گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، با افزایش نگرانی از ناآرامی‌های ضد دولتی مصر که به اقتصاد این پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب آسیب زده و ثبات سایر کشورهای منطقه را نیز مورد تهدید قرار داده است، سرمایه‌گذاران جهان به سرمایه‌گذاری‌های کم‌خطرتر روی آوردند و بورس‌های جهان دچار سقوط شدند. شاخص عمده بازار مالی دبی ۳/۴ درصد سقوط کرد و به ۰۲/۱،۵۴۳ واحد رسید.

در اوایل روز، بورس‌های عمده اروپایی دچار سقوط شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن ۵/۰ درصد افت کرد و به ۰۷/۵،۸۵۱ واحد رسید. داکس آلمان با ۳/۰ درصد کاهش به ۳۰/۷،۰۸۴ واحد و سی‌ای‌سی‌۴۰ فرانسه نیز با ۶/۰ درصد افت به ۰۱/۳،۹۷۸ واحد رسید.

فروش آینده سهام آمریکا نیز رشدی نداشت و فروش آینده داوجونز ۱/۰ درصد کاهش نشان داد و به ۱۱،۷۶۰ واحد رسید و فروش آینده استاندارد اند پورز۵۰۰، بدون تغییر در حد ۹۰/۱،۲۷۱ واحد ثابت ماند. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیا نیز وضعیتی بهتر از این وجود نداشت. میانگین شاخص عمده نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۴۲/۱۲۲ واحد یا ۲/۱ درصد سقوط به ۹۲/۱۰،۲۳۷ واحد رسید که این کمترین میزان به ثبت رسیده از سوم ژانویه تاکنون بوده است. در توکیو ارزش سهام شرکت سونی ۹/۲ درصد افت کرد و ارزش سهام شرکت هوندا موتورز پس از اعلام کاهش ۴۰ درصدی سود فصلی این شرکت بر اثر ارزش بالای ین و کاهش فروش در ژاپن، ۴/۱ درصد سقوط کرد. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز با ۷/۰ درصد کاهش به ۳۴/۲۳،۴۴۷ واحد رسید. استاندارد اند پورز ۲۰۰ استرالیا با ۴/۰درصد کاهش به ۹۰/۴،۷۵۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی هم ۸/۱ درصد افت کرد و به ۷۳/۲،۰۶۹ واحد رسید که این بزرگ‌ترین کاهش یک روزه در سال جاری بود. ارزش سهام نیوزیلند، هندوستان و سنگاپور نیز همه دستخوش کاهش شدند. شاخص شانگهای کامپوزیت چین اما به‌خاطر خریدهای دقایق آخر پیش از سال جدید قمری چین که موجب تعطیلی معاملات طی دوم تا هشتم فوریه خواهد شد، ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۶۹/۲،۷۹۰ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت که مربوط به بازار دوم و کوچکتر چین است، با یک درصد افزایش به ۶۷/۱،۱۹۷ واحد رسید. دیروز، دوشنبه، بورس تایوان به‌خاطر تعطیلات رسمی این کشور تعطیل بود و در ۸ فوریه بازگشایی خواهد شد.

روز جمعه در وال‌استریت میانگین صنعتی داوجونز ۴/۱ درصد یا ۱۳/۱۶۶ واحد افت کرد و در حد ۷۰/۱۱،۸۲۳ واحد ثابت شد. علت این کاهش اعتراضات خشونت‌بار مصر بود که سرمایه‌گذاران را بر آن داشت که دارایی‌های پرخطر از جمله سهام خود را بفروشند و به سرمایه‌گذاری‌های کم خطرتری چون خرید اوراق قرضه و طلا روی بیاورند.