دنیای اقتصاد- محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور دستورالعملی را ابلاغ کرده است که بر مبنای آن بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دولتی ملزم شده‌اند تمام سازمان یا بخشی از زیرمجموعه خود را از تهران منتقل کنند؛ در غیر این صورت اعتبارات بودجه‌ای نهادهای قید شده در ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور قطع خواهد شد. در این ابلاغیه به سازمان‌های مذکور تاکید شده است فقط دو ماه یعنی تا پایان سال ۸۹ فرصت دارند تمام یا بخشی از سازمان خود را که مشمول انتقال شده است، از تهران خارج کنند. مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور از سوی رحیمی ابلاغ شد

دستور انتقال گسترده مراکز دولتی از تهران

نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران، ‌تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند که از سوی‌ معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تصمیمات این کارگروه، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری باید به همراه پژوهشکده‌های حمل و نقل، هواشناسی، آموزشکده‌ علمی کاربردی راه و ترابری، دانشگاه صنعت هواپیمایی کشوری، اداره کل استانداردها و گواهینامه‌های دریانوردی، مرکز تحقیقات سازمان بنادر و دریانوردی، مرکز تحقیقات راه‌آهن، مرکز آموزش راه‌آهن، مرکز آموزش فنون هوایی، مرکز آموزش هما، دفتر آموزش و مطالعات اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاونت آموزش پژوهش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، موسسه قیر و آسفالت ایران و دفتر برنامه‌ریزی آموزش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هماهنگی استانداری اصفهان ظرف یک ماه به فولاد‌شهر استان اصفهان منتقل و در ساختمان مخابرات مستقر شوند. ‌معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز موظف است ردیف‌های اعتباری موسسات مذکور در بند (۱) را حذف و یک ردیف اعتباری برای معاونت آموزش و تحقیقات وزارت راه و ترابری پیش‌بینی کند و چنانچه ظرف دو ماه انتقال عملیاتی نشود، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مکلف است ردیف اعتباری اختصاصی به معاونت یاد شده را نیز حذف کند.

انتقال سازمان بنادر به هرمزگان

‌نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران همچنین مقرر کردند سازمان بنادر و دریانوردی تا بهمن سال‌جاری با هماهنگی استانداری هرمزگان به استان هرمزگان منتقل شود و ساختمان فعلی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور تحویل و یک باب ساختمان مناسب با ظرفیت استقرار حداکثر یک‌صدنفر در اختیار سازمان مذکور برای انجام وظایف صرفا ستادی قرار گیرد.

انتقال سازمان‌های حج و اوقاف به قم

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است زمینه خروج پانصد نفر از کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به روش‌های بازنشستگی، بازخریدی یا انتقال از شهر تهران و همچنین انتقال به سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم و نتیجه را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گزارش کند. بر این اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است نسبت به انتقال سازمان‌های حج و زیارت و اوقاف و امور خیریه به استان قم اقدام و نتیجه را به کارگروه گزارش کند. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی باید فهرست اسامی ۶۲۱ نفر کارکنان منتقل شده از تهران را به همراه تصویر احکام کارگزینی آنها برای بررسی و ثبت در سوابق به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ارسال کند و ‌فهرست استان‌های مناسب برای استقرار سازمان حسابرسی را نیز در اختیار معاونت توسعه مدیریت و سرمایه رییس‌جمهور قرار دهد. استانداران استان‌های موردنظر هم موظفند ساختمان لازم برای استقرار ادارات سازمان حسابرسی را تامین کنند. براساس تصمیم ‌نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران، سازمان امور مالیاتی کشور نیروی انسانی مورد نیاز خود را از محل سهم چهل درصد کاهش نیروهای ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مراکز وابسته که باید از تهران خارج شوند، تامین می‌کند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موظف است نسبت به انتقال معاونت دانشجویی به استان سمنان اقدام کند.

کاهش ۴۰ درصدی کارکنان ریاست‌جمهوری

همچنین نهاد ریاست‌جمهوری باید نسبت به کاهش چهل درصد کارکنان نهاد اقدام و گزارش اقدامات را به کارگروه ارائه کند. وزارت کشور نیز باید نسبت به کاهش چهل درصد کارکنان خود در ستاد اقدام و گزارش اقدامات را به کارگروه ارائه کند. همچنین مقرر شده است معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نسبت به کاهش چهل درصد نیروی انسانی خود در ستاد اقدام کند و در صورت نیاز به نیروی متخصص جایگزین با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور اقدام و نتیجه را به کارگروه ارائه کند. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور باید برنامه پنج ساله کاهش جمعیت تهران را با بهره‌گیری از مطالعات استانداری تهران تحت عنوان مهاجرت معکوس تدوین و به کارگروه ارائه کند. ‌نمایندگان ویژه رییس‌جمهور مقرر کردند. گمرک جمهوری اسلامی ایران باید ترتیبی اتخاذ کند که بخشی از گمرکات تهران به استان‌های مرکزی، قم و سایر استان‌های همجوار منتقل و نتیجه اقدامات به کارگروه گزارش شود.

اعطاى تسهیلات به کارمندان انتقالى از شهرستان‌هاى استان تهران

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور طی بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی از شمول تسهیلات انتقال از تهران به کارمندان انتقالی از سایر شهرستان‌های استان تهران خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، با عنایت به بند ۱۹ مصوبه کارگروه انتقال از تهران، تسهیلات مقرر در مصوبه هیات وزیران و کارگروه انتقال از تهران مشمول متقاضیان انتقال از شهرستان‌های استان تهران نیز است. براساس تصمیم کارگروه انتقال، بانک مرکزی به منظور تسهیل انتقال کارکنان دولت، تسهیلات زیر را حسب مورد به کارکنانی که به صورت قطعی به استان‌ها منتقل می‌شوند با درخواست آنان و تایید دستگاه‌های اجرایی از طریق بانک عامل پرداخت می‌کند: الف ـ وام ساخت مسکن، ۲۵ میلیون تومان ب ـ وام خرید مسکن، ۲۰ میلیون تومان ج ـ وام تعمیرات، ۵ میلیون تومان د ـ وام ودیعه مسکن، ۱۰ میلیون تومان. همچنین کارمندانی که به روستاها، بخش‌ها و شهرهای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته منتقل می‌شوند، علاوه بر استفاده از مزایای این تصمیم‌نامه و تبصره‌های آن، از مزایای فوق‌العاده بهره‌وری و کارانه و فوق‌العاده ویژه برخوردار می‌شوند.