رفته با افزایش جمعیت کشور در دهه ۱۳۵۰، این نرخ در سال ۵۵ به ۲/۱۰ درصد افزایش یافت و پس از آن نیز با افزایش دوباره در سال ۱۳۶۵ به ۲/۱۴ درصد رسید. البته کارجویان ۱۵ تا ۲۴ ساله در این دو دوره از ۲/۱۳ تا ۹/۲۴ درصد بیکاری داشته اند.

وضعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها

اما آغاز دهه ۱۳۷۰ برای جمعیت کارجویان کشور شرایط بهتری را به ارمغان آورد تا جایی که بررسی وضعیت این دهه نشانگر کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری و تثبیت عدد ۵/۱۲ درصد نسبت به دهه ۱۳۶۰ است، با این حال نرخ بیکاری ۱۳۷۵ کشور در آمارهای رسمی معادل ۱/۹ درصد و به مراتب بهتر از ابتدای دهه ۷۰ به ثبت رسیده است.اما این کاهش پایدار نماند و نرخ بیکاری در سال ۱۳۷۷ دوباره به ۵/۱۲ درصد سال ۱۳۷۰ بازگشت و این نشان‌دهنده افزایش دوباره نرخ بیکاری کشور و ادامه نوسانات بیکاری در کشور است.در دهه ۷۰ نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله بین ۲/۱۹ تا ۲/۳۲ درصد نوسان داشته است. تقریبا در همه سال‌هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، نوسانات چند درصدی نرخ بیکاری کشور مشاهده می‌شود. این نرخ در پایان دهه ۷۰ و در سال ۱۳۷۹ با افزایش بیشتر به ۲/۱۴ درصد و وضعیتی مشابه شرایط فعلی کشور رسید، البته بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها نیز ۳/۳۲ درصد بود.

نوسان بیکاری در دهه ۸۰

بررسی وضعیت سال ۱۳۸۰ نیز نشان می‌دهد که روند نرخ بیکاری سال ۷۹ در این سال نیز در همان عدد ۲/۱۴ درصدی ثابت ماند. البته این نرخ در فصول مختلف این سال از ۹/۱۳ تا ۷/۱۴ درصد در نوسان بود، در حالی که نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۶/۳۳ درصد بوده است.

نرخ ۷/۱۴‌درصد بیکاری در زمستان سال ۱۳۸۰ را می‌توان رکورد بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران تا بهار سال‌جاری دانست؛ چرا که این نرخ در بهار سال ۱۳۸۹ معادل ۶/۱۴ درصد اعلام شده است، شرایطی که ابتدای دهه ۸۰ نیز بازار کار کشور با آن مواجه بود.۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها در این سال نرخ بیکاری ۶/۳۰ تا۶/۳۶ درصدی داشته‌اند. با آغاز سال ۱۳۸۱ کمی اوضاع نرخ بیکاری و وضعیت کارجویان بهتر شد به نحوی که در این سال دیگر از نرخ بیکاری ۶/۱۴ درصدی خبری نبود و بررسی‌ها عدد ۸/۱۲ درصد را نشان می‌داد، ولی نوسانات سالانه آن از ۲/۱۲ تا ۸/۱۲ درصد بوده است.این وضعیت برای افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله ۵/۲۶ تا ۲/۲۸ درصد بود. خوشبختانه در سال ۱۳۸۲ نیز شرایط کاهش نرخ بیکاری روند ادامه داری به خود گرفت و می‌توان گفت در این سال نرخ بیکاری از ۸/۱۲ درصد سال ۸۱ حتی به ۸/۱۱ درصد نیز کاهش یافت، در حالی که نوسانات فصلی در این سال نیز نرخ بیکاری را ۲/۱۱ تا ۸/۱۱ درصد ثبت کرد. برای ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها این نرخ معادل ۲/۲۵ تا ۵/۲۶ درصد بوده است.روند کاهشی نرخ بیکاری مانند سال‌های ۸۱ و ۸۲ در سال ۱۳۸۳ نیز ادامه پیدا کرد و ۳/۱۰ درصد و مرز تک رقمی شدن رسید، این وضعیت در فصل‌های مختلف آن وجود داشته است. نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها نیز ۲۴ تا ۱/۲۴ درصد بوده است.

آرامش در ۸۶ و ۸۷

نرخ بیکاری کشور طی سال ۱۳۸۵ نیز به ۲/۱۱ درصد رسید که نوسانات فصلی آن بین اعداد ۲/۱۰تا ۱/۱۲ درصد بود. کارجویان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۸۵ نرخ بیکاری معادل ۹/۲۰ تا ۴/۲۵ درصد داشته‌اند.در سال ۱۳۸۶ کمی اوضاع بیکاری رو به بهبود گذاشت و این نرخ به ۵/۱۰ درصد کاهش یافت، فصول مختلف آن نیز از ۸/۹ درصد تک رقمی تا ۹/۱۱ درصد دورقمی در نوسان بود.اما کارجویان رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۶/۲۰ تا ۶/۲۵ درصد در فصول مختلف بیکاری را به ثبت رساندند.

میل به افزایش بیکاری در ۸۸و۸۹

اما طی سال گذشته نرخ بیکاری کشور به ۱/۱۱ درصد و بیشتر از سال‌های ۸۶ و۸۷ رسید که طی فصول مختلف آن نیز بین ۱/۱۱تا ۱/۱۴ در نوسان بود.

بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها در این دوره نیز بین ۴/۲۲ تا ۱/۲۴ درصد نوسان داشته است. هرچند برای سال‌جاری نیز فقط نرخ بیکاری بهاراعلام شده است، ولی بررسی همین یک فصل نیز نشان‌دهنده افزایش دوباره نرخ بیکاری مانند سال‌های ۷۹ و ۸۰ است.در بهار امسال نرخ بیکاری با افزایش ۵/۰ درصدی نسبت به زمستان ۸۸ به ۶/۱۴ درصد و فقط ۱ دهم درصد کمتر از رکورد زمستان سال ۸۰ رسیده است.