مهدوی‌کیا: ایران دیگر تیم درجه یک آسیا نیست

کاپیتان اول استیل‌آذین فاصله بین فوتبال ایران و کره را تا حدودی طبیعی می‌داند. مهدی مهدوی‌کیا در رابطه با جام ملت‌ها تاکید می‌کند که کره و ژاپن جام ملت‌ها و جام جهانی را در کشورشان برگزار کردند، در حالی که ما در این چند ساله یک ورزشگاه درست و حسابی در کشور نساخته‌ایم. عملکرد قطبی را در جام ملت‌ها چطور دیدید؟

ـ به هر حال ما در مهم‌ترین بازی این دوره جام ملت‌ها، بازی را به کره باختیم. ما در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ کره را برده بودیم، اما چند بار هم از این تیم شکست خورده بودیم. این بار هم با تحمل شکستی دیگر متاسفانه از گردونه مسابقات جام ملت‌ها حذف شدیم.

شما اعتقاد دارید فاصله فوتبال ما با کره و ژاپن خیلی زیاد شده؟

ـ قطعا فاصله این دو تیم با تیم ملی ایران و سایر کشورها بیشتر شده. اگر به فوتبال ژاپن و کره دقت کنید می‌بینید که به تیم‌های اروپایی بازیکن صادر می‌کنند و تقریبا در تمام لیگ‌های معتبر هم بازیکن دارند. ژاپن از سال ۹۰ برنامه‌ریزی اصولی‌اش را شروع کرده و حالا هم شانس اول قهرمانی آسیا محسوب می‌شود. در طرف مقابل ما یک ورزشگاه درست و حسابی در این چند ساله نساختیم. آنها جام جهانی و جام ملت‌ها را برگزار کردند، ولی ما یک ورزشگاه و یک چمن درست و حسابی نداریم و با یک برف فوتبال‌مان تعطیل می‌شود. ما با این طرز تفکر به جایی نمی‌رسیم. اگر همین طور پیش برویم شرایط‌مان بدتر می‌شود و در سال‌های آینده اگر باز هم با ژاپن و کره بازی کنیم با نتیجه سنگین‌تری به کره و ژاپن می‌بازیم.

به نظر شما فوتبال ما دیگر جزو تیم‌های درجه اول آسیا نیست؟

ـ نه، من معتقدم تیم ایران دیگر جزو تیم‌های درجه اول آسیا نیست و در واقع برخی از فوتبالیست‌های ما چون از پایه فوتبال را به شکل درستی فرا نگرفته‌اند بعضی مواقع در اصول اولیه فوتبال به مشکل بر می‌خورند. جدا از این موضوع ایرادات زیادی به فوتبال ما وارد است. اینکه لیگ‌مان را وسط هفته برگزار می‌کنیم و به نوعی تماشاگران‌مان را از فوتبال فراری می‌دهیم.