در حالی که بانک الکترونیکی آرین اخیرا اقدام به پذیره نویسی کرده و یک بانک الکترونیکی دیگر نیز در آستانه گرفتن مجوز از شورای پول و اعتبار قرار دارد، مسوولان بانک مرکزی اداره نظام‌های پرداخت را مامور تدوین مقررات بانک مجازی کرده‌اند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بنابر گفته منابع آگاه مقررات بانک‌های مجازی اکنون در اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مراحل نهایی را سپری می‌کند واحتمالا به زودی با تصویب در شورای پول و اعتبار ابلاغ خواهد شد.

در این مقررات رعایت استانداردهای امنیتی و همچنین داشتن نظام یکپارچه (کربنکینگ) جامع و استاندارد ، رعایت حقوق مشتری الکترونیکی و همچنین چگونگی ساختار فیزیکی مورد توجه قرار گرفته است. منابع خبری عنوان می‌کنند که ابلاغ این مقررات قبل از ابلاغ مقررات تاسیس و فعالیت مگاپی اس پی‌ها است. بانک مرکزی در حالی تدوین مقررات تاسیس و فعالیت بانک‌های مجازی را در دستور کار قرار داده که تا پیش از این و به گفته مهناز بهرامی مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مقررات ناظربر تاسیس بانک‌های غیردولتی برای تاسیس بانک الکترونیکی کافی است و اینکه طرح بانک مورد تقاضا تجاری، الکترونیکی یا توسعه‌ای باشد به معنای این نیست که باید برای هریک از این نوع بانک‌ها مقررات جدید وضع کرد. اما کارشناسان اعتقاد دارند بانک‌های الکترونیک تفاوت‌های ماهوی با بانک‌های سنتی داشته و بنابراین تدوین مقرارت و دستورالعمل‌هایی مخصوص این نوع بانک‌ها ضروری است.

بحث ضرورت تدوین مقررات مربوط به بانک‌های الکترونیک در اواسط سال ۸۸ از سویی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مطرح شد سپس از طریق گفت‌وگو با بهرامی پیگیری شد. که وب نیز بر عدم ضرورت مقررات جدی تاکید کرد.

بحث مبهم بانک الکترونیکی

بحث تاسیس بانک‌های صدرصد الکترونیک در اواسط سال ۸۷ از سوی رییس وقت اداره پرداخت‌های بانک مرکزی مطرح و اعلام شد که تا پایان سال مذکور دو بانک صد در صد الکترونیکی راه‌اندازی می‌شود؛ اما دربهار سال بعد مهران شریفی اعلام کرد: «تاسیس بانک صددرصد الکترونیکی مقدور نیست.» در اواخر سال ۸۸ خبر رسید که بانک مرکزی معتقد است تنها خود بانک‌ها می‌توانند به صورت مشارکت یا غیر مشارکت اقدام به تاسیس بانک کنند. در نتیجه مجوز تاسیس بانک الکترونیکی به افراد بانکی مورد تایید خود، از جمله زعفرانی و دکتر الهی که از فعالان بانکی محسوب می‌شوند اعطا شد یا در آستانه اعطا است. بانک آرین چندی پیش در بورس پذیره‌نویسی کرد و جالب آنکه بورس پذیره‌نویسی بنگاهی را مجوز داد که دقیقا ابعاد و اشکالش برای کسی مشخص نبود و جالب‌تر اینکه مردم نیز خیلی زود اوراق پذیره‌نویسی را خریداری کردند؛ بدون آنکه بدانند مالکیت چه بنگاهی را خریداری می‌کنند. در چنین شرایطی بهمنی نیز اعلام کرد تاسیس تنها دو بانک الکترونیکی کافی است. این اتفاقات در حالی رخ داد که بانک مرکزی تاکنون اعلام نکرده که منظور از بانک الکترونیکی چیست. آیا منظور بانک‌های بدون شعبه است یا با شعب کم همچنین برای حل پیش نیازهای امنیتی چه استانداردهایی باید رعایت شود. البته بر اساس گفته بهرامی منظور بانک الکترونیکی بانک‌هایی است که شعبه ندارد و تنها دارای دوایر و کارگزاری هستند. همچنین در تفسیر دیگری که محمود بهمنی ارائه داده در واقع کلیه شعب بانک‌ها شعبه بانک مجازی محسوب می‌شوند.