نامه جایگاهداران به مجلس: جلوی ورشکستگی جایگاهداران را بگیرید

گروه انرژی- به دنبال اتمام سهمیه ۱۰۰ تومانی بنزین، آمار فروش بنزین نیز کاهش یافت. به گزارش خبرنگار ما، به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان به ازای هر لیتر و اتمام سهمیه حمایتی بنزین با قیمت ۱۰۰ تومان در دی ماه، تمایل مردم به مصرف بنزین کمتر شده است؛ به طوری که در نخستین هفته از بهمن ماه امسال مصرف بنزین به صورت میانگین به ۵۰ میلیون لیتر در روز رسید.

کاهش مصرف بنزین اگر چه یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها است، اما جایگاهداران را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است، به طوری که اتحادیه جایگاهداران در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس خواستار جلوگیری از ورشکستگی آنها شده‌اند.بر اساس‌این گزارش، در نخستین هفته از بهمن امسال (۲ تا ۸ بهمن) روزانه به صورت میانگین ۵۰ میلیون و ۶۴۲ هزار لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون و ۸۲۸ هزار لیتر گازوئیل در کشور مصرف شد که در قیاس با هفته پیش از آن به ترتیب از کاهش مصرف روزانه ۷۷/۶ میلیون لیتری بنزین و ۱۱ میلیون لیتری گازوئیل حکایت دارد. در ‌این بین، «بیژن حاج محمدرضا»، رییس سندیکای جایگاهداران در مورد کاهش مصرف بنزین می‌گوید: «تا دو ماه گذشته میانگین مصرف بنزین بین ۶۰ تا ۶۲ میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سنوات گذشته نشان دهنده کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی است.»

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: «با افزایش قیمت بنزین سهمیه و آزاد به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و بنزین سوپر به ۸۰۰ تومان به ازای هر لیتر، تمایل مردم به سوخت‌گیری کامل کاهش یافته است. به طوری که در حال حاضر، میانگین سوخت گیری برای موتورسیکلت‌ها به کمتر از یک لیتر رسیده است. همچنین خودروهای شخصی نیز در هر نوبت بین ۳ تا ۵ لیتر اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند.»

«حاج محمدرضا» در ادامه با اشاره به کاهش درآمد جایگاه‌ها گفت: «با توجه به سوخت‌گیری ناقص خودروها، درآمد جایگاهداران کاهش یافته است. از سوی دیگر، لزوم تعمیرات جایگاه‌ها و حفظ درجه‌بندی آنها از دیگر مشکلات جایگاهداران است.»

وی در مورد کارمزد جایگاهداران نیز گفت: «۱۰ سال پیش ما پیشنهادی را به «نفت» ارائه کردیم که کارمزد جایگاهداران به صورت حق‌العمل کاری پرداخت شود که تاکنون ‌این کار صورت نگرفته است.» وی در ادامه از نوشتن نامه‌ای توسط ‌این اتحادیه به وزارت نفت برای بررسی مشکلات جایگاهداران خبر داد. از سوی دیگر، «ناصر رییسی فرد»، رییس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاهداران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» با تاکید بر اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سعی خود را برای برطرف کردن مشکلات جایگاهداران انجام می‌دهد، اما به دلیل برخی از محدودیت‌ها و موانع قادر به رفع آنها نیست، تاکید کرد: «برخی از این مشکلات باید از طریق مجلس و دولت حل شود». وی با بیان اینکه رابطه جایگاهداران باید با وزارت نفت تغییر کند، افزود: «تاکنون مشخص نشده است که جایگاه‌ها مربوط به بخش خصوصی است یا دولتی؛ چرا که خرید فرآورده‌های نفتی از یک شرکت دولتی صورت می‌گیرد و این امر ابهام ایجاد می‌کند». وی همچنین خواستار جایگزینی حق‌العمل ‌کاری به جای کارمزد شد و افزود: در این شیوه پرداخت، قسمتی از هزینه‌ها توسط دولت حذف و در عوض هزینه خدمات از مصرف‌کننده سوخت دریافت می‌شود. در این شیوه یا دولت فرآورده را ۱۰ درصد ارزان‌تر در اختیار جایگاهدار می‌گذارد یا اینکه این اجازه را به جایگاهدار می‌دهد که تا ۱۰ درصد بر قیمت فرآورده‌ بیفزاید.در ‌این بین، بر اساس گزارش «ایسنا»، انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور، طی نامه‌ای به «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، خواهان برگزاری جلسه‌ای برای جلوگیری از ورشکستگی بیشتر جایگاه‌های سراسر کشور و حل مشکلات مالی و اداری این انجمن شد.