رضایت «هدایت» از پایلوت صنعتی‌سازی مسکن

خواسته‌های رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای سرعت دادن به ساخت‌وسازهای صنعتی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ ایران پروژه پایلوت صنعتی‌سازی ۱۱۰۰ واحد مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند را شروعی خوب برای صنعتی‌سازی مسکن دانست و گفت: قبول کنیم همت چند ماهه ۲۲ شرکت ساختمانی برای سریع‌سازی کار مثبت و قابل ارزشی بوده است.

مجید هدایت افزود: نگاه به صنعت باید فارغ از هر گونه مسایل جانبی باشد و مادامی که نگاه‌ تخصصی نباشد، نمی‌توان تحلیل درست و منطقی ارایه کرد.

وی تصریح کرد: عملیات ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی بصورت پایلوت صنعتی‌سازی اواخر سال گذشته شروع شد که این همچون نهالی است که تازه کاشته شده و کارخانه‌های صنعتی‌ساز دارند آن را جلو می‌برند اما این وسط نباید عده‌ای جلوی رشد این نهال را بگیرند.

رئیس ایدرو گفت: کشورمان هیچ راهی جز اینکه صنعتی شود، ندارد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره بهره‌برداری از اولین پروژه صنعتی‌سازی مسکن که با ظرفیت ۱۱۰۰ واحد مسکونی زمستان پارسال در شهر جدید پرند کلنگ‌زنی شد، به دنیای‌اقتصاد گفت: " ابعاد وسیع کار به قدری است که نشان می‌دهد این رشته جدید صنعتی در شروع، اثرات مثبت و قابل قبولی را داشته است ."

مجید هدایت -رئیس ایدرو- مقام ارشد وزارت صنایع در پیشبرد صنعتی‌سازی مسکن، محسوب می‌شود بطوریکه شرکت مپسا که هم‌اکنون با مدیریت بر ۲۵ کارخانه تولید صنعتی مسکن، ساخت پروژه ۱۱۰۰ واحد در پرند را برعهده دارد زیرمجموعه ایدرو قرار دارد.

هدایت تصریح کرد: صنعتی‌سازی مسکن دارد با قدرت در کشور پیش می‌رود و مسولیت صنعتی‌سازی هم بر عهده وزارت مسکن است. صنایع نوین ساختمانی متفاوت از صنعتی‌سازی مسکن است. صنعتی‌سازی توسط وزارت مسکن هدایت می‌شود که آقایان هم به زعم ما تا اینجا بسیار موفق عمل کردند. مپسا هم در این حوزه کار خودش را انجام داده و عملکردش قابل ارزیابی است .

رئیس سازمان گسترش و نوسازی افزود: من گزارش‌های مختلفی از ۹ هزار بازدید اساتید و کارشناسان و دانشجویان از این پروژه در پرند را دارم و آن را مطالعه کردم اما فکر نمی‌کنم کسی در مورد سرعت انجام کار گله‌مند باشد. البته قراردادی در این پروژه تنظیم شده که در آن یک شروع و یک پایان قیده شده است. الان کمی هم تاخیر بوجود آمده اما این تاخیر قابل ذکر نیست بلکه برای یک حرکت عظیم صنعتی‌سازی. این یک شروع است.

هدایت گفت: اجازه بدهید قبول کنیم به عنوان پایلوت کار خوبی انجام شده است. الان در پرند انبوه‌سازی دارد انجام می‌شود و ۱۰ هزار واحد با یک تکنولوژی در حال ساخت است در حالیکه در پروژه ۱۱۰۰ واحد بیش از ۵ تکنولوژی مختلف و جدید در حال اجراست که این خود به خود برای هماهنگ‌شدن زمان‌ می‌برد.

وی افزود: وزارت مسکن حامی و خواهان این کار است و ما را تشویق کرد که در حوزه صنعتی‌سازی پیش برویم.

هدایت تاکید کرد: در حال حاضر در پرند صنعتی‌سازی مسکن در دو فاز در حال اجراست. در فاز اول که پایلوت بود ۱۱۰۰ واحد مسکونی احداث می‌شود اما در فاز دوم ۵ هزار واحد در حال ساخت است که شرکت‌های صنعتی‌ساز با تجربه‌ای که در فاز پایلوت کسب کرده‌اند، ۵ هزار واحد را به مراتب سریعتر و با کیفیت‌ بالا احداث می‌کنند.

رئیس ایدرو گفت: من خودم مرتب با کارشناسان مجرب از این دو پروژه بازدید می‌کنم و گزارش تهیه می‌کنم. تا اینجای کار هم سرعت ساخت مناسب بوده هم اینکه کیفیت مطلوب بوده است.

هدایت صنعتی‌سازی مسکن را یک حرکت عظیم عنوان کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ باید ۱۴ میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد این واحدها به روش‌های صنعتی و نیمه صنعتی‌ باید احداث شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه طی ماه‌های اخیر در شهر جدید پرند تحت عنوان صنعتی‌سازی اجرا شده قابل قبول است اما اگر بخواهید جزء به جزء ببینید تاخیرهایی هم بوده اما در مقایسه با کلیت کار، قابل ذکر نیست.

هدایت گفت: باید نظرها به این سمت جلب شود که سرعت ساخت بالا رفته است یکسری از واحدها در پروژه ۱۱۰۰ واحد نیز آماده بهره‌برداری است اما بعضی کارها هم باید انجام شود همچون برق‌رسانی و آب‌رسانی که همزمان آنها هم دارند کار می‌کنند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی در ادامه گفت‌وگو صنعتی‌سازی مسکن را یک فرآیند یادگیری و حرفه‌ای‌سازی عنوان کرد و تصریح کرد: در این فرآیند باید ناظرها به موقع نظارت کنند و پیمانکاران نیز آموزش ببینند. بهرحال شیوه ساخت دارد تغییر می‌کند و باید سایر عوامل ساخت نیز متناسب با این تغییر آموزش ببینند و حرفه‌ای شوند.

وی افزود: ما در پروژه پایلوت خواستیم ببینیم آیا یک انبوه‌ساز می‌تواند ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی را در ۵ ماه بسازد که خوشبختانه اثبات شد که می‌تواند.

هدایت گفت: در حال حاضر پروژه پایلوت در پرند ترکیبی از انواع فناوری‌های نوین است.

این مقام صنعتی کشور افزود: درخواست ما این است که برای تشویق صنعتی‌سازی مسکن نحوه پرداخت تسهیلات ساخت تغییر کند بطوریکه بخش قابل توجهی از تسهیلات در ابتدای ساخت‌وساز به سازنده پرداخت شود.

هدایت در این باره تصریح کرد: در ساخت‌وسازهای صنعتی، بخش زیادی از کار در کارخانه برای تولید قطعات پیش‌ساخته انجام می‌شود که برای این کار باید نقدینگی در اختیار کارخانه‌های تولید صنعتی مسکن وجود داشته باشد.

رئیس ایدرو گفت: ما یقین داریم که صنعتی‌سازی توسعه پیدا می‌کند و بطور قطع مورد حمایت وزارت مسکن است.

وی افزود: ممکن است یک فناوری در یک منطقه‌ای به لحاظ جغرافیا یا مشخصات فنی، مطلوب ساخت‌وساز نباشد اما در منطقه دیگر امکان استفاده از آن وجود دارد.