گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در شرایط مطلوبی آغاز کرد و بیشتر شرکت‌های معامله‌شده در این بازار با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

در مجموع بازار روز گذشته بیش از ۴ میلیون و ۲۶۶ هزار سهم در میان سهامداران فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات این بازار به رقم ۲۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال رسید.
همچنین روز گذشته از 13 نماد معامله‌شده در بازار، 9 شرکت با افزایش قیمت و مابقی با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند.
در این راستا می‌توان به افزایش قیمت سهام شرکت های مرجان‌کار، بالاست، تجارت الکترونیک پارسیان، سیمان سبزوار و سبحان‌دارو اشاره کرد.
این در حالی است که نماد معاملاتی کویرتایر، گواهی تسهیلات مسکن دوره‌های مهر و آذرماه و حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان هر کدام به ترتیب 04/1 درصد، 5 صدم درصد، 10 صدم درصد و 24 صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.
در این بازار تعداد دو میلیون و ۷۲۲ هزار سهم بیمه دی به قیمت هر سهم یک هزار و ۹۳۳ ریال معامله شد و در مجموع ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۲۶۲ میلیون ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب این شرکت به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
گواهی تسهیلات مسکن دوره دی‌ماه نیز با ارزش سه میلیارد و 274 میلیون ریال، رتبه بعدی را به معاملات خود اختصاص داد. هر برگه از گواهی مزبور در بازار دیروز با 16 ریال افزایش به قیمت 653 هزار و 60 ریال معامله شد.
از سوی دیگر روز گذشته صف خریدی معادل ۶ میلیون سهم برای سهام بالاست در نرخ ۱۲ هزار و ۷۱ ریال تشکیل شد. همچنین مرجان‌کار نیز شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بود که صف خرید این شرکت به ۲۰۰ هزار سهم رسید.
در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته سه گواهی سپرده سعدی، مشارکت توسعه و بانک کشاورزی معامله شدند.
بر این اساس تعداد ۶۰ برگه از گواهی سپرده سعدی به ارزش ۶۰ میلیون ریال، تعداد ۱۰ هزار و ۱۲۰ برگه از گواهی مشارکت توسعه به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۲۱ میلیون ریال و تعداد ۱۰۲ هزار و ۷۱۰ برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش ۱۰۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال معامله شد.
توقف نماد «لیزینگ ایران شرق»
از سوی دیگر در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت لیزینگ ایران شرق متوقف شد.
بر این اساس نماد معاملاتی مزبور به علت پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه، در پایان روز کاری گذشته متوقف شده است. شایان ذکر است سود 3 ماهه این شرکت در روز دوشنبه 11 بهمن‌ماه پرداخت می‌شود.
اعلام سود ۹۰ «بالاست»
همچنین شرکت خدمات مهندسی و ساختمان و تاسیسات راه‌آهن پیش‌بینی سود هر سهم سال جدید را اعلام کرد.
بر این اساس شرکت بالاست سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۰ به طور خالص مبلغ ۵۳۶ ریال پیش‌بینی کرده است که این رقم با سرمایه ۳۸ میلیارد و ۵ میلیون ریال شرکت در نظر گرفته شده است.
براساس این گزارش، پیش‌بینی فروش و درآمد حاصل از ارائه خدمات شرکت مبلغ 460 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
همچنین سود ناخالص و سود عملیاتی شرکت به ترتیب مبلغ ۵۲ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال و ۲۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده است.
پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه 89 شرکت بالاست نیز به طور خالص مبلغ 959 ریال در نظر گرفته شده که شرکت در اطلاعیه قبلی این پیش‌بینی را مبلغ 941 ریال اعلام کرده بود که دلایل تغییر را عنوان نکرده است.
همچنین پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۸۹ شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات سه درصد افزایش، بهای تمام‌شده فروش و خدمات ارائه‌شده یک درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۵ درصد افزایش و سود خالص معادل ۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس
در همین حال مدیر پذیرش فرابورس از امکان حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس خبر داد.
مهدی علم الهدی، گفت: بحث معامله اوراق مشارکت و گواهی سپرده در فرابورس فضا را برای سایر سرمایه‌گذاری‌ها مساعد کرده و در پی آن هستیم تا امکان حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان ابزار جدیدی در فرابورس فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها به عنوان یک ابزار مالی جدید می‌تواند افراد را به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب کند؛ ضمن اینکه با توجه به سرعت پذیرش در فرابورس،
شرکت‌های جذاب در صنایع مختلف می‌توانند وارد فرابورس شوند.
علم‌الهدی با اشاره به ورود بخشی از مبالغ حاصل از یارانه‌ها به بازار سرمایه تصریح کرد: آنچه که در چنین مقطعی می‌تواند مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سوق دهد، ایجاد ابزار متنوع و تسهیل شرایط ورود در بازاری مانند فرابورس است.
وی افزود: ایجاد این بستر در کنار اقدام سازمان بورس برای ایجاد شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع در مورد آنها مردم را به سرمایه‌گذاری مجاب می‌کند.
علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بورس، دیگر نیازی به داشتن اطلاعات گسترده نیست و مردم می‌توانند به راحتی وارد بورس یا فرابورس شوند.
وی با بیان اینکه بورس پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و افراد برای حضور در این بازار باید محتاط باشند گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در فرابورس در صورتی که جایگاه خود را بیابند به راحتی می‌توانند سرمایه‌گذاران جدید را جذب کنند و اگر این امر با موفقیت صورت گیرد مردم با اعتماد بیشتر وارد بازار می‌شوند، ضمن اینکه بازار تخصصی‌تر می‌شود.
به گفته وی فرهنگ‌سازی در این مورد عامل مهمی در جذب افراد به بازاری مانند فرابورس است.