رشد معدنی شاخص

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر بازگشایی نمادهای متوقف شاهد رشد ۲۲۱ واحدی شاخص کل بود. در بازار دیروز شاخص کل توانست به ۲۰ هزار و ۹۰۵ واحد برسد، امری که بیانگر شکست قریب‌الوقوع سقف روانی ۲۱ هزار واحد است. روز گذشته سه نماد اصلی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۲۸/۶ درصد، چادرملو ۱۲/۱۷ درصد و گل گهر ۰۴/۶ درصد جهش قیمتی را تجربه کردند. این رشد قیمتی سریع باعث شده است اکثر کارشناسان در انتظار تعادل گروه معدنی - فلزی باشند. از دیدگاه این کارشناسان اعلام سود سال آینده شرکت‌های معدنی - فلزی می‌تواند در هفته‌های آینده نقش مهمی در شکل‌گیری روند‌های قیمتی این گروه داشته باشد. در همین حال رشد بهای شرکت‌های سنگ‌آهنی را نباید بی‌ارتباط با رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن دانست، هر چند که به دلیل مصوبه دولت در تعیین عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن و کنسانتره، شانس دستیابی شرکت‌های سنگ‌آهنی به قیمت‌های جهانی کاهش یافته است.

در بازار دیروز معامله گران همچنان در مسائل کلان شاهد خبرهایی در مورد تاثیرات طرح تحول بودند.یک عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع با تشریح جزئیات قبض‌های جدید انرژی بخش صنعت، گفت: قیمت انرژی مصرفی صنعتگران با اعمال قیمت‌های جدید انرژی نسبت به پیش از هدفمندی یارانه‌ها تقریبا دو برابر شده است.

این در حالی است که به گفته حسین سلیمی در قبض‌ برق صنایع، قیمت این حامل برای مدت ۱۳ روز بدون افزایش قیمت و برای ۱۷ روز نیز با اعمال قیمت‌های جدید محاسبه شده است.

وی ادامه داد: در قبض گاز نیز قیمت‌ها برای ۱۸ روز بدون افزایش و برای ۱۲ روز با اعمال هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده است.

در گروه مالی دیروز با توقف نماد لیزینگ صنعت و معدن، شمار نمادهای لیزینگی متوقف بازار سرمایه به سه رسید. در حال حاضر سه شرکت لیزینگ ایرانیان، لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ صنعت و معدن متوقف هستند.

در گروه خودرویی دیروز معامله گران شاهد استراحت این گروه بودند. پس از یک دوره رشد، گروه خودرویی رو به آرامش گذاشته است. در همین حال گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو پس از جهش قیمتی ناشی از شمول این نماد در ضوابط رفع گره معاملاتی تا صف فروش نیز پیش رفت. گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو دیروز در اطلاعیه‌ای رسما فروش واگن پارس با شناسایی ۲/۳۱ میلیارد تومان زیان را اعلام کرد. در همین حال بازار در انتظار اعلام رسمی مساله فروش بخشی دیگر از دارایی‌های «خگستر» است. بخشی از شایعات در روزهای اخیر حکایت از توافق گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و مجموعه کروز دارد.

بر این اساس با پررنگ شدن مساله خرید سهام ایران خودرو از سوی سایپا، خبرگزاری‌ها از موضع‌گیری‌های موافق و مخالف برخی از صاحبنظران در این زمینه خبر می‌دهند. انتظار می‌رود در روزهای آینده خبرهای بیشتری در این مورد منتشر شود.

در گروه غذایی دیروز پگاه خراسان در شرایطی مشمول ضوابط رفع گره به دلیل صف فروش بود که مساله قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها و نرخ فروش آنها همچنان ابهام آمیز شده است.

دیروز عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تولید محصولات لبنی، خواستار صدور مجوز افزایش قیمت فروش تولیدات این صنعت شد.

در گروه برقی، مدیرعامل کنتورسازی نیز دیروز در مصاحبه‌ای از عدم‌دریافت مطالبات این شرکت از دولت خبر داد.

مدیرعامل کنتورسازی ایران با بیان اینکه حدود ۳۵ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب داریم، گفت: جلسات متعددی با مسوولان وزارت نیرو داشتیم و آنها گفتند که دولت باید به ما پول بدهد تا ما بدهی‌‌ پیمانکاران صنعت برق را پرداخت کنیم.

علی عاملی افزود: حدود ۳۵ میلیارد تومان یعنی نیمی از فروش سال گذشته را از وزارت نیرو طلب داریم.

کنتور‌سازی اخیرا با تعدیل منفی سنگینی مواجه شده است.

در بازار دیروز در مجموع ۷/۵۰ میلیارد تومان سهام در بازار معامله شد که ۱۱ درصد آن را معامله ۸/۵ میلیون سهم پست بانک تشکیل داد. از ۲۲۷ نمادی که دیروز در بازار معامله شدند، ۸۹ نماد با افت قیمت و ۱۳۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.