مردی که از بخش خصوصی آمد

گروه بازرگانی: سرانجام پس از دو ماه بلاتکلیفی مدیریتی در سازمان توسعه تجارت، رییس جدید این سازمان با حکم وزیر بازرگانی معرفی شد؛ مهندس محمد مهدی راسخ، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران و از حامیان شناخته شده بخش خصوصی کشور در حالی جایگزین بابک افقهی می‌شود که کارشناسان اقتصادی انتخاب او را در شرایط خاص تجارت خارجی کشور مثبت و اثرگذار ارزیابی می‌کنند. راسخ یک هفته پس از رونمایی از ساختمانی که می‌تواند نمادی از نوآفرینی‌های وی باشد، سکان هدایت سازمان توسعه تجارت را در دست گرفت. تجربه او نشان می‌دهد که می‌تواند در این مهم‌ترین حلقه ارتباط تجاری با خارج کشور نیز توفیقات گذشته را تکرار کند.مهدی غضنفری که راه وزارتش از همین سازمان توسعه تجارت هموار شده است، پس از پایان مدت ماموریت بابک افقهی، فردی شایسته تر از محمد مهدی راسخ پیدا نکرد و به دنبال کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام حکم ریاست این سازمان استراتژیک را به نام او زد.

مردی که سکان‌دار تازه سازمان توسعه تجارت است، اصلیتی شیرازی دارد و در دانشکده فنی و مهندسی پلی تکنیک، درس خوانده است. چند صباحی پس از حضور رضا صدر و حسین نقره‌کار شیرازی در وزارت بازرگانی که به سال‌های آغازین انقلاب باز می‌گردد، او و محمد نهاوندیان و چند جوان انقلابی دیگر، ماموریت می‌یابند تا به بنادر جنوبی کشور بروند و تدابیری بیندیشند تا مایحتاج مردم، نصیب دزدان دریایی وراهزنان نشود.

او بعدها در زمان وزارت یحیی‌آل‌اسحاق، رییس سازمان قند و شکر می‌شود و پس از آن در بخش خصوصی، اداره یک واحد تولیدی را برعهده می‌گیرد. محمد مهدی راسخ ۵ سال پیش با حکم محمد نهاوندیان به اتاق تهران پا گذاشت یک سال بعد که ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی برگزارشد، همراه با یحیی آل‌اسحاق در بزرگ‌ترین کانون بخش خصوصی کشور ماندگار شد و به رییس با نفوذ اتاق تهران کمک کرد تا به «آرزوهای ۳۰ساله»اش، جامه عمل بپوشاند. همکاری محمد مهدی راسخ با یحیی آل‌اسحاق به میانه‌های دهه ۷۰ بر می‌گردد زمانی که او درحلقه مدیران وزیر بازرگانی دولت ششم قرار داشت و میان آن دو، «رفاقتی محکم» شکل گرفته بود. یحیی‌ آل‌اسحاق، آن روزها آرزو داشت«چرخ صادرات را به بهترین شکل بچرخاند» اما کسی باور نداشت که «تجارت باید موتور محرک اقتصادباشد». سال‌ها از آن زمان گذشته است و یحیی آل‌اسحاق راضی شده است تا مدیر دست راستش به سازمان توسعه تجارت نقل مکان کند. همزمان با جان گرفتن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، محمد مهدی راسخ نیز، جان تازه‌ای می‌گیرد و حضور در کنار یحیی آل‌اسحاق، فرصتی دوباره برای نمایش توانمندی‌هایش به او می‌دهد.

اکنون مردی که کمتر کسی لبخند رضایت بخش او را دیده است، باید به ساختمان سازمان توسعه تجارت برود. او از سوی وزیر بازرگانی دولت دهم ماموریت دارد ساختار این سازمان پرحاشیه را بازسازی کند. محمد مهدی راسخ به ساختارگرایی شهرت دارد و مهدی غضنفری امیدوار است مهره تازه به میدان آمده‌اش بتواند سیستمی کارآمد برای این سازمان تعریف کند.

محمدمهدی راسخ طی سال‌های گذشته، بارها در مورد «توسعه صادرات»، قلم فرسایی و سخن سرایی کرد تا آن جا که در مقام مدیر مسوول نشریه «اقتصاد توسعه» موانع این «پاردایم» را باز گویی و بازخوانی کرد و این گرایش توسعه گرای او در کنار سابقه دولتی، خصوصی اش وزیر بازرگانی را متقاعد کرد که هیچ کس بهتر از او نمی‌تواند چرخ سازمان متولی صادرات کشور را بچرخاند.

بخش خصوصی از ما است

محمود دودانگه، معاون برنامه ریزی وزیر بازرگانی دلیل انتخاب مهدی راسخ به عنوان رییس سازمان توسعه تجارت از سوی وزارت بازرگانی را چنین عنوان کرد: این انتخاب نشان از اعتقاد دولت و وزارت بازرگانی به فعالان بخش خصوصی دارد و ما بخش خصوصی را از خود می‌دانیم .به گفته دودانگه، «سابقه طولانی و آشنایی با مسائل بخش خصوصی» از دیگر دلایل این انتخاب بوده است.

با این حال دفتر مسعود موحدی قائم مقام وزیر بازرگانی از انتخاب راسخ اظهار بی‌اطلاعی کرد و آن را قطعی ندانست.

این در حالی است که یک مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت خبر انتخاب رییس جدید این سازمان را تایید کرد و از امضا و قطعی شدن حکم وی خبر داد و گفت: مراسم معارفه نیز ممکن است روز یکشنبه(امروز) برگزار شود.

تصمیم هوشمندانه وزیر بازرگانی

محسن بهرامی ارض اقدس، نماینده بخش بازرگانی در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در پاسخ به پرسشی در مورد چشم انداز پیش روی انتخاب نماینده‌ای از بخش خصوصی بر مسند مدیریت سازمان توسعه تجارت کشور ضمن توصیف این اقدام به عنوان اقدامی هوشمندانه گفت: انتصاب آقای راسخ به عنوان کسی که در طول پنج سال گذشته، به عنوان رابط فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران با نهادهای دولتی فعالیت کرده‌است، می‌تواند در حل بخشی از مشکلات جدی بخش خصوصی در حوزه تجارت کمک‌کننده باشد.او در عین حال با اعتقاد به اینکه همزمانی این انتصاب با روزهای آغازین نهایی شدن برنامه پنجم توسعه کشور، دربردارنده یک پیام مشخص است، این پیام را در قالب برنامه‌های لازم الاجرا توسط رییس جدید سازمان توسعه تجارت ارزیابی کرد و افزود: پیگیری جدی جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، پیگیری اجرای قانون اصلاح فضای کسب و کار، مدیریت تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در حوزه تجارت و صادرات و پیاده سازی راهکارهای جدی برای جبران ضرر و زیان‌های ناشی از ثبات نرخ ارز برای بخش خصوصی از جمله برنامه‌هایی است که باید توسط رییس جدید سازمان توسعه تجارت مد نظر قرار گیرد. در همین خصوص ابراهیم جمیلی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان توسعه تجارت برای تشکل‌سازی در زمان ریاست بابک افقهی این اقدام را وظیفه اتاق‌های بازرگانی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلاتی هم در تصمیم‌گیری‌هایی که مربوط به سازمان توسعه تجارت است، وجود دارد که هر فرد دیگری هم به جای ایشان (افقهی ) بود این مشکلات وجود داشت.جمیلی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی تصمیم‌گیری‌های حساب نشده نظیر مدیریت واردات گفت: هر کسی از ممنوعیت واردات دفاع کند، اشتباه است و همان طور که دیدیم محدودیت واردات امکان‌پذیر نشد و پس از مدتی وضع به حالت سابق بازگشت. وی اضافه کرد: به جای اقداماتی نظیر مدیریت واردات یا محدودیت آن، ما نیاز به حمایت از تولید ملی داریم که با این اقدام واردات بی‌رویه نیز به خودی خود کنترل می‌شود و صادرات رونق می‌گیرد. این در حالی است که باید مصرف مدیریت شود تا حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده رعایت شود و با محدودیت واردات به اهدافمان نمی‌رسیم.وزیر بازرگانی دولت دهم تا به اینجا نشان داده که برنامه‌های ساختاری و مدیریتی خود را با جدیت دنبال می‌کند، او به مدیرانی نیاز دارد که مجریان کارشناس برنامه‌هایش باشند و به نظر می‌رسد محمد مهدی راسخ یکی از این مدیران است.