افزایش 24 دلاری قیمت طلا با سقوط کابینه در مصر

مسعود رضا طاهری

قیمت هر اونس طلا به دلیل تشدید ناآرامی‌ها در خاورمیانه به ویژه مصر بیش از ۲۴ دلار افزایش یافت. پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی طلا روز جمعه با افزایش ۴/۲۴ دلاری نسبت به قیمت ۱۳۱۴ دلاری روز پنج‌شنبه، در سطح ۴/۱۳۳۸ دلار بسته شد.روند کاهشی بهای طلا به دلیل امیدواری سرمایه‌گذاران به بهبود شرایط اقتصادی در اروپا و آمریکا و جذابیت بیشتر سایر بازار‌ها، از آغاز سال ۲۰۱۱ تا روز جمعه ادامه یافت.

در این روز در بازار هنگ کنگ قیمت طلا رقم ۱۳۰۸ دلار را نیز در لحظه ثبت کرده بود که نسبت به نرخ ۱۴۲۱ دلار پایان سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۱۳ دلار افت را به خود دید. بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در کشورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا و حتی استعفای نخست وزیر دولت مصر تا بعدازظهر دیروز و ادامه بی‌ثباتی‌ها در این کشور و بالا گرفتن نگرانی سرمایه‌گذاران و همچنین افت بازار‌های سهام، روند کاهشی قیمت طلا معکوس شد و قیمت طلا ضمن ثبت رقم ۱۳۴۵ دلار در سطح ۴/۱۳۳۸ دلار در پایان معاملات هفتگی جمعه به وقت نیویورک بسته شد.

ارزش دلار در پی این ناآرامی‌ها اندکی تقویت شد و از حد ۳۷/۱ به ازای هر یورو، به عدد ۳۶۱۹/۱ در پایان معاملات هفتگی بازار‌های ارز جهان تغییر کرد.

بازار داخلی

قیمت سکه روز گذشته با کاهش ۱۰۰۰ تومانی به ۳۵۶ هزار تومان رسید.سکه طرح قدیم بدون تغییر ۴۱۲ هزار تومان است. نیم سکه نیز ۱۰۰۰ تومان افت کرد و ۱۷۹ هزار تومان فروخته شد. در عوض ربع سکه با ۵۰۰ تومان رشد قیمت ۹۲ هزار تومان عرضه شد. نرخ دلارآزاد دیروز ۵ تومان گران شد و به ۱۰۹۵ تومان رسید. یورو روز گذشته تغییری نداشت و ۱۴۸۰ تومان به فروش رسید.

خبرگزاری ایسنا نیز از افزایش ارزش دلارخبر داده و نوشت: به دنبال ادامه اعتراضات در مصر و ترغیب شدن سرمایه‌گذاران به روی آوردن به ارزها به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر، دلار روز جمعه در برابر یورو و پوند انگلیس افزایش یافت.

بنا بر این گزارش یورو که ارز واحد ۱۷ کشور اروپایی است، از ۳۷۲۹/۱ دلار در معاملات پایانی روز پنج‌شنبه به ۳۶۱۵/۱ دلار در معاملات روز جمعه کاهش یافت. ارزش یورو در سه هفته گذشته با افزایش امید سرمایه گذاران به اقدامات مقامات اروپایی برای حل مشکلات بدهی این منطقه افزایش یافته است. پوند انگلیس نیز از ۵۹۳۵/۱ دلار در روز پنج‌شنبه به ۵۸۶۹/۱ دلار کاهش یافت.

اما دلار در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس کاهش یافت و از ۸۲/۸۲ ین به ۱۷/۸۲ ین و از ۹۴۵۸/۰ فرانک سوئیس به ۹۴۲۳/۰ فرانک سوئیس رسید. شاخص دلار که دلار را در برابر شش ارز دیگر مقایسه می کند، در اواخر روز جمعه ۵۴/۰ درصد افزایش یافت.

در مبادلات ارزی دیگر دلار آمریکا در برابر دلار کانادا افزایش یافت و از ۴۰/۹۹ سنت کانادا به ۰۰۶۰/۱ دلار کانادا رسید. همچنین دلار آمریکا در برابر ارزهای آسیایی و آمریکای لاتین نیز افزایش داشت.