مجید رفیعی
طبق آخرین آمار موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، رشد فولاد خام در سال ۲۰۱۰ به رکورد جدید ۱.۴۱۴ میلیارد تن رسید و رشد ۱۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد.

در این بین ایران نیز با افزایش میزان تولید و رشد 10 درصدی در تولید فولاد خام شاهد ارتقای رتبه از نوزده به هفدهم جهان بود.
بنابراین گزارش، این صنعت سال۲۰۰۹ را با رشد منفی ۸ درصدی به پایان رسانده بود و تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۰۹ معادل ۲۲۹, ۱ بود. کشور چین غول صنعت فولاد جهان در ۲۰۱۰با میزان تولید فولاد خام ۶۲۶.۷ میلیون تن، رشد ۳/۹ درصدی را تجربه کرد.
با وجود تولیدکننده بزرگی چون چین کشورهای آسیایی با سهم 5/65 درصدی، در کل رشد 6/11 درصدی را در تولید فولاد خام جهان رقم زدند. همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رشد دورقمی 5/24 درصدی و آمریکای شمالی رشد 7/35 درصدی را به ثبت رساندند و تولید فولاد در اتحادیه اروپا 173 میلیون و سایر کشور‌های اروپایی 33 میلیون تن بود این در حالی است که رشد در کشورهای آسیایی نسبت به سال قبل کند تر شده بود. انگلستان ویونان در بین کشور های اروپایی با رشد منفی، سال 2010 را سپری کردند.
کشور های مشترک‌المنافع نیز در سال ۲۰۱۰معادل ۱۰۸ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با سال قبل از رشد ۱۱درصدی برخوردار بودند.
صنعت فولاد ایران تقریبا با تولید حدود 12میلیون تن فولاد خام، رشد 10 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که در سال قبل این رقم معادل 10 میلیون 908 هزار تن بود.البته با وجود این رونق نسبی در اقتصاد جهانی باز هم افزایش قیمت مواد اولیه بزرگ‌ترین چالش فرا روی صنعت فولاد در سال 2011 است.